Den 22 söndagen 2010
Årg. C. Luk. 14: l, 7-14
Inledning
Oftast har jag predikat om ödmjukheten då jag har predikat över dagens
evangelietext. Det är uppenbart att Jesus menar, att man borde ödmjuka sig inför
Gud eftersom man inför honom omöjligen kan åberopa någon status eller några
förtjänster som skulle kunna göra det självklart att man har rätt till en högre
ställning i hans rike. Men i detta evangelium säger Jesus att krymplingar,
blinda och lytta, tillsammans med samhällets fattiga, är lämpligare objekt för
vår vänskap och generositet än våra jämlikar, som kanske är välbärgade, friska,
starka, socialt kompetenta etc. Det finns dock ett annat sätt att närma sig
ämnet – de som är inbjudna till festen i Faderns rike och deras
bordsplacering – nämligen att tala om andlig realism. När Jesus
varnar för högmod och övermod, så vill han inte bara förmå oss
att idka ödmjukhet som en dygd, utan han vill tvinga oss till ett annat slags
realism än den som råder i den här världen. Han vill hjälpa oss få ett annat
perspektiv på människor och på oss själva än vi i annat fall skulle ha. Han
vill att vi skall se på oss själva och andra som Gud ser på oss.
Första delen
För det första vill jag alltså säga, att när människor i gemen frågar efter
realism, så tänker de enbart på den här världen, som om den här världen som den
nu ser ut, som om den vore den enda eller yttersta verkligheten. De tänker
inte på att den här världen är fallen. Världen är inte som Gud skapade
den till att vara. Inte heller är människan som Gud har skapat henne till att
vara. Hon är behäftad med arvsynd och därför är hon benägen inte endast till
att göra det som inte är gott, utan även till att betrakta det som inte är gott
som om det vore gott.
När Gud skapade vår jord, naturen, djuren, ja, alla levande varelser, så
var allt gott. Det står i den Heliga Skrift: Gud sade och det vart – Gud
befallde och allt blev till – och allting var gott. Djuren skapade
han att leva i enlighet med sina drifter, men människan skapades med förnuft
och en fri vilja till att leva i ett intimt förhållande till honom. Därför
har människan förmågan att skilja mellan gott och ont. Vidare beskrivs
människans omgivning som paradisisk. Vi vet faktiskt inte om detta paradis var
en särskild plats, ett särskilt tillstånd, eller endast ett resultat av
människans ursprungliga gudsförhållande, d.v.s. av Guds särskilda försyn som
skyddade människan. Hur som helst, efter syndafallet, då människan genom
olydnad mot Gud ville, i likhet med djävulen, göra anspråk på någon slags
medbestämmanderätt med Gud, så upphörde det jordiska paradiset för människan.
Hon blev utdriven ur Guds paradis.
Min poäng är alltså att det som vi oftast menar, när vi talar om realism,
är anpassning till en fallen värld och syndiga människor. Vanlig realism har
ingenting att göra med hur människan kan återvinna paradiset eller komma till
himmelen. Men för den som har fått riktig kunskap om Gud, som är den yttersta
verkligheten, för den som vet om frälsningens väg i Jesus Kristus, är realism
något helt annat. Och placeringen vid bordet i Guds eviga rike kommer inte att
ha något att göra med vad vanlig realism sätter högst – makt, status,
pengar, framgångar, styrka, skönhet etc. i den fallna världen. Gud mäter med en
annan måttstock vårt eviga värde. Detta är budskapet som Jesus förmedlar i sin
liknelse om bordsgästernas placering.
Andra delen
För det andra säger Jesus att människor som föraktas och betraktas som utan
värde i den fallna och syndiga världen, vilka han exemplifierar genom att tala
om – fattiga, krymplingar, lytta och blinda – kan mycket väl vara
särskilda objekt för Guds nåd. Vi uppmanas att bjuda in sådana till våra fester
– att bjuda sådana in i vårt liv – därför att Gud bjuder sådana människor in i
sitt rike. Varför blir då just dessa särskilda objekt för Guds nåd? Jo, därför
att när sådana människor tar emot Guds nåd, då framstår Guds godhet och storhet
och kärlek, och inte människans förutsättningar, som beundransvärda. Människans
egen förträfflighet, styrka, rikedom, framgångar etc. faller bort ur vår
blickpunkt.
Kom ihåg att man också kan förstå Jesus Kristus som en av dem som det
mänskliga samhället föraktade. Han blev avrättad till sist som en brottsling.
Ingen som hade makt bland människor – makt eller status – hjälpte honom. Han
blev en av livets förlorare, för att kunna besegra synden, döden och djävulen
på korsets altare. Han frambar sig själv som ett fullgott offer som kunde
försona oss alla med Gud. Han blev hela mänsklighetens stora vinnare.
Avslutning
Alltså vill Jesus kalla oss till ödmjukhet, men glöm inte att det är just
den ödmjuke, den som ödmjukar sig inför Gud och människan, som i andlig
mening är den egentliga realisten. Andra är antingen blinda för den
yttersta verkligheten eller vågar inte se den, fastän de anar att den
verkligheten som vi nu lever i endast är ett provisorium och kanske en
illusion.
När Guds rike upprättas, när den nuvarande världsordningen går under, och
det blir så för var och en som får bryta upp från det jordiska livet trots att
tiden ännu inte upphört, då kommer vi att möta en annan verklighet. Då
kan människan åter bli vad hon skapades till att vara. Och det är just
människans öppenhet för vad Gud vill göra med henne som avgör placeringen vid
Guds bord.
Broder Frans-Eric T.O.R.