30:e
söndagen under året 2009
Mark.
10:46-52
Inledning
Att
bota sjuka var faktiskt inte Jesu främsta uppdrag på jorden. Däremot kunde han
inte annat än hjälpa de människor som ropade till honom i sin nöd, eftersom Gud
är barmhärtig och han var Guds Son. Folket hade fått veta att han hade gjort
många stora under – att han,
till skillnad från alla andra mer eller mindre professionella helbrägdagörare,
kunde bota människor med sitt blotta ord. Men Jesus betraktade sig inte som en
av dessa professionella helbrägdagörare, inte heller som den främste bland dem.
Han tog inte betalt. Lägg också märke till att han aldrig sade något som var
tänkt att misskreditera andra som botade sjuka.
För honom var de under och kraftgärningar som han gjorde i första hand
ett tecken på Gudsrikets inbrott i historien, ett tecken som skulle kunna
bekräfta människors förhoppningar om att han var den som Gud skulle sända som
Israels och hela världens frälsare, och en frälsare har en mycket större
uppgift än en helbrägdagörare.
Således,
när den blinde tiggaren Bartimeus, som satt utanför stadsporten i Jeriko,
framhärdade i att ropa högre och högre: "Jesus, Davids son, förbarma
dig över mig!", så stannade Jesus upp och kallade på honom och frågade
vad han ville. Sedan hände, som det står i texten, att "den blinde
kastade av sig manteln och sprang fram till Jesus och sade: 'Gör så att
jag kan se igen,' och Jesus sade: 'Din tro har hjälpt dig,' och genast
kunde mannen se."
För
den som läser den här texten, och många andra texter som handlar om Jesu
helbrägdagörelser, uppstår genast två frågor. Varför ägnade sig Jesus inte mera
systematiskt åt att bota sjuka människor, då han nu kunde hjälpa dem med sitt blotta
ord? Och, varför vår tro inte alltid hjälper – som den blinde Bartimeus
tro hjälpte.
Första delen
Varför
ägnade sig inte Jesus mera systematiskt åt att bota sjuka trots att han var
kallad att bli världens Frälsare? Man kan fråga samma sak beträffande de
fattiga – som Jesus kunde ha mättat med bröd som förmerades på samma sätt som
när han gjorde brödundret i en öde trakt. Men han sade: "De fattiga –
också de hungrande – har vi alltid med oss!" De sjuka har vi
alltid med oss också! Gud blev inte människa för att med de mirakulösa
krafter han hade till sitt förfogande helt och hållet ändra på den fallna
världens fysiska och ekonomiska villkor.
Låter
det konstigt? Ni kanske tänker – "Ja, Gud kan göra vad han vill!"
Men så förhåller det sig egentligen inte. Gud kan endast göra vad han vill med
vår hjälp. I den värld som Gud har lagt i våra händer kan han endast göra det
han vill genom oss, d.v.s. hans vilja sker, då hans vilja blir vår
vilja. Och nu tänker jag inte bara på vår vilja att bli friska och komma undan
fattigdom under det jordiska livet. Jag tänker också på vår yttersta vilja och
Guds yttersta vilja – att vi skall bli frälsta, saliga i all evighet – att vi
skall vinna evig hälsa och evig rikedom genom ett evigt liv i förening med
honom.
Det
finns ingen evig hälsa, ingen evig rikedom förutom i Gud. Jordisk hälsa,
jordisk rikedom är inte alls beroende av att vi lever ett liv i Gud, men så
förhåller det sig inte efter det att vi människor passerat dödens gränsland.
På
jorden väljer vi vad vi vill bygga vår lycka och vår hälsa på. Vi får välja om
vi skall prioritera den andliga eller den fysiska hälsan. Vi får välja var vi
vill ha vår skatt – i himmelen eller på jorden. Och vårt val kommer att gälla i
all evighet. Gud vill inte tvinga något på oss och han kan faktiskt inte
tvinga något på oss. Ingen, inte ens Gud, kan tvinga på oss det som han vet
skänker evig glädje.
Detta
är det första.
Andra delen
Det
egentliga problemet är att många människor är blinda – andligen blinda. De ser
inte det som kan skänka evig glädje. Detta är det andra som jag vill framföra
idag.
Anledningen
till att Kyrkan förkunnar Kristi evangelium överhuvudtaget är att väcka
människor – att göra dem andligen seende. Ibland kan återvunnen jordisk hälsa
vara ett medel som kan göra människor seende i andlig mening. Men ibland kan
sjukdom, eller fattigdom eller någon prövning vara den största hjälpen man kan
få för att bli seende i andlig mening.
De
allra flesta människor har inte ens funderat på det självklara – att det
kommande livet måste vara ett liv i Gud. De är blinda för detta livets
egentliga mål. Men även vi som tror lider oerhört mycket av våra ”blinda
fläckar”. Därför kan ett mirakel, något under som jag hoppas på, t.o.m.
vara ett hinder för mig i mitt gudsförhållande.
Då
Kyrkan talar om ”skärselden”, talar hon om den rening som återstår, även
för de allra flesta som tror, efter detta livets slut – den rening som återstår
innan man är redo för himmelen, redo att förenas med Gud i all evighet. Det är
just i ”skärselden” som den som har andliga ”blinda fläckar” blir
fullständigt ”klarsynt”. I ”skärselden” kommer var och en att
inse exakt vad allt som han eller hon har gjort, sagt eller tänkt har inneburit
och vad det som han eller hon har underlåtit att göra, säga eller tänka har
inneburit. Allt kommer då i ett nytt ljus – allt kommer att framstå i det ljus
som Gud själv utstrålar. Givetvis kommer detta ljus att göra ont. Sanningen om
oss själva, insikt i oss själva, gör ont – men syftet är att nå fram till den
sanna glädjen som endast ett liv i förening med Gud kan skänka.
Avslutning
Vi
måste dock inte vänta tills detta livets slut för att bli fullt seende i
andligt avseende. Ånger åtföljd av bot och bättring är fullt möjligt redan nu.
Detta är vad Jesus kallar oss till då han kallar oss till omvändelse, ja, till
daglig omvändelse. Jesus kan och
vill göra varje människa andligt seende. Därför frågar han också mig och
dig – "Vad vill du att jag skall göra för dig?" Vi kan och vi borde bedja med
den blinde Bartimeus. ”Herre, gör mig seende!”
Kanske
kommer vi också att be om annat än att bli andligen seende, och även om under
och mirakel av annat slag, men låt oss inte underlåta att ta modet till oss och
också bedja om att bli seende i andlig mening. Att bli andligen seende innebär
inte att detta livet inte längre bjuder på naturliga glädjeämnen. Tvärtom! Det
är de andligen seende som är i stånd att ta vara på denna världens och
även den tillkommande världens egentliga goda, ty de har insett att det inte är
genom att jaga efter diverse njutningar som människan uppnår sin högsta
potential, utan genom vissheten om vägen till livets mål – det Högsta Goda,
vilket är Gud – som skänker bestående glädje.
Broder
Frans-Eric T.O.R.