15:e söndagen under året 2010
årgång C
Inledning
Jesus kritiserade alltid fariséerna för andlig blindhet, men detta beror
inte på att han hade en annan gudslära, utan dels på att fariséerna var
legalister, paragrafryttare, som alltid ville hitta kryphål i lagen, dels på
att han som den väntade Messias hade kommit i världen för att instifta ett nytt
förbund. Detta grundade sig inte på en alltmer detaljrik observans av den
ceremoniella lagen, utan på den nåd som kommer de människor till del, som kom
till tro på honom – hans offerdöd på korset och hans uppståndelse.
I varje fall står det i dagens evangelium att en ung farisé sammanfattade
Guds Lag med samma ordalydelse som Jesus: “Du skall älska Herren din Gud med
hela ditt hjärta, all din själ, hela ditt förstånd och all din kraft och du
skall älska din nästa såsom dig själv”. Men sedan frågade farisén: “Och
vem är min nästa?” Då berättade Jesus liknelsen om den “barmhärtige
samariten”, och således utmanade han strävan att strängt begränsa begreppet
”nästan”. Fariséerna blev bestörta över Jesu liknelse. En riktig jude
skulle ju inte ge varken mat eller dryck åt en samarit. Inte heller tog en jude
emot mat eller dryck från en samarit, inte ens i nödfall. Samariterna var i
judarnas ögon värre än deras fiender, ty de var avkomlingar av israeliter som
hade beblandat sig med allsköns hedningar efter det att assyrierna erövrade
land norr om Juda. Senare blev Juda erövrat av babylonierna, men när judarna
återvände till det Heliga Landet efter att ha uthärdat landsflykten i Babylon,
vägrade de att ha någonting att göra med de avfälliga israeliterna från landets
norra del, vilka huvudsakligen bodde i Samarien, trots att dessa bekände sig
till samma Gud. Visserligen avlägsnade sig samariterna steg för steg från många
aspekter av den rätta tron och betraktades som kättare, men märk väl att denna
utveckling egentligen berodde på judarnas kärlekslöshet, vilken drev dem
bort från den sanna tron. När fariséerna verkligen ville smäda Jesus sade de: “Du
är en samarit och besatt av en ond ande!”
Antagligen hade Jesu liknelse varit lättare för fariséerna att smälta om
han hade berättat om en jude som hade räddat en samarit istället för tvärtom.
De hade hellre hört en liknelse om “den barmhärtige juden”, ty judarna
hade endast hört berättelser i vilka samariterna var bovar, men Jesus ville ge
Guds utvalda folk en riktig tankeställare.
Utveckling
Om det över huvud taget var möjligt, undvek judarna att använda den direkta
vägen från Jerusalem till Galiléen som gick genom Samarien, men när man ändå
tog den direkta vägen så var man inställd på att inte ha någon som helst
kontakt med landets invånare. Den förste juden som råkade på sin överfallne
medbroder i Jesu liknelse var en präst. Det kunde vara farligt att hjälpa en
som till synes var ett offer för banditerna, men prästen hade en färdig ursäkt,
eftersom hans tjänstgöring krävde absolut rituell renhet, vilken just
fariséerna betonade. Han fick inte komma i kontakt med ett lik om han skulle
kunna fullfölja sin tjänstgöring i Jerusalems tempel. Han visste inte om juden
som låg vid sidan om vägen var levande eller död. Han tog det säkra före det
osäkra och undersökte inte saken.
Den andra juden var en levit. Alltså han var en Herrens tjänare fastän av
lägre rang. Levitens ursäkt var inte bara av rituell art. Han var nog först och
främst rädd för att den nedslagne var ett lockbete som rånarna ville använda
för att lura andra resenärer in i en fälla. Han drog slutsatsen att han borde
tänka på sin egen säkerhet först. Därför hjälpte han inte den som låg vid sidan
om vägen fastän denne var en medbroder – en jude.
Jesus menade att dessa båda representanter för judendom hade fel. Kärlek
till Gud, och även en rättmätig självkärlek, får inte spelas ut mot kärlek till
nästan. Man måste vara beredd att riskera sig själv. Äkta kärlek tar ju risker.
Till sist kom en samarit fram till platsen där den nedslagne juden låg.
Jesu åhörare var, som sagt, vana vid historier i vilka samariter figurerade som
bovar. Kanske de väntade att höra hur denne samarit spottade på den stackars
juden eller stal kläderna från hans sargade kropp, men Jesus överraskade dem nu
med en berättelse om en “barmhärtig samarit”.
Liknelsens slutsats är att min nästa per definition är den som
behandlar mig så som jag skulle vilja bli behandlad och därmed utmanar mig att
behandla alla mina medmänniskor så som jag skulle vilja bli behandlad.
Idag menar många att det är naturligt att älska sin medmänniska. Man
tolkar Jesu liknelse bara som en allmän varning för fördomar. Samariter är inte
nödvändigtvis onda. Det finns också goda samariter – självklart. Men en sådan
tolkning täcker endast hälften vad Jesus ville förmedla beträffande kärlek till
nästan. Man måste också reflektera över handlingen i liknelsen ur samaritens
synvinkel.
Den “gode samariten” i Jesu liknelse visste ju inte om det var en
god jude som han riskerade sig för eller en ond jude. Vad han kunde vara ganska
säker på var att den skadade juden som låg där, förmodligen hatade samariter –
precis som de flesta andra judar. Jesus säger på ett annat ställe: "Älska
också era fiender!" Budskapet handlar om övernaturlig kärlek,
inte bara om naturlig kärlek.
Avslutning
Ja, egentligen är Jesus själv den “barmhärtige samariten” som Gud har
sänt i världen för rädda oss under vår vandring på livets väg – särskilt dem
som har upptäckt vad det innebär att bli nedslagen och lämnad svårt sårad för
att i andlig mening dö i syndens elände längs livets väg, medan de människor,
som man kanske hoppades mest på, bara fortsätter sin färd utan att riskera sig
själva. Judarna hade alltså rätt, då de for ut i vrede mot Jesus i paradoxal
profetia: “Du är en samarit!” Jesus vill resa upp varje syndare ur sitt
fallna tillstånd och tvättar rent hans syndasår.
På korset har Jesus offrat sig också för dem som hatade honom, ja,
också för dem som hatar Gud. Han riskerade allt – och på korsets altare använde
han sig av en psaltarpsalm, som ingick i hans gudstjänst: ”Min Gud, min Gud,
varför har du övergivit mig?” Varför? Jo, därför att det endast är offer
som kan förvandla hat till kärlek – att våga ta den risken! – och innebörden av
ett sådant kärleksbringande offer är – att man förlåter – och Gud förlåter.
Broder Frans-Eric T.O.R.