Första söndagen
i Advent 2009
Årgång
C, Luk. 19:28-40
Att
läsa evangeliet som beskriver Jesu intåg i Jerusalem på första söndagen i
Advent, som också är den första söndagen av det nya kyrkoåret, var katolsk sed
i vissa delar av Europa under medeltiden, en sed vi katoliker har fått lov att
fortsätta med i de nordiska länderna, eftersom lutheranerna fortsatte med den.
Alla vet vi, givetvis, att Jesu intåg i Jerusalem egentligen skedde
veckan innan han blev korsfäst, dog och uppstod – veckan innan Långfredag och
Påsk.
Vad
vi firar idag är något helt annat – Guds intåg i världen i Jesusbarnets
gestalt. För vårt inre öga ser vi därför den Saliga Jungfrun Maria, en judisk
tonårsflicka som är havande. Liksom Jesus, då han tågade in i Jerusalem för att
offra sig på korsets altare för hela mänsklighetens synder, red hon på en åsna
från Nasaret i Galiléen upp till Judéen och in i Davids födelsestad.
Såsom
vi tankemässigt förbinder åsnan som Jesus red på inför sin död och uppståndelse
med åsnan som Maria färdades på då han tågade in i välden, så kan vi också
förknippa grottan, där han föddes, stallet där hans krubba stod bland djuren
som härbärgerades där, med Övre Salen, rummet på andra våningen av huset, där
han kvällen innan sin offerdöd förvandlade bröd till sitt eget kött och vin
till sitt blod. Ty hans människoblivande i Marias sköte, genom den Helige Andes
kraft, och hans mirakulösa födelse, genom vilken Guds enfödde Son från all
evighet blev en bland oss människor, förebådade den eukaristiska förvandlingen,
brödets och vinets transubstantiation på altaret.
Likaväl
som korset var alltså krubban ett altare, ty Gud tog den i bruk för att skänka
sin Son åt oss – för att skänka oss syndernas förlåtelse och rädda oss undan
ett liv utan mening eller mål, rädda oss undan tomheten, förgängelsen och den
eviga döden – rädda oss undan det främlingskap inför Gud som hade sin början då
Adam och Eva var olydiga mot hans bud i ett fåfängt försök att kunna bli sina
egna gudar och leva kvar i den här världen – i tid och rum, utan en tanke på
evighetens inbrott i historien och den sanne Gudens yttersta dom.
Den
helige faderns, Påven Benedikts andra encyklika, med titeln, SPE SALVI, Frälst
genom Hopp, som publicerades i fredags, citerar Ap. Paulus ord i
hans brev till romarna: I hoppet är vi frälsta. (rom. 8:24) Där gör Påven en gedigen analys av den roll som
just ”hopp”, betraktad som en teologisk dygd, spelar i människans frälsning,
precis som hans första encyklika DEUS CARITAS EST, Gud är Kärlek, gav så
mycket viktig insikt i den gudomliga kärlekens dynamik. I den nya encyklikan
tar Påven upp den nödvändiga länken mellan tro och hopp såsom den kommer till
uttryck i Brevet till Hebréerna: Tron är en fast tillförsikt (eller
fullkomlig visshet) om det som man hoppas, en övertygelse om ting som man inte
ser (hebr. 11:1) Thomas av
Aquino säger att denna tillförsikt eller visshet som definierar vad hopp är –
på latin kallas det ”substantia”, på grekiska ”hypostasis” – är en inneboende
disposition som tillåter oss att tro på det som vi inte kan se – är mer än
endast en attityd, eftersom återstoden av versen gör det klart att det som
menas med hopp inte är något subjektivt ”försanthållande” som protestantism
menar, utan något objektivt, som kan liknas vid ”ett bevis”. Påven säger: Redan
nu ger tron oss del i den verklighet som vi väntar och förändrar den verklighet
vi nu lever i […] Tron drar framtiden in i det nuvarande på så sätt att tron
inte bara ser det som ännu inte är, utan upplever det. Detta som man
upplever är alltså hopp. Och det är den gudomliga nåden som skänker hopp
åt oss som en troserfarenhet. Således är det precis tro på det tillkommande
Gudsriket som skänker det hopp som kan omdana livet och världen här och nu.
Talar
man om nåd talar man ju om en gåva och till sist, Guds gåva av sig själv – som
heliggörande nåd. Vidare är det just hopp som vi särskilt förknippar med vårt
årliga firande av Jul.
Talar
vi om Altarets Sakrament och det Heliga Mässoffret i samband med Julens gåva av
hopp, bör vi också påminna oss om, att från första början var Guds
människoblivande en sakramental handling, ty Jesus var själv ett sakrament –
han var och är – Ursakramentet, det Gudomliga Ordet, som också är ett
ord av hopp.
Detta
gudomliga ord, som for ned till oss i den utkorade Marias sköte, föddes och
lades i en krubba i den ringhet, som var det enda som Betlehems stall kunde
erbjuda, och upphöjdes på korset i allt det förakt som människor kunde uppbåda
då han lämnade världen, blev vår Frälsare. Men hans uppståndelse blev det
gudomliga hoppets uppståndelse. På ett hemlighetsfullt sätt är detta hoppets
ord också kvar bland oss under brödets och vinets yttre gestalter på altaret.
Och han som tågade in i världen med Maria, ridande på en åsna, och som tågade
ut ur världen på en åsna, vill nu också tåga in i våra hjärtan på nytt, då vi
börjar detta nya kyrkoår.
Broder
Frans-Eric T.O.R.