23:e söndagen 2010
Årg. C - Luk. 14,25-33
Inledning
Kan det verkligen vara samme Jesus som sade ”Du skall älska din nästa
såsom dig själv” och ”Du skall också älska din fiende”, som i dagens
evangelium säger ”Om någon kommer till mig utan att hata sin far och sin
mor, sin hustru, sina barn, sina syskon och därtill sitt eget liv, kan han inte
vara min lärjunge”? Det låter som om Jesus går emot Guds tio budord, ty
fjärde budet lyder: ”Du skall hedra din fader och din moder”.
Det är dock helt säkert att Jesus från Nasaret talade precis såsom han
citeras i dagens evangelietext. Exegeter är överens om detta, konservativa som
liberala, ty orden låter så stötande och så motsägelsefulla att ingen
skriftlärd hade kunnat lägga dem i Jesu mun. Dessa ord har givetvis en djupare
mening, som kräver insikt för att sätta sig in i, men de förblir lika
utmanande. Jesus ville kontrastera vår kärlek till Gud med vår kärlek till
människor i situationer då de människor som är viktiga för oss vill hindra oss
från att göra Guds vilja, och i situationer då vi upptäcker att vi själva har
låtit vårt behov av mänsklig kärlek hindra oss från att göra Guds vilja.
Dessa ord är givetvis tillämpbara på alla som har en särskild kallelse till
prästerskapet eller till klosterlivet, eftersom Jesus talar till den inre
kretsen av lärjungarna på vilken han ställde speciella krav – han sade också: “Ingen
kan vara min lärjunge om inte han avstår från allt som han äger”, men
dessa ord har också stor betydelse – i överförd mening – även för
lekmän och kvinnor, som ändå inte bryter upp från det vanliga livet i världen,
men vill göra allvar av sitt gudsförhållande. Och kom ihåg – att göra
allvar av sitt gudsförhållande är ett absolut villkor för evig frälsning. Det
som vi inte gör nu – måste vi ändå göra i mellanstadiet – mellan tid och
evighet, så att säga, d.v.s. i skärselden.
Första delen
För det första måste vi förstå att Jesu kärlek för människor inte var sval
och opersonlig. Han älskade människor med passion. Han offrade sitt liv för oss
människor på korset. Det var inte bara hans kärlek till Gud som förmådde
honom att offra sig för våra synders skull. Jesus var och är besjälad av
en passionerad kärlek till varje enskild människa, till varje själ. Han ville
rädda varje människa och dela det eviga livet med var och en av oss. Hans
kärlek är fylld med känsla; det vet varje katolsk kristen som förstår
innebörden i Kyrkans firande av Jesu Heliga Hjärta – den mässa som firas på
första fredagen varje månad. Jesus brinner med en outsäglig kärlek till mig och
till dig. Ändå lär Jesus, tydligt och klart, att man inte
får upphöja sin kärlek till den som är skapad till Guds avbild över den
kärlek som man hyser till själva Skaparen. Detta är dock vad vi
syndiga människor oftast gör! Varför? Jo, därför att vi älskar först och främst
med behov-kärlek istället för gåva-kärlek. Vi tenderar att älska
vad vi känner ett behov av, d.v.s. vad vi har behov av för stunden. Missförstå
nu inte – man kan ju säga att Gud har också ett behov av oss, såsom en
konstnär har behov av sina alster. Men Guds kärlek föregår hans behov. Detta är
skillnaden.
Det är alltså nödvändigt att klarlägga att vad vi upplever som en
uppoffring, d.v.s. kärlek som för oss framstår som ett ”korsbärande”, så
är det absolut nödvändigt för den andliga utvecklingen att skilja mellan
Skaparen och det skapade. Detta livets goda är förgängligt. Att offra detta
livets glädjeämnen, när det visar sig nödvändigt, för att man skall kunna
omdanas och vara i stånd att njuta av det eviga livets glädje är vad
Jesus befaller. Under detta livet framträder emellertid alla sådana
erfarenheter som ett mysterium – men att bära ett kors i Jesu sällskap, kan
faktiskt också skänka glädje åt den som tror. Vad vi älskar i varje människa är
den Gud som har skapat henne och den förlossare som har befriat henne från
synd. Detta är det första.
Andra delen
För det andra skall vi ha klart för oss att Jesus förstår helt och fullt
att den andliga mognaden, den mognad som vi är kallade till, kostar mycket.
Därför berättar han liknelsen om mannen som påbörjar ett bygge utan att
beräkna kostnaden. Denne får inte sitt bygge färdigt. Han blir ett
åtlöje inför Gud och människor. Han låter människors tyckande och tänkande, och
hans timliga kärlek för människor och för detta livets njutningar, hindra
honom. Han hindras av sin egen fruktan och fruktan för människorna omkring
honom, från att fullfölja sin vandring på den smala, den avvikande vägen till
helighet.
När vi säger att det jordiska livet är en nådatid, då menar vi att det
jordiska livet är den tid som vi har fått på jorden, då det är lättast att få
färdigt vårt andliga bygge. Därför ställs frågan till var och en av oss. Hur
går det med ditt andliga bygge? Mognar du som en kristen människa. Vågar du
kalla dig själv en lärjunge till Jesus Kristus? Försöker du verkligen att älska
Gud utöver allt och alla, och i allt och alla? Eller finns det fortfarande
någon annan eller något annat, kanske bara dina egna ambitioner och fantasier,
som du älskar mer än Gud – något eller någon som blivit din personliga avgud?
Avslutning
Varje mor eller far som älskar sina barn vet hur man leker med ett barn.
Det är nödvändigt att sänka sig till barnets nivå, att gå in i barnets lek, att
framkalla barnet i sig själv på nytt o.s.v., men en mor eller en far som endast
möter sitt barn på det sättet, skulle göra barnet en otjänst. Om man bara
jollrar med sitt barn kommer det aldrig att lära sig att tala. Om man inte
stävjar ett barns självcentrering och själviskhet, och aldrig lär barnet att
andra människor också har behov och känslor, så kommer barnet aldrig att kunna
umgås med andra eller bli omtyckt av andra. Om man bara leker med ett barn,
kommer barnet aldrig att kunna arbeta och ta ansvar. Mognad är ”ett måste”,
också i det andliga livet.
Därför kallar Jesus sina lärjungar till andlig mognad. Han kallar
dem till att älska Gud utöver allt och alla, men också i allt och
alla. Du kan inte ge den människa som du älskar, vad Gud kan ge henne. Du
skall aldrig försöka dig på det! Den människa som du älskar kan inte ge dig vad
Gud kan ge. Låt dig inte luras! Lura inte dig själv! Att älska Gud med
den rätta kärleken är också att älska människan med den rätta kärleken.
Broder Frans-Eric T.O.R.