1:a söndagen i Advent
Årg. A, andra valet År 2010
Matt. 24:37-44
Inledning
Eftersom Adventstiden
syftar både mot Kristi ankomst i världen för mer än 2000 år sedan och hans återkomst då världen går under, bör vi inte vara förvånade
att evangelietexten för den första söndagen i Advent syftar just på hans
återkomst och den yttersta domen. I Sverige kan vi antingen läsa detta
evangelium, som läses för det mesta utanför Sverige, eller göra som vissa
länder som har behållit det medeltida bruket att läsa om hans intåg i
Jerusalem. Då frestas vi inte att redan börja fokusera enbart på jul. Ändå
förstår alla att Jesu återkomst kommer att ställa världen och hela
mänskligheten inför samma frågor som hans ankomst i världen för mer än 2000
år sedan. Är han, var han den väntade Frälsaren? Är han min Frälsare?
Första delen
Detta evangelium
erkänner att människor alltid tenderar att bli mest upptagna av jordnära
sysslor och beslut, med arbete och med förströelse. Inför den stora katastrofen
som kom över hela den värld som var känd för Bibelns folk på Noas tid, den
stora floden, som vi kallar "syndafloden", så var folk upptagna med
"att gifta sig och bli bortgifta", och förmodligen med att
köpa och sälja, förmodligen också med att utföra sitt dagliga arbete och
göra framsteg i samhället, och att förnöja sig med att "äta och
dricka". Jesus målar en skrämmande bild av vad som väntar oss:
"Två män är ute på åkern, den ene upptas i himmelen och den andra
lämnas kvar för att dömas." Två kvinnor mal vid samma kvarn, den ena tas
upp och den andra lämnas kvar för att dömas". Jag parafraserar, men det är
viktigt att ni tar till er andemeningen. Den som sysslar endast med det
jordiska, som inte tänker på Gud och sin eviga framtid har gjort en total missbedömning
av syftet med det jordiska livet, enligt Jesus. Det jordnära är det
illusoriska. Syftet med det jordiska livet är att vinna tillträde till det
överjordiska.
Andra delen
Jesu andra liknelse i
detta evangelium är lika omskakande och ställer till lika många frågor. Han
säger: "Håll er vakna. Ni förstår att om husägaren visste vid vilken
tid på natten tjuven skulle komma, skulle han hindra honom från att bryta sig
in i huset och stjäla. Därför måste ni också vara beredda."
Vem är då tjuven? Jesus
tänker säkert på Satan, på djävulen. Han bryter sig in i våra liv och stjäl det
som är mest värdefullt. Han övertyger oss om att det är Gud som har ljugit för
oss, då i själva verket det är han som är "lögnens fader". Han
säger att vi kan vara våra egna gudar om vi bara vill, att det är Gud som är
ansvarig för det elände som råder i vår värld och att vi kan klara oss utan
straff om vi bara påpekar detta och sedan bryter alla hans bud. När
världen ser ut som den gör, då får Gud hålla tyst om vi kommer på våra egna
lösningar.
Men Jesus säger, att det
ändå är Gud som dömer. Han har överlämnat världen i våra händer; det är vi
som står till svars. Hade vi velat det, så hade världen sett ut helt annorlunda
än den gör.
Avslutning
Är vi ärliga så vet vi också att det var
Jesus Kristus som sade att vi inte skulle ägna oss enbart åt att fråga:
"Vad skall vi äta och vad skall vi dricka och vad skall vi kläda oss med”,
att en sådan hållning är hednisk och hindrar oss från att förbereda oss för
Guds rike. Detta sade han inte därför att han menade att det var
likgiltigt om människan hade något att äta eller dricka eller att ha något att
kläda sig med, utan därför att vi skulle vara beredda att dela med oss av vad
vi har, om vi förstod våra fysiska behov, att våra jordiska behov inte är det
som är avgörande inför evigheten. Han sade: "Sök först Guds rike, så skall
allt det andra tillfalla er." Och varför sade han så? Jo, därför att
han visste att när människan, som behöver Gud mer än allt annat, endast ägnar
sig åt det jordiska, så får hon aldrig nog så att hon förmår dela med sig av
vad hon har. Det är just den som söker det överjordiska som har lätt att
dela med sig av det jordiska, och det är just den som kan vinna det som inte
hör denna världen till.
Broder Frans-Eric T.O.R.