Andra
söndagen i Advent. År 2009
Årgång
C, Luk. 3:1-6
Inledning
På
flera hundra år hade man inte hört någon profets röst i Israel. Under denna
period före Kristi födelse fanns det givetvis många laglärda, många rabbiner
som tolkade Moseböckerna, de profetiska böckerna och de övriga heliga
skrifterna. Det fanns givetvis präster som upprätthöll tempelkulten i dess
fulla prakt också, men ingen trädde fram med ett budskap direkt från Gud, såsom
profeterna hade gjort, ingen förrän prästen Sakarias son, Johannes, förkunnade
med kraft och eftertryck ett nytt budskap från Gud, ett budskap om syndernas
förlåtelse genom dop och omvändelse.
Så
många kom till tro på Johannes och lät döpa sig av honom i Jordan att han
kallades "döparen" – Johannes Döparen. Om honom säger vår Herre Jesus
Kristus att ingen människa var större under hela det Gamla Förbundets tidevarv
– inte någon av profeterna.
Vad
Johannes ville uppnå var i själva verket inte bara att enskilda människor
skulle omvända sig. Han ville nödga Gud att sända den väntade Messias i världen
genom att omvända ett överväldigande stort antal människor. Han ville på så
sätt bereda vägen för Guds Messias och det Nya Förbundet.
Första
delen
Johannes
Döparens lära och gärning förblir relevant för den som tror på Jesus från
Nasaret. Kyrkan aktualiserar just därför Johannes Döparens person och budskap
under Adventstiden. Det kristna dopet är dock inte som Johannes dop – endast
ett yttre tecken på den omvända människans viljemässiga beslut, utan det
är ett sakramentalt dop som på ett övernaturligt sätt förmedlar gudomlig
nåd. Därför kallas det kristna dopet för ett dop "i den Helige Ande",
det dop som Johannes profeterade om, vilket inte alls betyder att tanken om
omvändelse genom mänsklig strävan, det som Johannes förkunnade, blir
irrelevant, ty ett sakrament är inte någon form av religiös magi. Jesus
förutsätter att den som blir döpt också samarbetar med Guds nåd. Vidare kallar
Jesus oss inte bara till att omvända oss en enda gång under livets gång, utan
till daglig omvändelse, vilket är förklaringen på varför Kyrkan också
döper spädbarn som inte genomgår någon omvändelse vid den tid, då de blir
döpta. Detta är det första som vi måste förstå.
Andra
delen
Själva
ordet "omvändelse" betyder exakt vad det säger – det betyder
att man byter riktning i livet. Ordet är en översättning av det grekiska ordet,
"metanoia". När folket frågade Johannes Döparen vad de måste
göra svarade han mycket klart och konkret: "Den som har två skjortor
skall dela med sig åt den som ingen har och den som har bröd skall göra på
samma sätt." Till oärliga publikaner som drev in skatt, sade han:
"Driv inte in mer än vad som är fastställt." Till soldaterna
sade han: "Pressa inte ut pengar genom våld eller hot, utan nöj er med
er sold."
Jesu
förkunnelse av det Nya Förbundets glada budskap eller ”evangelium” innebär dock
inte bara att Gud skänker oss förlåtelse genom det Heliga Dopet då vi kommer
till tro och genom Botens Sakrament, då vi återfaller i synd, men för övrigt
förväntar att vi själva krystar fram den självutgivande kärleken och alla slags
goda gärningar och rent viljemässigt avstår från synd. Nej, Gud ger också oss
vad katolska katekesen kallar ”den heliggörande nåden” och ”den aktuella” eller
”hjälpande nåden”. Han gör oss till människor som i likhet med hans gudomlige
Son är bärare av den Helige Ande. Vi får alltså ny kraft att uppnå den helighet
som Fadern begär av oss genom trons, hoppets och kärlekens nådegåvor – steg för
steg genom daglig omvändelse.
Dessa
gåvor, den nåd som kommer oss till del genom det Heliga Dopet förlorade Adam
och Eva genom sin olydnad, och genom arvsynden påverkas hela mänskligheten av
deras synd – som är ursynden. Kristi evangelium skänker hela mänskligheten och
var och en av oss en ny möjlighet – inte att omvända oss i kraft av egen
strävan, utan genom samarbete med Guds nåd – genom den kraft som Gud ställer
till vårt förfogande.
Avslutning
Hur
ger Gud oss denna nåd, denna nya potential, denna förmåga att älska honom och
vår nästa på ett nytt sätt?
Jo,
Gud skänker oss nåd på flera sätt: genom sakramenten, då vi mottager dem i tro
– givetvis – men också då vi lyssnar till hans Ord med ett lydigt hjärta, och
när vi ber med öppna och underdåniga hjärtan. Han ger oss denna förmåga om och
om, ty han vet att vi kan förlora den emellanåt.
Den
heliggörande nåden är ju inget annat än delaktighet i Gud – och den
heliggörande nådens effekt är Guds helige Ande som kan göra sig en boning inom
oss. Därför sade Johannes att den som kommer efter honom skulle döpa, inte bara
med vatten, utan också med den helige Anden.
Men
kom ihåg att denne, Guds Ande, som är given åt oss genom dopet och vars liv i
oss får ännu större potential genom Konfirmationens Sakrament, som får näring
då vi mottager den Heliga Kommunionen, inte bara är en eld som tänder
oss med iver, utan också en duva, en skygg gäst. Guds nåd gör sig
aldrig oemotståndlig. Guds Ande stannar aldrig kvar hos oss som en ovälkommen
gäst. Allvarlig synd, och även en mängd mindre synder som man begår ständigt
och med avsikt, kan förhärda oss så att vi förlorar den riktiga kärleken till
Gud och den äkta kärleken till nästan. Just därför förordar Kyrkan att vi
biktar oss ofta. Bikt är oumbärlig för den som vill leva i daglig omvändelse.
Broder
Frans-Eric T.O.R.