25:e
söndagen under året 2009
Inledning
Alla
som bär det kristna namnet är kallade till den ödmjukhet som Jesus predikade
och som han själv var en förebild för. I sina ”Saligprisningar” sade
Jesus: “Saliga är de ödmjuka” (i den gamla översättningen står det
”saktmodiga", vilket är ett
ord som lyfter fram en omistlig aspekt av ödmjukhet), "Saliga är
de ödmjuka, ty de skall ärva landet” (d.v.s. 'Guds rike' )! I
dagens evangelium noteras också att Jesu lärjungar just hade tvistat om vilken
av dem som var den störste, vilket innebär att deras tänkande präglas av
föreställningar kring den kamp om makt som brukar prägla ett jordiskt rike.
Av evangelisternas vittnesbörd vet vi en
hel del om Jesu personliga kvaliteter. Han var en stark person. Han kunde också
bli arg, använda starka ord, och även slag, då han tillrättavisade människor,
åtminstone då han drev dem som köpte och sålde ur templet. Han krävde absolut
lydnad av sina lärjungar. Han hade sin makt från Gud, men var samtidigt ödmjuk.
Han var ödmjuk, men han var ingen “mjukis”.
Utveckling
När
Jesus ville förklara vad ödmjukhet var använde han sig av ett barn vid några
olika tillfällen. En gång tog han emot barn som lärjungarna ville skicka iväg
och välsignade dem. Då sade han: “Den som inte tar emot Guds rike
såsom ett barn, han kommer aldrig dit in.” I dagens evangelium tar han ett
barn och ställer det mitt ibland sina lärjungar, omfamnar det och säger: “Den
som tar emot ett sådant barn i mitt namn, han tar emot mig och den som tar emot
mig, han tar inte bara emot mig, utan honom (Gud, Fadern) som har sänt mig. ”
Skillnaden mellan dessa två uttalanden
är inte oväsentlig.
När Jesus säger att vi skall vara som barn, säger han något om vårt
gudsförhållande. När han säger att vi skall ta emot barn, säger han något om
vårt förhållande till andra människor. Jesus använder sig alltså av ett barn
för att förklara vad ödmjukhet innebär i två olika avseenden. Han menar
givetvis inte att vi bokstavligen skall efterlikna barn i vårt gudsförhållande.
Han lovordar inte det som en del svenskar kallar för "barnatro"
– en tro utan intellektuell insikt. Och han menar absolut inte att vi skall
behandla andra som om de vore barn. Ja, att göra så skulle gå stick i stäv mot
vad han menar.
Vad
menar han då?
Första
delen
Jo,
han menar att den ödmjuke ständigt är medveten om att han i sitt förhållande
till Gud är helt beroende, men att han ändå kan ha full tillit till Gud – som
ett barn har tillit till sin far eller sin mor. I vanliga fall kan ett barn
lita på sina föräldrar, eller borde kunna ha sin tillit till far och mor. Ja,
ett barn måste lita på sina föräldrar – ett barn har inget val. Och vi måste
lita på Gud. Detta är det första.
Andra
delen
Vad
Jesus tänker på då han liknar den som bemöter ett barn med vänlighet vid den
som bemöter sin medmänniska, sin nästa, med ödmjukhet, är något svårare att
begripa. Vi lever ju i ett samhälle som säger att barn har rättigheter. Ändå
tillåter vårt samhälle abort av ofödda barn genom sin lagstiftning och blundar
ibland för att barn som föds med svagheter får ett slags dödshjälp. Vårt
samhälle försvagar ständigt den naturliga biologiska familjens ställning,
vilket drabbar barnen i slutändan. Men Jesus tänker egentligen inte bara
på de vuxnas förhållande till barn i biologisk mening. Han tänker först och
främst på alla dem han kallar sina minsta bröder och systrar – de husvilla,
hungriga, törstiga, nakna, sjuka, fängslade, o.s.v. Han tänker också på syndare
som inte vet vad de gör. Han tänker på människor och även barn som saknar allt
vad status, pengar och makt heter.
Alltså
menar Jesus att vi skall hysa samma medlidande med vuxna människor i nöd och
med de ensamma och vilsegångna som vi skulle ha om det vore frågan om ett barn
– men att vi skulle göra så utan att behandla dem såsom barn. Detta är det
andra.
Avslutning
Sann kristen ödmjukhet måste alltid
relateras till den yttersta sanningen om Gud och människan – och människors
behov av, och öppenhet för – försoning med Gud och med varandra.
Jesus kallar oss att ödmjukt träda fram
inför Gud utan att kunna åberopa något förutom hans offer för våra synders
skull och förena oss med honom i hans offer inför den himmelske Fadern för
människornas skull. Detta innebär inte att han kallar oss till att vara svaga –
att han förbjuder oss att säga ifrån med kraft, att försvara oss själva eller
andra. Den som ödmjukar sig inför Gud är inte svag och den som ödmjukar sig
inför en människa, som egentligen är endast ett barn, är inte heller svag – han
eller hon har den andlige mognes insikt och är modig. Ödmjukhet är alltså
ytterst en fråga om mod – inte svaghet. Barn är oftast modigare än vuxna inför
Gud just därför att de litar på honom och hans godhet. Och att ödmjuka sig
inför människor, då man inte skulle behöva göra så, är också modigt, men beror
ytterst på att man vet vem man i själva verket är inför Gud, vilket är helt
avgörande.
Broder Frans-Eric T.O.R.