11 söndagen under året 2010
Årg C /
Lukas 7:36–50
Inledning
Man kan tänka sig att den syndiga kvinnans uppträdande, såsom det är
beskrivet i dagens evangelietext, måste ha varit en aning pinsamt även för Jesus,
fastän vi vet att han med profetisk blick visste vad som fanns i varje
människas inre och utifrån föreningen av hans syndfria mänskliga natur och hans
unika gudomliga natur, verkligen var värd kvinnans självutplånande hyllning.
Och mycket riktigt kritiserades Jesus av farisén Simon, därför att han tillät
denna kvinna, som begrät sina synder, att kyssa hans fötter, ja, att väta dem
med sina tårar, torka dem med sitt hår, och gjuta dyrbar balsam över dem. Simon
tänkte nog främst på att Jesus lät henne överskrida anständighetens gränser i
sin nöd och inte tog någon hänsyn till hennes synnerligen dåliga rykte, då den
dramatiska scenen fick utspela sig i allas närvaro. Men Jesus brydde sig inte
om andras kritik. Han visste att kvinnans hållning var äkta.
Kanske tänker jag på det pinsamma för Jesus i kvinnans uppträdande just
därför att jag har själv upplevt hur det känns att ha någon from katolik
knäfalla inför mig på bussen och kyssa knutarna i repet som vi
franciskanerbröder bär kring midjan, vilka betecknar våra klosterlöften om
fattigdom, kyskhet och lydnad. Men jag är helt införstådd med, att saken
egentligen tedde sig helt annorlunda för Jesus – jag är inte syndfri och jag
har ingen gudomlig natur som genast låter mig veta vad som finns i människornas
hjärtan. Och detta är just poängen – Jesus Kristus, Faderns enfödde Son från
all evighet, kunde förstå varje människa utan att distraheras av hur andra såg
på honom. Kvinnan betedde sig som om hon vore helt ensam med Gud. Hon
förstod mer än farisén Simon om vem Jesus var.
Första delen
Det första som detta evangelium säger oss är alltså att vi måste lära känna
oss själva som syndare om vi skall kunna nalkas Jesus som vår frälsare. Det
fanns bara en människa som inte behövde nalkas Jesus som en syndare, medveten
om sin synd – den människa var Jesu egen moder, Maria, den syndfria, den
som inte ens var befläckad av arvsynd. Hennes obefläckade hjärta, som firades
igår, var ett med Jesu heliga hjärta på alla sätt och vis. Den nåd som han vann
åt hela människosläktet, kom henne till del redan vid hennes utkorelse före
tidens begynnelse, genom Faderns försyn, men vi andra måste nalkas Jesus såsom
syndare, ty vi är syndare. Alltså kan man inte lära känna Jesus utan att
lära känna sig själv såsom syndare. Sokrates filosofiska uppmaning till de
gamla grekerna gäller också oss kristna – ”Lär känna dig själv; det
orannsakade livet är inte värt att leva!” Ja, man kan tillägga, ”Den som
inte rannsakar sitt liv kan inte vinna evigt liv och den som rannsakar sitt liv
kan inte annat än erkänna sin synd och sitt behov av en frälsare.” Den rätta frågan är inte
– Hur dålig jag ser ut i förhållande till andra människor? – eller – Hur
trovärdiga är mina ursäkter i förhållande till andra människors? Det rätta
handlar om huruvida jag är beredd att ta emot den nåd som Gud endast
erbjuder genom sin Son, vår Herre och Frälsare Jesus Kristus. Detta är det
första.
Andra delen
Det andra vi skall lägga märke till är att Jesus säger i denna
evangelietext att kvinnas synder, ”som är många, är förlåtna, därför att hon
har visat stor kärlek” Vidare säger han, att ”hennes tro har hjälp henne”.
Vad jag vill understryka här är att den tro som har hjälpt kvinnan inte bara är
tro på Jesus, tro på det offer som han kommer att frambära för
oss syndare på korset, utan även kärlek till honom, personlig kärlek som
medför att hon blir delaktig i hans person, blir ett med honom, den i vilken
Guds och människans natur har förenats.
Denna andliga delaktighet är vad vi åsyftar då vi talar om mystik. Mystik
är alltså inte något extra i det kristna livet; det är kärnan i det
egentliga kristna livet. Vad kvinnan gör med Jesus i allas åsyn är vad vi alla
måste göra, åtminstone i hemlighet i bönekammaren. Därför kan jag rekommendera
bruket av den så kallade ”Jesusbönen” som stöttepelare i er inre bön.
Upprepa gång på gång med uppmärksam kärlek ökenfädernas gamla böneformel: ”Herre
Jesus Kristus, Guds Son, förbarma dig över mig syndare ”. Man måste
inte ens göra bruk av ett radband. Man kan bedja i takt med andningen eller i
takt med hjärtats slag. Ja, att utnyttja kroppens rytmer kan främja en enhet
mellan själ och kropp. Låt bön vara den balsam som du utgjuter vid Jesu fötter
i likhet med synderskan i evangeliet. Bed ofta och mycket. Aposteln Paulus manar
ju till "oavlåtlig" (d.v.s. "ständig" bön). Så får du också
höra Jesus säga: ”Dina synder som är många, är förlåtna därför att du har
stor kärlek. Din tro har hjälpt dig.”
Missförstå mig nu inte. Vad jag rekommenderar är inte någon form av
självsuggestion – någon form av hypnos, bruk av ett mantraord utan mening, för
att skapa fysisk avspänning och psykisk ro, en ro som i så fall skulle sakna
andlig innebörd. Nej, jag manar till inre samling, koncentration på den andliga
förening som vi alla vill uppnå med Jesus Kristus .
Lägg märke till att inte en enda av de asiatiska meditationsformer som
grundar sig på främmande religioner, andra verklighetsuppfattningar och
livssyner, vilka har blivit eftertraktade av många i den sekulariserade
västvärlden som i själva verket flyr från Gud, som är den yttersta
verkligheten, begär att man börjar med att erkänna sin synd. Förespråkare för
sådana meditationsformer menar att detta bara skulle oroa oss. Bedjandet av den
såkallade JESUSBÖNEN fordrar i kontrast därtill att man koncentrerar sig
på vem Guds Son är – vår Frälsare – och vem jag egentligen är – en syndare
som han har kommit i världen för att frälsa.
Avslutning
Vore den yttersta dagen inne skulle inte någon enda av oss uppleva det som
pinsamt att göra såsom synderskan i Evangeliet – fälla tårar och falla ned inför
Jesus och kyssa hans fötter. Låt oss öva oss på detta
i bönekammaren.
Broder Frans-Eric T.O.R.