17: e söndagen under året 2009
Joh. 6:1-15
Bespisningsundret
är ett av de sju mirakel som aposteln Johannes utvalde att berätta om i sitt
evangelium av de många som han betygar att Jesus gjorde. Att Johannes endast
beskrev sju under i kontrast till de övriga evangelisterna som beskriver så
många beror på hans särskilda sätt att undervisa om vår Herre Jesus Kristus och
hans frälsande verksamhet.
Att
bespisningsundret brukades av Johannes för att undervisa om Kristi Kropps och
Blods Sakrament är uppenbart för varje uttolkare av den Heliga Skrift som har
undersökt saken. Aposteln Johannes evangelium saknar en återgivning av hur
Jesus konsekrerade bröd och vin i den övre salen, men han börjar beskrivningen
av den mirakulösa måltiden på andra sidan av den Galileiska sjön med nästan
samma ord som de övriga evangelisterna brukar då de beskriver instiftelsen av
Altarets Sakrament. Ändå har inte detta under endast något att säga oss om den
Heliga Mässan – det talar också ett tydligt språk om hur den troende människan
skall förhålla sig till sina vanliga fysiska och materiella behov. Detta är ett
viktigt ämne eftersom en hel del människor har den uppfattningen att Gud endast
ser till våra eviga behov – att Jesu under endast är avsedda att lära oss något
om det tillkommande livet i det himmelska riket – och detta är inte sant. Det
är givetvis inte heller sant att Jesus gjorde under för att vi skall vänta
under i tid och otid. Men låt oss nu titta lite närmare på vad som står i
texten om bespisningsundret.
För
det första kan vi se på bespisningsundret utifrån folket perspektiv. Folket
hade följt Jesus landvägen till andra sidan av den Galileiska sjön utan att ha
gjort några förberedelser. De hade inte mat med sig. De visste inte hur länge
de skulle kunna vara borta. Eventuellt hade en hel del människor som var på väg
till Jerusalem för påskhögtiden också anslutit sig till mänskohopen som löpte
efter Jesus, ty aposteln Johannes noterar att detta under skedde precis före
påsken. I varje fall tycks alla människor ha räknat med att kunna köpa mat i
någon stad eller by så småningom – men på andra sidan sjön låg det ingen stad
eller by alldeles intill.
Var
det inte ganska oklokt av människorna som löpte efter Jesus att gå så långt
utan att tänka på hur de skulle kunna få något att äta sedan? Jo, utifrån ett
helt jordbundet perspektiv var detta oklokt, men å andra sidan är det helt
riktigt att låta andliga behov få företräde ibland. Det står i den Heliga
Skrift ”att människan inte skall leva endast av bröd, utan av varje ord som
utgår ur Guds mun.” Att djävulen citerade denna vers då han frestade Jesus då
denne hade dragit sig bort till den judeiska öknen, omintetgör ej denna
sanning.
En
del av vad Jesus ville säga, då han inte sade till folket att bryta upp från
stället och gå bort till städerna och byarna för att själva kunna köpa mat, var
givetvis att det är riktigt att söka Guds rike först. Och denna evangeliska
sanning är också en utmaning till oss att leva i tro utan att bekymra oss om
det jordiska hela tiden.
Häri
ligger inget löfte om att Gud kommer att förse hela mänskligheten med föda utan
någon arbetsinsats. Ännu mindre är det en försäkran om att Gud skall se de
fattigas, de hungrandes behov, utan att vi lär oss att dela med oss av vad vi
har. Om man nu skall diskutera hungersnöd som ett problem i den moderna världen
skall man genast notera att vi producerar tillräckligt med föda för hela mänskligheten
och skulle kunna producera mycket mer. Den problematik som vi måste brottas med
är fördelningen av vad vi producerar. En syndig värld – vår värld är präglad av
människans girighet och likgiltighet inför sin medmänniskas öde. Världen är
inte överbefolkad. Vidare är det inte sant att ett land blir rikare då
folkningen minskar. Krisen i Afrika kommer att förvärras på grund av antalet
människor i många länder kommer att sjunka drastiskt.
Nåja!
Jag ville nu endast påpeka att bespisningsundret inte innehåller något direkt
budskap om hur vi skall rädda den tredjedel av mänskligheten som svälter,
förutom ett allmänt budskap om att människor som verkligen sätter sin tillit
till Gud lättare kan låta en rättvis fördelning av jordens tillgångar ske. Men
undret manar också den enskilda människan som har kommit till tro att riskera
sig själv i fysiskt och materiellt avseende. Den som inte kan tänka sig några
fysiska och materiella risker saknar tro. Vi skall inte lura oss själva på den
här punkten.
För
det andra kan vi med fördel begrunda bespisningsundret ur apostlarnas synvinkel
såväl som ur folket synvinkel. Jesus riktade en särskilt utmaning till sina
lärjungar, till sina utvalda apostlar, då han sade till Filippus: ”Var skall vi
köpa bröd åt så många?” Johannes tillägger: "Detta sade Jesus för att
pröva sina lärjungar.”
Andreas
hade visserligen hittat en pojke med fem kornbröd och två fiskar. Uppenbarligen
kunde inte en sådan liten mängd mat räcka till fler än till pojken själv. Men
pojken ville offra detta och Jesus ville understryka den läxa som han redan
hade lärt sina apostlar då han skickade dem ut till att förkunna Guds rike i
olika städer och byar. Då fick de inte ta med sig mat eller extra kläder eller
andra förnödenheter – men de fick instruktioner att ta in hos människor som
ville ge dem mat för dagen och ett tak över huvudet. Nu ville Jesus lära dem
ytterligare något – väldigt lite kan bli mycket då man är beredd att offra det
som man har. Sedan Jesus hade bett
tackbönen blev den lilla maten som fanns mycket – och det blev mat över.
Detta
betyder nu inte att Kyrkan kan klara sig utan materiella tillgångar. Nej, det
betyder att där det finns tro där blir det ett överflöd av materiella
tillgångar. Pojken hade ytterst lite, men han ställde allt till Jesu
förfogande. På sätt och vis kan man konstatera att det var pojkens tro och
offervillighet som var en förutsättning för Jesu under.
Vilka
under har vår tro varit en förutsättning för? Ger vi Jesus tillfälle att göra
under i vårt liv genom att offra vad vi har?
Många låter knappast någonsin sin andliga hunger få företräde framför
sin fysiska hunger. Allt för sällan tänker vi inte ens på att Gud kan göra under
förrän vi befinner oss själva i en nödsituation. Pojken var inte i nöd. Han
kunde ha behållit vad han hade i tystnad. Men hans tro medförde villigheten att
riskera det lilla han hade för att det skulle kunna bli något åt alla.
Broder Frans-Eric T.O.R.