2:a söndagen
under året 2010
Årg. C, Joh.
2:1–11
Inledning
I
det Heliga Landet på Jesu tid varade bröllopsfirandet i flera dagar. Ja, alla
bjudningar var överdådiga med våra mått mätt. Undret som Jesus gjorde var inte bara
en barmhärtighetsgärning, det var ett tecken på den glädje som han vill skänka
människan i det tillkommande Gudsriket och den glädje som han vill skänka den
som kommer till tro redan nu. Han gjorde mellan sex- och sjuhundra liter vin.
Den
som är hemmastad i den Heliga Skrift vet att vinet oftast betecknar lycka eller
glädje. Det kan beteckna jordisk lycka och det kan också beteckna den himmelska
glädjen. Jesus vill alltså inte att vi endast skall räkna med
"vatten", som tillåter överlevnad under detta livet, utan vi skall
också räkna med ”vin”.
Första delen
Beträffande
den jordiska lyckan är källorna därtill många. En källa är det
äktenskapliga livet – familjelivet. Men människor finner också jordisk lycka i
sitt arbete, i umgänget med sina vänner, i konst, i musik, i intellektuell
utveckling, i naturen, i diverse fritids- och ideella intressen o.s.v.
I
ärlighetens namn måste vi dock konstatera, att alla människor inte är lika
lyckligt lottade under det jordiska livet, i varje fall om vi tänker på pengar,
styrka, intelligens, familjebakgrund, tillfällen till framgång etc. En hel del
människor är födda i misär. En hel del får utstå hungersnöd, krig m.m. Alla
blir inte lyckligt gifta. Alla har inte lika många eller lika goda vänner
o.s.v. En hel del misslyckas med sin karriär och med sina affärer. Därför
frågar vi oss ibland, om tron kan kompensera allt detta, uppväga alla slags
otur och de många olyckor vi kan råka ut för. Ja, frågan är om vi ens kan härda
ut i tron på Gud, och den han har sänt i världen som Frälsare, då vi drabbas av
motgångar.
På
sätt och vis kan man säga att hela Gamla Testamentet handlar om den här frågan,
ty judarna, Guds utvalda folk, fick utstå mycket lidande och det verkade inte
som om Guds löften skulle gå i uppfyllelse, ens när de ångrade sina synder och
gjorde bot och bättring, ty synden visade sin makt över dem gång på gång,
ibland p.g.a. att de själva syndade på nytt, ibland därför att andra folk hade
blivit den Ondes verktyg.
Vad
är Jesu svar på denna problematik? Hur kan han säga: "Jag har kommit
för att min glädje skall bo i er och för att er glädje skall bli fullkomlig?"
(Joh. 15:11)
För
det första vill jag erkänna tydligt och klart att "glädjens fullbordan"
icke kan ske under detta livet – alla blir vi gamla och förmodligen blir många
av oss sjuka om vi s.a.s. lever och har hälsan tillräckligt länge. "Guds
rike är inte av den här världen", sade Jesus. Detta innebär att Guds
rike inte kan bli en helt täckande verklighet förrän den fallna världen har
gått under. Skriften lovar, att då skall "det skall bli en ny himmel
och en ny jord". Allt skall omdanas och vi människor skall omdanas i
enlighet med de förutsättningar som vår tro har skapat under detta livet. Detta
är det första.
Andra delen
För
det andra vill jag säga att den glädje som vi människor känner grundar sig i
ringa utsträckning på det som vi är och har för ögonblicket. Mest beror vår
glädje på vad vi har anledning att hoppas på. I psykologiskt avseende är
glädjen till 90 % antecipation - ett föregripande av det som vi har anledning
att hoppas på. Men, förutom vårt hopp på Gud, måste nödvändigtvis många av våra
förhoppningar komma på skam, ty vi hoppas alltid på oändlig glädje. Ju äldre vi
blir, desto bättre förstår vi detta. Endast Gud kan erbjuda oss en framtid
som motsvarar våra förhoppningar. Och om han inte finns till, har vi ingen
anledning att hoppas överhuvudtaget. Allt som är enbart jordiskt blir gammalt
och förbrukat. Endast i Gud kan vi ständigt hoppas på något mer – något nytt –
ty endast han är oändlig och oändligt god.
Men
jag vill faktiskt inte bara understryka att vi som tror har något att
hoppas på i det tillkommande livet. Redan nu kan vi utveckla vårt böneliv och vår
förmåga att bedja och meditera – så att vi dagligen kan umgås med Jesus, Maria
och helgonen – så att vi redan nu kan erfara en försmak av den eviga glädjen.
Vidare, då vi verkligen lever av vår tro, så blir också det som vi upplever i
nuet mer glädjefyllt, ty tron kan befria oss från vår oförmåga att
förlåta oss själva och andra människor. Den som inte tror, kan oftast inte
förlåta, t.ex. att den som han eller hon blivit kär i inte kan vara gud för
honom eller henne. Oförmågan att förlåta fördärvar ju mycket i livet. Man
grämer sig över vad man själv har gjort och lämnat ogjort. Man är fylld av hat
mot dem som har förorättat en – och om man låter detta hat styra ens liv, dödar
man därmed all sin förmåga till glädje.
Ja,
det är väl roligast att spela en match, då man vet att man kommer att vinna –
så är det också i livets match. Det är väl roligast att gå i skolan, då man vet
att man kommer att klara sin examen – så är det också då man går i livets
skola. Det är väl roligast att göra investeringar, då man vet att dessa kommer
att ge avkastning – också då man investerar i de ädla värden som endast kan
bära frukt i himmelen. Jag hävdar alltså att den troende har mer glädje redan
nu under detta livet – därför att han vet att han satsat rätt. Glädje under
detta livet har ju med en människas biologi och psykologi att göra, ja, men det
är faktiskt bevisbart att trons psykologi ger påtagliga resultat även när det
biologiska arvet brister. Religiösa människor är bevisligen gladare –
det visar alla statistiska undersökningar.
Avslutning
Jag
måste dock påpeka att vattnet som förvandlades till vin vid bröllopet i Kana på
ett paradoxalt sätt betecknar såväl lidande som glädje – det betecknar Jesu
Kristi lidande. Vinet betecknar Frälsarens utgjutna blod. Det blir framburet
tillsammans med brödet till altaret, där dessa gåvor förvandlas till Kristi
kropp och blod, som offras för våra synders skull. Varför? Jo, därför att
ytterst är det Jesu blod som är källan till vår glädje. Jesu blod skänker oss
hopp om himmelen. Det tillåter oss att förlåta oss själva och andra. I mig
själv finner jag ju ingen grund till hopp om syndernas förlåtelse och seger
över döden. Men i honom blir jag viss om, att jag skall få del i Guds
barmhärtighet, vilket är nyckeln till varje människas framtid.
Broder
Frans-Eric T.O.R.