18:e söndagen under året 2009
Joh. 6: 24-35
Inledning
Som jag påpekade i söndags då evangelietexten om bespisningsundret upplästes,
relaterar aposteln Johannes alltid symboliken i Jesu underverk till hans
undervisning och samtal. Han börjar sitt evangelium med undret som Jesus gjorde
vid bröllopet i Kana och berättar om hur Jesu gjorde mer vin av vanligt vatten
då vinet tog slut vid ett bröllop. I bibliskt sammanhang symboliserar vin
livets glädje och vi förstår att Gud har sänt sin Son i världen för att skänka
oss en glädje som kan bestå även när jordisk glädje av olika slag - naturlig
glädje - tryter. Sedan berättar Johannes om hur Jesus säger till en samaritisk
synderska allt hon har gjort, då hon uppmanar honom att ge henne av det levande
vattnet som han talade om, då hon hämtade upp vanligt vatten åt honom ur Jakobs
brunn. Således förstod hon att hon måste omvända sig innan hon skulle kunna
vara i stånd att dricka av det levande vattnet - att hon måste ångra sina
synder och göra bot och bättring.
När lärjungarna återvände till andra sidan av sjön från stället där
Jesus bespisade 5000 människor med fem kornbröd och två fiskar följde inte
Jesus med i båten. Antagligen trodde lärjungarna att han ville vara i ensamhet
för att bedja. En storm uppstod och Jesus kom till sina lärjungar, som inte kunde
ro båten i land, och stillade vinden och vågorna. Plötsligt var de framme vid
andra stranden. Följande dag väntar mänskohopen åter på Jesus och lärjungarna.
Alla var inriktade på att se fler under. Jesus utbrister: "Ni söker
inte mig därför att ni har sett tecken, utan därför att ni åt av brödet - det
fysiska - och blev mätta. Arbeta inte för den mat, som är förgänglig,
utan for den mat, som varar och ger evigt liv..., den som han skall ge er, den
på vilken Gud har satt sitt sigill!” d.v.s. den väntade Messias. Men de
frågar: "Vad skall vi göra för att utföra de gärningar som Gud begär
och vad gör du for tecken nu så att vi kan se det och tro?”Jesus
svarade: "Detta är den gärning som Gud begär att ni skall göra - tro
på den han har sänt."
Så småningom förklarade Jesus att det egentliga brödet från himmelen är
hans egen kropp. Han sade: "Det bröd som jag skall ge är mitt kött, jag
ger det for världens liv" och "När ni har upphöjt mig" -
underförstått _ 'upphöjt mig på korset', då "skall ni förstå att
JAG ÄR DEN JAG ÄR". De judiska skriftlärda blev rasande, ty JAG ÄR DEN
JAG ÄR är Guds eget namn, det gåtfulla namnet som Gud brukade då han
uppenbarade sig för Mose i den brinnande busken. De sade "Vem gör du
anspråk på att vara " Jesus svarade: "Abraham ... jublade
vid tanken på att han skulle få se min dag. Han fick se den och blev glad! Då
sade de skriftlärda: Du är ännu inte femtio år gammal. Hur skulle du kunna ha
sett Abraham!" Jesus sade: "Sannerligen jag säger er. JAG ÄR
förrän Abraham blev till.
Frågeställning
Att Jesus kallar tro för "en gärning" -
"ett verk” - det som Gud begär av dem som blir övertygade om att
han är den väntade Messias, låter konstigt för många. Hur hänger det ihop? Jo,
därför att den tro som Jesus talar om inte är ett passivt resultat av att ha
sett många under och därmed ha blivit övertygad om att han är Guds Messias och
världens Frälsare. Den är inte bara en gåva från Gud som vi passivt kan ta emot
en gång för alla. Den frälsande tron kräver att vi samarbetar med Gud och
aktivt lever i ett trosförhållande, vilket omfattar allt som menas då vi talar
om våra "gärningar". Därför insisterar Katolska Kyrkan på att ingen
kan bli frälst utan både tro och goda gärningar.
Utveckling
Alltså är den frälsande tron inte att endast hålla för
sant att Jesus från Nasaret var Guds Messias - att hålla för sant att han var
Guds Son, blev född av en jungfru, gjorde under, dog för våra synder på korset,
uppstod från de döda, for upp till himmelen och skall komma åter vid tidens
slut för att döma levande och döda. Att hålla allt detta för sant är givetvis
en ytterst viktig aspekt av den frälsande tron och en omistlig del av vad som
avses, men den tro som Gud begär av oss innebär också aktiv
underkastelse - lydnad. Aposteln Paulus säger att den frälsande tron är en lydig
tro. Därför talar han om "trons lydnad”. Detta säger jag ofta,
men jag menar att det inte kan upprepas för ofta, ty lydnad är nyckeln till
helgelse. Gud är källan till all helgelse. Till honom ropar vi: Helig! Helig!
Helig! Men det vore meningslöst att ropa så, om vi inte också ville lyda honom.
Då man underkastar sig Gud genom den som Han har sänt i världen, Jesus
Kristus, har denna handling flera dimensioner, ty den innebär att man åtar sig
en lärjunges personliga lydnad inför sin Mästare. Denna underkastelse innebär
att man lever i gemenskap med och lydnad för den kyrka som Jesus har grundat.
Den innebär att man brukar sakramenten som han har instiftat och följer Kyrkans
sakramentala disciplin. Den innebär att man arbetar för andras omvändelse. Den
innebär att man upprätthåller Jesu morallära i sitt eget liv, att man avsätter
tid att bedja, att man åtager sig kärleksgärningar i hans namn m.m. Ja, tro är
att leva i ett personligt förhållande till den som Gud har sänt i världen genom
att samarbeta med Gud i allt som hans nåd är avsedd att åstadkomma i oss.
Avslutning
En välkänd ateistisk filosof, Feuerbach, som också
citeras av Karl Marx, sade en
gång: "Människan är endast vad hon äter.” Alltså beskrev
han människan enbart som en fysisk varelse. När Jesus säger att han är "livets
bröd” hävdar han motsatsen, att människan har ett själsligt eller andligt
liv som inte låter sig reduceras till fysiska processer, och ett liv i
gemenskap med sina medmänniskor som inte låter sig reduceras till materiella,
sociologiska och psykologiska förhållanden.
Att människan har ett metafysiskt såväl som ett fysiskt liv, är
dock mer än en religiös dogm. Denna logiska slutsats är ofrånkomlig för den som
verkligen har iakttagit hur människan brottas med livets existentiella frågor.
Varför finns jag? Vilken mening har mitt liv? Vad är kärlek? Hur kan man skilja
mellan rätt och fel på ett absolut sätt? Vad kommer efter detta livet? Hur kan
jag få förlåtelse for det onda jag har gjort under mitt jordiska liv?
Existerade inte Gud, vore alla dessa existentiella frågor meningslösa.
Men, direkt och indirekt, sysslar människan mer med dessa frågor än med det som
berör livets fysiska processer och överskuggar även hennes intresse för
psykologi och sociologi. Innerst inne vill inte någon människa vara kvar
vid" Egyptens köttgrytor" - ingen vill förbli slav under det
jordiska livets materiella förutsättningar. Ingen vill vara träl trots att han
garanteras "dagligt bröd" i överflöd. Priset för den
materiella lyx som den moderna människan lever i är oftast just andlig ofrid.
Alltså behöver människan inte bara sitt "dagliga bröd", det
vanliga brödet som upprätthåller det fysiska livet; hon behöver också det "himmelska
brödet". Jesus säger ju att han är "det bröd som kommer ner
från himmelen för att ge världen liv", d v s för att ge oss liv
- andligt liv. För oss gäller dock inte endast att lydigt knäfalla
framför altaret for att där beskåda hur brödet helgas på altaret – utan att lydigt
tillbedja Jesus Kristus under den förvandling som medför att vanligt bröd
blir till himmelskt bröd och sedan lydigt mottaga hans kropps och blods
sakrament i enlighet med hans befallning, utan också att i "trons
lydnad” gå ifrån altaret förvandlade genom vårt samarbete med Gud, som åter
och åter igen låter sin Son frambäras som ett offer for våra synder och som
åter och åter igen låter oss förtära honom som andlig spis, så att vi skall
kunna förändras inifrån. Förvandlingen på altaret blir förgäves om inte vi
också förvandlas.
Broder Frans-Eric T.O.R.