Den 24:e söndagen under
året 2010
Årgång C / Luk. 15:1-10
Inledning
I dagens evangelium berättar Jesus två liknelser, liknelsen om “det borttappade myntet”
och liknelsen om “det bortsprungna fåret”. Båda liknelserna har samma
tema. Båda handlar om vilsegångna människor såsom Gud ser på dem – alltså
handlar båda liknelserna om syndare. I Nya Testamentet betyder ju det grekiska
ord som oftast används för synd att ”missa målet”.
Beträffande liknelsen om “det borttappade myntet” är det troligt att
Jesus inte tänker på växelpengar, som vi kanske skulle kunna föreställa oss,
utan om ett mycket värdefullt guld- eller silvermynt, som tillhörde en slags
brudkrona som en del kvinnor i medelhavsområdet bär än i dag. Pengarna kan vara
hennes hemgift.
Beträffande “det bortsprungna fåret”, kan man konstatera att nästan
alla som har gått i kyrkan eller läst Evangeliet är väl medvetna om hur
personligt förhållandet mellan herden och hans får var i den bibliska kulturen.
Skulle vi vilja uppdatera dessa liknelser, så att vi kunde uppleva vad Jesu
åhörare upplevde då han berättade, vore vi nog tvungna att tänka på ett
husdjur, familjens hund, istället för på ett bortsprunget får. Men en sådan
modernisering förmedlar endast en del av vad Jesus vill säga. Familjens hund har
ett ekonomiskt värde, men i vår kultur har vi knappt några människor som har
ett personligt förhållande till djur som sedan skall brukas. Förmodligen skulle
vi vara tvungna att tänka på en stulen bil eller något sådant, för många
upplever att de har ett personligt förhållande till sina bilar, men en bil kan
inte villa bort sig som ett får – den är helt passiv.
Mynten kunde ersättas med tanken på ett smycke – en ring – kanske just en
dyrbar förlovningsring.
I varje fall är det viktigt att vi inser vad Jesus ville säga judarna – att
syndare, även den som kanske har syndat mot dig, är oerhört värdefulla i Guds
ögon och att Guds Messias har kommit i världen för att uppsöka dessa förlorade
själar. Syndaren, även den som har syndat mot dig eller mig, är som ett får som
den “Gode Herden” letar efter. Syndare, även den har gjort dig eller mig
illa, är som ett smycke som har ramlat från brudens krona – ett smycke som har
ramlat från Kyrkans brudkrona. Principen som Jesus ville förmå sina åhörare att
acceptera är att Gud avskyr synd, men inte syndaren – inte i förlustens
ögonblick.
Liknelsen om “den förlorade sonen” som följer dessa två liknelser i
det femtonde kapitlet av Lukas evangelium har egentligen samma tema,
men är kanske ännu mer känslomässigt tillgänglig för oss. Den yngre sonen
bryter upp från sin faders hem. Han säger: "Jag kan inte invänta din död,
far, jag vill ha mitt arv nu och så sticker jag." Sedan lever han ett liv
i utsvävning och omoral, men välkomnas ändå hem av sin fader då hans pengar tar
slut. Alla förstår hur föräldrar känner sig som har förlorat en son eller en
dotter därför att han eller hon har valt fel i livet.
Utveckling
Det är dock nödvändigt att inse att varje liknelse, ja, varje sätt att
uttrycka Guds hållning till människan och särskilt till den syndiga människan,
endast kan klargöra vissa aspekter av den eviga sanningen. En liknelse
innehåller inte systematisk teologi. Vi får inte föreställa oss att Gud är
antingen “kärlekens Gud” eller “rättvisans Gud”. Med dessa två
liknelser vill inte Jesus säga att Gud aldrig kommer att skipa rätt bland oss
människor eller att nådens tid aldrig är förbi. Om vi tolkar honom så, då vore
allt som han säger om nödvändigheten av snar omvändelse nonsens.
Även i ett rent mänskligt sammanhang – t.ex. i ett förhållande
mellan föräldrar och barn, måste det finnas både kärlek och rättvisa.
Vidare, Gud beter sig inte precis som våra föräldrar har betett sig mot oss.
Det finns likheter, men det finns också olikheter. Den som gör systematisk
teologi av en liknelse glömmer att systematisk teologi måste alltid utveckla en
helhetssyn. Han glömmer också att en biblisk herde skulle säkert kunna slakta
ett får som han letat efter länge för köttets skull – det är just
därför han håller sig med får – för att kunna bruka det så småningom. Ett
får är inte ett husdjur.
Med hjälp av dessa två liknelser lyfter dock Jesus fram vissa omistliga
aspekter av Guds förhållande till människor som bryter mot hans bud. Vi har
kanske för lätt att tro att judarna i antiken hade mer behov av att höra Jesu
budskap än vi. Vi lever i en kultur som nästan har avskaffat begreppet synd.
Och det är sant att vi har lättare att inse att samhället också står åtminstone
delvis till svars för “det bortsprungna fåret” – att fåret inte hade
sprungit bort om det hade haft det bra. Men vårt samhälle tror alltid att det
är brist på materiella resurser eller en bristande social miljö som är hela
förklaringen på varför människor bryter mot samhällets bud – att något
materiellt eller socialt saknas i deras skolmiljö eller deras fritidsmiljö. Vi
underbetonar den enskildes moraliska ansvar och familjens. Det gjorde dock inte
Jesus. Hans budskap om syndarens värde har också med hans budskap om omvändelse
att göra. Människan kan omvända sig just därför att hon har en fri vilja
trots alla brister i hennes materiella och sociala miljö.
Vi märker emellertid att vår attityd skiljer sig ytterst lite från
människors attityder i den antika världen, när vi själva skadas av en annans
handlande. Då letar vi inte efter möjligheter till försoning såsom kvinnan
letade efter smycken från sin brudkrona. Då letar vi inte efter den som har
kommit bort från den mänskliga gemenskapen. Vi pustar ut och tackar Gud att vi
har blivit av med ett problem.
Avslutning
Gud upphör aldrig att eftersträva syndarens omvändelse så länge
syndaren fortfarande kan förändras i grunden – så länge syndaren är i
stånd att bli en god människa, att bli ett helgon. Varför ger vi upp i fråga om
dem som syndar mot oss, mot våra anhöriga och vänner fortare än Gud ger upp när
det gäller dem som syndar mot honom? Jesus ställer denna fråga till oss.
Svaret är enkelt egentligen. Det är därför att vi inte inser vår egen synd.
Vi inser inte hur djupt vår egen synd har sårat Gud och andra. Vi är blinda för
de skador som vår hållning i livet har åsamkat andra –
de skador som vårt handlande och vår inre attityd, har gjort och gör. Vi inser
inte hur vi själva har bidraget till världens syndafall och bortvändhet från
Gud.
Att en del människor som bär det kristna namnet insisterar att alla
människor kommer att bli frälsta till sist – att alla så småningom kommer in i
Guds rike är givetvis inget bevis på kärlek till syndare. En sådan lära bottnar
inte i kärlek utan i likgiltighet. Att anamma en sådan lära är bara ett sätt
att vägra tänka sig in i vad Jesu Kristi ständiga maningar till omvändelse
betyder. Vi är kallade att älska syndare med en radikal och aktiv kärlek just
därför att de verkligen kan gå förlorade i evighet – just därför att det
sedan kan bli för sent att nå dem – just därför att nådens tid kommer att ta
slut. Och just därför att vi själva kan, genom likgiltighet för syndens
konsekvenser i oss och i andra, gå förlorade i all evighet. Liksom Gud skall vi
alltså hata synd och älska syndaren, ty vi får lov att medverka i syndarens
frälsning.
Broder Frans-Eric T.O.R.