27:e
söndagen under året 2009
Mark.
10:2-10
Inledning
Som
alla vet, levde Jesus i celibat – i sexuell avhållsamhet. Han ingick inte
äktenskap och skaffade inga barn. Eftersom han föddes av en jungfru och endast
hade Gud till Fader, och således hade en gudomlig såväl som en mänsklig natur,
tycker vi att hans levnadssätt var en självklarhet. Men han kallade också dem
som ingick i den inre kretsen av lärjungar att bryta upp från det vanliga livet
och leva som han. Således beskriver han kallelsen till celibat: ”Somliga
skall avstå från äktenskap för himmelrikets skull. Den som kan ta emot denna
undervisning, han må göra det.” (Mt. 19:11-12)
Ändå
hade Jesus en mycket upphöjd syn på äktenskapet. Ja, enligt Katolska Kyrkans
lära upphöjde han äktenskapet mellan man och kvinna, äktenskapet under det
Gamla förbundet, till ett sakrament av det Nya förbundet. I likhet med Mose och
i enlighet med den mosaiska lagen avvisade han otukt före äktenskap, men han
avvisade också alla former av månggifte, vilket den mosaiska lagen inte gjorde.
Han sade: ”Saliga är de renhjärtade, ty de skall se Gud.” (Mt.
5:8) Han menade att det ”Ja” som en man och en kvinna säger till
varandra inför Gud och andra människor ligger till grund för deras fysiska
förening till ”ett kött”, och samtidigt ligger till grund för en
förening mellan den kärlek som bygger på åtrå och den osjälviska kärleken som
framhärdar i nöd och lust, i sjukdom och hälsa. Han menar att detta ”Ja”
binder en man och en kvinna så länge de båda lever.
Hade
Jesus inte undervisat så tydligt om det äktenskapliga förbundets oupplöslighet,
kunde inte det kristna äktenskapet, äktenskap mellan en man och en kvinna som
är döpta i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn, betraktas som ett
sakrament. Det kristna äktenskapet har en bindande karaktär därför att det är
ett nådemedel. Det kristna äktenskapet skall, enligt Kyrkans undervisning,
aktualisera den gudomliga kärleken i den naturliga föreningen mellan man och
kvinna. Alltså syftar det till något mer än individens och samhällets timliga
behov. Det är inte bara till för att hålla ordning på människans drifter och
inskärpa föräldrarnas ansvar för deras gemensamma barn.
Även
i vår tid, då många, kanske majoriteten av människorna, hävdar att kärleken
aldrig kan vara mer än ett tillfälligt känslorus som orsakas av olika fysiska
och psykiska faktorer och att sex och kärlek kan och bör skiljas åt, då man
talar ogenerat om sex som rekreation och underhållning och förtränger den
mänskliga kärlekens längtan och strävan efter äkta trohet och då man
förespråkar ett varierat sexliv som omfattar det som inte ens stämmer med vår
biologi – sex utan fortplantning, sex mellan samma kön och sex mellan fullvuxna
och unga, är det uppenbart att sex mellan människor utan kärlek leder till
människans undergång.
Ändå
är det livslånga äktenskapet mellan man och kvinna och familjelivet konsekvent
under attack i dagens värld. Det har också blivit vanligt att folk bara
sammanbor utan att gifta sig. Fler och fler vågar inte lova varandra trohet.
Man talar också mer och mer om att det nog är bekvämast att vara särbo – att
ingå i ett sexuellt förhållande, inte bara utan löften, men även utan någon som
helst social eller ekonomisk förening. Partnerskap mellan två människor av
samma kön är redan ett civilrättsligt faktum och från vissa håll höjs nu krav
på tillåtelse för månggifte.
I
detta förvirrade läge är det givetvis svårt att förklara vad Jesu fasta
undervisning om det livslånga äktenskapet mellan man och kvinna verkligen
innebär och varför det är värt att göra uppoffringar för, men jag skall göra
ett försök.
Utveckling
Jesus
betraktade äktenskapsbrott som en mycket allvarlig synd och detta fastän han
räddade en kvinna som blev tagen på bar gärning från att bli stenad. Han sände
henne i väg med en sträng förmaning till bot och bättring. Han sade: ”Gå och
synda inte mer.” (Joh. 8:11)
Egentligen
ville de judiska skriftlärda snärja honom i en debatt om villkoren för
skilsmässa. Skulle dessa vara mycket restriktiva eller ej? Mose tillät ju
skilsmässa, men Jesus svarade: ”Mose tillåter att man skriver ett
skilsmässobrev därför att ni är förstockade. Men från början, vid skapelsen,
gjorde Gud människan till man och kvinna och bestämde att när en man lämnar sin
far och sin mor för att leva med sin hustru, då blir de två ett kött.” Han
sade: ”De är inte längre två utan ett. Vad Gud har fogat samman får
människan inte skilja åt.”
De
skriftlärda accepterade inte detta och kom därför tillbaka till Jesus och
frågade på nytt om hur det förhöll sig med äktenskapet. Jesus sade: ”Den som
skiljer sig från sin hustru och gifter om sig är en äktenskapsbrytare och om en
kvinna skiljer sig från sin man och gifter om sig, är hon en
äktenskapsbryterska”.
Varför
intar Jesus en sådan oböjlig ställning? I varje fall skall man inte tolka det
så att man gör gällande att han inte skulle kunna ha förståelse för människor
vars äktenskapliga förhållanden har gått sänder. Vi lever i en syndig värld.
Det visste han. Vi är alla benägna till synd. Det visste han. Och Kyrkan har
därför alltid accepterat att ett äkta par kan vara tvunget att separera för att
människor inte skall göra varandra eller sina barn illa. Den stora frågan är
dock varför den som måste separera från sin hustru eller man inte kan ingå i
ett nytt sakramentalt äktenskap. Men många frågar sig också varför sex utanför
äktenskapet, då människor inte kan ingå ett nytt äktenskap enligt Kyrkans lag,
eller då människor inte lyckas hitta någon som är villig att ingå ett bindande,
livslångt äktenskap, inte kan vara en god sak. Man frågar sig om det verkligen
finns någon skada i utomäktenskapligt och föräktenskapligt sex om båda parter
är införstådda med villkoren för sitt förhållande – då varken den ena eller den
andra parten väntar trohet?
Svaret
är att för människan, till skillnad från djuren, är syftet med det jordiska
livet - och även med sexuallivet - något mer än att tillfredställa sina
drifter, fortplanta sig och känna sig innesluten i någon slags
kärleksgemenskap. En sakramental förening mellan man och kvinna syftar även
till något bortom det jordiska livet, ty syftet med det jordiska livet
överhuvud taget är förening med Gud, den som instiftade äktenskapet från
början. Och som Jesus säger, förening med Gud fordrar renhet – också sexuell
renhet. ”Saliga är de renhjärtade, ty de skall se Gud.”
Avslutning
En
troende kristen människa är alltså kallad till att använda sin sexualitet på
ett sakramentalt sätt, antingen i det livslånga äktenskapet eller i celibat. En
troende kristen människa skall inte använda sin sexualitet på en mängd olika
sätt – ibland som rekreation, ibland för att inleda ett äventyr, ibland då man
vill erövra ett attraktivt objekt, ibland därför att man vill stilla sin
nyfikenhet eller experimentera med andra former av sexuell njutning, ibland då
man behöver ett substitut för den man har lovat trohet m.m. Renhet betyder att
man håller sig till det ena och, som sagt, Jesus kallar oss till renhet – också
till den sexuella renheten. Denna renhet möjliggör förening med Gud och är värd
stora uppoffringar.
Broder
Frans-Eric T.O.R.