21 söndagen under året 2010
Årg. C/Luk. 13:22-30
Inledning
Blir det många eller blir det få som till sist får erfara Guds frälsning
och gå in i den eviga saligheten hos honom?
Några judar ställde denna fråga till Jesus. Det framgår av Jesu svar, att
dessa som frågade inte ens tänkte på möjligheten att icke-judar kunde bli
frälsta. Alltså menade de som frågade: “Blir det många av oss eller
få av oss som blir frälsta?” Det borde tilläggas emellertid att
det inte är säkert att alla som ställde denna fråga tänkte på livet i den
tillkommande världen. En hel del tänkte på livet i det jordiska Israel efter
det befrielsekrig som många hoppades på. För dem var frågan, hur många kommer
att överleva för att glädja sig över ett självständigt Israel.
Alla blev dock mycket förbryllade över Jesu svar, både de som tänkte på ett
liv efter detta, och de som tänkte enbart på det jordiska livet. Givetvis hade
de hört Jesus säga vid andra tillfällen: “Guds rike är mitt ibland er!”
Men de hade nog tolkat hans ord så, att han talade om sig själv – den väntade
Messias – att han var närvarande bland dem. Men när Jesus också sade: “Människor
skall komma från öster och väster och från norr och söder och ligga till bords
i Guds rike och så skall sådana som är sist bli först och sådana som är först
skall bli sist” var alla tvungna att inse att han talade om ett universellt
Gudsrike, vilket knappast kunde identifieras med det jordiska Israel, och
kanske inte enbart med judarna överhuvudtaget.
Hur som helst, människor, då som nu, var inriktade på att få hårda siffror.
Var Jesus en äkta profet, så borde han kunna säga något konkret. Hans åhörare
ville veta vad deras egna möjligheter var. Det är bara mänskligt att vilja veta
sådant.
Men låt oss nu försöka penetrera dagens evangelietext och ta reda på vad
Jesus egentligen menar.
Första delen
För det första är det helt klart att Jesus brukar bildligt tal om en trång
port för att utesluta den teori som kallas för ”universalism”. Han menar
att varken alla judar eller alla människor kommer att bli frälsta till sist.
Jesu varnar för faran att gå förlorad. Han säger att många kommer att gå
förlorade i evighet. På Jesu ord kan man alltså inte bygga någon teori om att
helvetet kommer att bli tomt.
Vad vi ständigt måste påminna oss själva om är, att inträde i Guds rike
inte är en mänsklig rättighet. Det är ett privilegium. Därför kallas Guds folk
för det utvalda folket. Men eftersom alla inte vill vandra på den smala vägen
och gå genom den trånga porten, sammanfaller Guds val med vårt eget val. Han
tvingar ingen, fastän han vet att många blir missnöjda med konsekvenserna av
sitt eget val.
Jesus säger: “Många skall försöka ta sig in men inte lyckas. Och när
husets Herre har stigit upp och låst porten och ni blir stående utanför och
säger – ’Herre, öppna för oss!’ – så kommer han att svara – ’Jag vet
inte vilka ni är!’ – Då kommer ni att gråta och skära tänder, när ni får se
Abraham och Isak och Jakob och alla profeterna i Guds rike medan ni själva blir
utdrivna. Ja, ni skall få se människor komma från öster och väster och från
norr och söder och ligga till bords i Gud rike medan ni står utanför.”
Andra delen
Å andra sidan får inte någon dra slutsatsen att en människa kan komma in i
Guds rike genom sina egna ansträngningar. Det avgörande har med Guds nåd att
göra – den nåd varmed vi vinner syndernas förlåtelse och den nåd varmed vi får
vägledning och kraft att vandra på den smala vägen – helgelsens väg, lydnadens
väg – och ta oss genom den trånga porten.
Med detta sagt har jag kommit till den andra viktiga punkten som jag vill
betona i dag, nämligen att fastän det inte finns något som heter
universalfrälsning, så finns det ändå ett gudomligt nådeserbjudande som gäller
varenda människa. Gud erbjuder var och en av oss så mycket nåd som behövs. Gud
undanhåller ingen människa nåd på grund av någon slags predestination till
helvetet. Absolut ingen är ödesbestämd att gå förlorad. Sådan är den katolska
läran.
Till sist innebär det som Jesus säger om den trånga porten, att varje
enskild människa måste själv ta emot, eller avvisa, Guds nåd. Gud kommer inte
att göra något som gör det omöjlig för oss att säga “Nej”. Han kommer
inte att driva någon genom den trånga porten. Inte heller kommer han att locka
någon att gå genom den med mutor.
Var är då Guds ”nåd”? Ja, ordet betecknar Guds gåva. En aspekt av ”nåd”
är syndernas förlåtelse. En annan aspekt är vad vi kallar helgelse. Men till
sist är Guds gåva, Guds gåva av sig själv – det som teologerna kallar den
heliggörande nåden. Vi får den nåden och kan behålla den nåden då vi säger ”Ja”
till den hjälpande nåden – den nåd som inverkar på vårt förnuft och vår vilja.
Men, men, frågar sig många, tror inte vi katolska kristna att alla kan säga
ett obetingat ”Ja” till Guds nådeserbjudande efter det att kropp och
själ skiljs åt i den fysiska döden – i skärselden? Ja visst! Absolut
alla som kommer till skärselden kommer att säga ”Ja” till Guds nåd, men alla
människor kommer inte till skärselden. Har man sagt ett riktigt ”Nej”
till Guds nåd under det jordiska livet utan att ångra sig, kommer man inte till
skärselden där själens slutgiltiga rening äger rum. I skärselden fullbordas den
omvändelse, som redan på något sätt har påbörjats under det jordiska livet,
även om detta "påbörjande” varit okänt för andra människor. Men har
man verkligen avvisat Guds nåd i sitt inre under det jordiska livet, då kommer
man att få höra Kristus säga det som står i dagens evangelium: “Jag känner
dig inte! Jag vet inte vilka ni är. Bort härifrån […]”
Avslutning
Kära vänner, Jesus talade på ett bildligt, men på ett realistiskt sätt
angående konsekvenserna av människans val av tro på Gud och hans bud och tillit
till hans Son, Jesus Kristus, vår Frälsare – och om motsatsen. Egentligen får
vi inte veta någonting om ”hur många kommer att bli frälsta” men vi
varnas för att rätta oss efter vad de flesta av våra medmänniskor tycks tro och
brukar göra. Vi varnas därför att Jesus skulle vilja säga om var och en av oss.
“Jag känner honom – jag känner henne! Hon – han - skall få sitta
vid mitt bord i Guds rike!”
Broder Frans-Eric T.O.R.