12: e söndagen under året 2009
Mark. 4:35-41
Inledning
“Varför är ni rädda? Har ni ingen tro? ” Så utmanade Jesus sina
lärjungar då en stormvind svepte ner över Genesarets sjö och vågarna “slog in i båten så att den var nära att
fyllas.”
De flesta av oss som har hört
evangelierna uppläsas i kyrkan gång på gång är övertygade om att Jesus kunde
göra under – att han t.o.m. kunde tämja naturens krafter. Kanske tycker vi
lärjungarna var trögfattade som inte räknade med Jesu övernaturliga krafter i
alla sammanhang. Men kanske finns det en annan förklaring – att lärjungarna
inte uppfattade sin situation så annorlunda än vi uppfattar vår situation i
livet. Vi tror på Jesus, MEN vi vet inte säkert när han är beredd att använda
sina mirakulösa krafter för att hjälpa oss. Det står i dagens text att Jesus “låg och sov i aktern med huvudet på en dyna”.
Var Jesus likgiltig inför lärjungarnas öde? Brydde sig han inte om att de
började frukta för sina liv? Eller ville han lära dem något? Det står: “De väckte honom och sade: ‘Mästare, bryr du dig inte om att vi går
under?’”
När vi läser om hur Jesus
frestades av den Onde i öknen framgår det faktiskt att han inte vara
beredd att göra under av vilken anledning som helst. Han var inte beredd
att förvandla sten till bröd för att stilla sin egen hunger. Han var inte
beredd att kasta sig från tempelmuren för att framkalla tro hos människor,
därför att Gud hade lovat i den Heliga Skrift att rädda honom till dess att
hans ”stund hade kommit” – att Guds
änglar således skulle rädda honom på ett mirakulöst sätt. Och när Jesus blev
tillfångatagen och dömd, ville han inte bli räddad från att dö på korset på ett
övernaturligt sätt, om inte detta skulle överensstämma med Faderns
vilja. Han bad och sade: ”Fader, om
det är din vilja, så tag denna kalk ifrån mig. Dock ske inte min vilja
utan din.” Inte heller
ville Jesus lyssna på den Ondes förslag att han skulle kunna skaffa sig
världslig makt över alla riken på jorden – vilket tydligen låg i djävulens makt
att ge honom eftersom han kallas ”denna
världens furste”. Alltså måste vi vara fullt medvetna om att be om ett
under ibland kan vara att falla för en av djävulens frestelser.
Nej, lärjungarna var inte
trögfattade. De hade rätt i att inte betrakta Jesus som någon slags trollkarl
vars krafter kunde användas i vilket syfte som helst. Ändå menar Jesus att
något fattas hos lärjungarna – att deras tro är svag.
Då
vi nu frågar vad som fattades hos Jesu lärjungar skall vi inte genast dra
slutsatsen att ovisshet om Guds vilja alltid är fel. Det är inte nödvändigtvis
fel att fråga: ”Vad vill Gud – vill han
att vi skall gå under?” Naturligtvis uppstod en omedelbar protest mot en
sådan tanke i lärjungarnas inre ”Detta
kan inte vara Guds vilja – att vi skall gå under. Väck Jesus! ”
För den troende människan är en sådan reaktion helt reflexmässig. En troende människa börjar genast bedja i varje nödsituation. Men när Jesus säger att deras tro är svag menar han också att det borde finnas mer klarhet hos dem angående Guds vilja. Han hade kallat dem till lärjungaskap och utnämnt dem till apostlar. De hade ännu inte fullgjort sitt uppdrag. Egentligen borde man ha kunnat förutsätta att de var förvissade om att Gud inte skulle låta dem gå under vid den här tidpunkten – precis som Jesus, som visste att ”hans stund ännu inte var inne”. Till sist skulle ju Jesu alla apostlar, förutom Johannes, den älskade lärjungen, gå en martyrdöd till mötes, men precis som Jesus vars ”stund ännu inte var inte” var inte heller ”deras stund inne”.
De
särskilt kallade som verkligen söker Guds vilja förunnas ofta ett näst intill
profetiskt sinne för tider och stunder. Varför? Jo, därför att de ger avkall på
andra mål – sina egna målsättningar i livet. De underkastar sig Guds vilja
helt. De ger avkall på sina egna planer och ambitioner. Därför framstår Guds
vilja klart för dem på ett sätt som gör oss andra häpna – de vill inget
annat än att kunna underkasta sig Guds vilja. De egna planerna,
förhoppningarna och ambitionerna lägger de helt åt sidan. Det är denna andliga
utveckling som ännu saknas hos Jesu lärjungar. Detta är det första.
I samma
sammanhang borde det dock understrykas att de allra flesta av oss borde använda
mycket mer av vår tid och kraft att i bön söka Guds vilja. Detta är det andra.
De
flesta är benägna att endast begära av Gud det som överensstämmer med deras
egna planer, förhoppningar och ambitioner. Få använder tid och kraft att ta
reda på Guds vilja. Detta är viktigt även när vi drabbas av stora svårigheter i
livet – då det stormar kring oss på livets sjö och den båt vi färdas i börjar
sjunka. Oftast frågar vi bara - “Varför
skulle detta drabba mig”? Det vore lika logiskt att fråga - “Varför skulle detta inte drabba mig”?
eller “Vem skulle detta hellre drabba?”
Nu
vill jag inte säga att vi inte omedelbart skulle bedja om hjälp då olycka eller
motgång drabbar oss, men jag vill säga att det finns två mycket relevanta böner
som vi bör alltid förena med vårt nödrop “Herre,
förbarma dig!” Den ena är: “Inled oss
icke i frestelse!” d.v.s. “Utsätt oss
inte för prövning utöver vår förmåga att stå emot – en prövning som kan locka
oss till svår och även oförlåtlig synd’’ – den bön vi möter i vår Herres
bön, FADER VÅR, vars översättning diskuterades så ivrigt för en tid sedan. Den
andra bönen vi bör använda möter vi också i FADER VÅR och den brukade Jesus med
en annan ordalydelse i Getsemane: “Ske
din vilja, inte min!” Målet med varje kristet liv är ju att bevara tron
intill döden – intill domen. Därför bör vårt allra angelägnaste böneämne vara,
att Gud må förbarma sig över oss så att vi kan bevara tron i prövningens tid
och att han räddar oss undan prövningar som blir för svåra för oss, dock inte
alla prövningar, som det lät i förslaget till en ny FADER VÅR. Men också
att vi i allting bör underkasta oss Guds vilja, ty hans vilja är att vi skall
vinna frälsning och han kommer inte att tillåta att något händer oss som inte är
ett led i den riktningen.
Under
livets gång kommer det antagligen att storma omkring oss och inom oss många
gånger. Vi möts alltså inte bara av stormbyar som träffar oss utifrån. Det är
viktigt därför att vi lär oss att be på rätt sätt under livets färd om den nu
blir lång eller kort. Eftersom vi måste lära oss att be under färden och
fastän vi är ofullkomliga i vår tro, är det absolut väsentligt att vi
ständigt frågar efter den riktning som Jesus har valt – att vi såsom Jesus ständigt
frågar efter Faderns vilja och den Helige Andes ledning. Det vore ju till ingen
nytta om Gud skulle rädda oss undan de stormar som vi fruktar mest i den här
världen om detta skulle innebära att vi tog en felaktig kurs på livets hav. Som
det heter i den Heliga Skrift: ”Sök först
Guds rike – d.v.s. hans vilja, ty Guds rike är där hans vilja styr – så skall
allt det andra tillfalla er”. Trons skepp är ju osänkbart!
Broder Frans-Eric T.O.R.