Den 26 söndagen 2010
Årgång C / Luk.
16:19-31
Inledning
Berättelsen om den namnlöse rike mannen, som man kallar Dives på latin, och
Lasarus, vars namn betyder ”Gud är min hjälp” är ämnad att varna
människor som blivit lyckligt lottade under det jordiska livet för att
underlåta att tänka på Gud, som är alla goda gåvors givare och den fattiges
hopp. Lägg väl märke till att den rike mannens synd ligger främst i vad han
försummade att göra. Det står inte att han hade blivit rik genom ohederliga
affärer. Det står inte att han var en äktenskapsbrytare, en mördare eller en
tjuv. Det står inte att han betalade sina anställda för litet eller att han
misshandlade sin fru. Det står inte heller att han var ateist. Han drev heller
inte iväg Lasarus, som brukade tigga vid hans port. Det står inte att han
hånade Lasarus. Han lade knappt märke till Lasarus. Han sträckte inte ut
sitt medlidandes och sin kärleks hand åt honom. Där i ligger hans synd.
För Dives var Lasarus en ointressant aspekt av gatubilden. Han var oberörd
av Lasarus existens. Han var antagligen oberörd av hans död också. Lasarus’
lidande var dock inte okänt för Gud. När han dog fick Lasarus vila i Abrahams
sköte i väntan på uppståndelsen medan den rike mannen hamnade i vad som kallas
för ett pinorum – men det är omöjligt att säga om vi skall anknyta till
skärselden eller helvetet.
Första delen
Det första som bör nämnas om detta tillfälle, då Jesus berättade om den
fattige Lasarus och den rike mannen, är att det inte var det enda tillfälle då
Jesus talade om faran för människan att gå förlorad genom synd. Man kan slå upp
en hel rad texter som handlar om helvetet i Evangeliet. Jesus nämner faran om
evig förtappelse gång på gång. Jesus hävdar i alla sammanhang att Gud kommer
att skipa rättvisa.
Andra delen
För det andra framgår det som jag nämnde inledningsvis, att faran för evig
förtappelse är aktuell inte bara för dem som överträder Guds bud på ett
flagrant sätt, utan också för dem som underlåter, som försummar, att
aktivt älska och tjäna Gud och sin nästa.
Lägg väl märke till det att Dives’ öde inte beror bara på det att han var
rik, fastän det står att han levde i ett sådant överflöd att han kunde festa
varenda dag. Rabbinerna betonade, att enligt Första Moseboken åligger det varje
människa inte endast att vila på den sjunde dagen, utan också att arbeta på
veckans övriga sex dagar – också rika människor. Abraham var t.ex. en rik man
under sitt jordiska liv, men han arbetade hårt, tillbad Gud, och visade barmhärtighet
mot andra.
I och för sig fick Lasarus äta av avfallet från Dives’ bord. Antagligen
fick han äta av de brödstycken som förnäma människor torkade sina fingrar på,
då de åt. Lasarus blev inte bortdriven, men Dives försummade att återgällda
Guds goda gåvor till honom med kärleksfull omsorg om sin nästa. Hans hjärta
hade blivit förhärdat. Lasarus hungrade efter bröd, ja, men också efter
medmänsklig kärlek.
Hur skulle Dives kunnat ligga tillsammans med
Lasarus i Abrahams sköte efter döden? Häri ligger berättelsens allvarligaste
varning – den vars liv du på inga villkor kan tänka dig att engagera dig i på
jorden, kan till sist utgöra ett hinder för din eviga salighet. För Gud
existerar alla de människor som knappt existerar för dig.
Avslutning
Berättelsen om Lasarus och den rike mannen på vars bordsavfall han levde är
nu inte avsedd att ge oss ett ständigt dåligt samvete på grund av att den
enskilda människan inte kan göra så mycket åt nöden i den stora världen. Den
vill dock varna för vad som kommer att hända den som ständigt borttränger sin
nästas nöd, då den manifesterar sig så tydligt även i hans egen lilla värld och
vardag – om den nöden nu är frågan om fysisk eller psykisk eller andlig nöd.
Ja, vi är alla tiggare vid Guds bord. Och den som vägrar att inse vad detta
innebär, kommer aldrig att kunna ta emot den frälsande nåden, men den som inser
hur det förhåller sig, gör vad han kan, som ber om förlåtelse för det han
underlåtit att göra, han kommer att finna sin ro i Abrahams sköte.
Broder Frans-Eric T.O.R.