32:a söndagen
under året 2009
Årg.
B
Inledning
Många
människor missförstår, eller drar åtminstone felaktiga slutsatser av, detta
evangelium därför att de inte fäster uppmärksamhet vid det som står sist
- att änkan "gav allt hon ägde, allt hon hade att leva på",
vilket gör hennes gåva till en troshandling. De tänker bara på att änkan var
fattig och lade väldigt lite pengar i tempelkistan. De identifierar sig med
henne därför att de vet att de inte ger så rikligt då man upptar kollekten i
kyrkan, men förmodar att Gud t.o.m. har full förståelse för detta eftersom de
brukar ha ont om pengar själva. Ja, en del föreställer sig att Jesus också hade
vägrat att betala kyrkoskatten om han levde idag.
Läser
man texten uppmärksamt ser man emellertid att Jesus prisar änkan just därför
att hon gör ett verkligt offer – hon offrade långt mer än hon har råd till. Vad
som menas är att hon offrade åtminstone allt hon hade att leva på den dagen – kanske
mer. Hon sätter sin tillit till Gud. Vidare är det viktigt att förstå att det
som lades i tempelkistan var pengar som tillkom templet utöver den
vanliga tempelskatten. Och beträffande tempelskatten – ”Hör och häpna!” –
även Jesus betalade tempelskatt, vilket framgår bokstavligen på mer än ett ställe
i Evangeliet.
Vad
vi behöver förstå framför allt annat är givetvis att fastän vi inte
kan köpa oss till ett rätt gudsförhållande, så kan den människa som snålar med
Gud i ekonomiskt avseende absolut inte upprätthålla ett rätt gudsförhållande.
Första
delen
I
detta land som i många västeuropeiska länder får Kyrkan hjälp via skattesedeln
att uppbära medlemsavgifterna. Principen är dock den samma som råder i Katolska
Kyrkan världen över – de troende är förpliktade att bidra till den kyrkliga
verksamheten ekonomiskt – ja, principen är äldre än Kristi Kyrka eftersom den
har sitt ursprung i Gamla Förbundet. Som sagt, även Jesus betalade
tempelskatten. Det står ju i katekesen att det åligger var och en att
understödja Kyrkan med sina pengar. Detta är ett av Kyrkans bud och det är
faktiskt lika bindande som alla andra budord. Att det har varit så från början
framgår av Aposteln Paulus brev där han talar om hur självklart det är att
församlingarna skall samla in pengar från de troende.
Den
avgift som är ålagd Katolska Kyrkans medlemmar i Sverige är 1% av inkomsten och
är att betrakta som en solidaritetshandling. Den gammaltestamentliga
tempelskatten var ett tionde. Kollekten är att betrakta som ett tillfälle till
offer och som en tacksägelse.
Andra
delen
Ett
annat missförstånd som råder beträffande pengar och tro är att Jesus ytterst
sällan ville tala om pengar – att han prisade den fattiga änkans gåva, men för
övrigt nästan inget sade om pengar. Detta stämmer inte alls. Jesus talar ofta
om pengar därför att han förstod, att fastän människan inte bara är att
betraktas som en biologisk varelse, en social varelse, en politisk varelse eller
en ekonomisk varelse – så är hon också en biologisk, social, politiskt
och ekonomisk varelse. Och på samma sätt som människan måste överskrida
begränsningarna i sin biologiska natur, sin sociala natur och sin politiska
natur för att till fullo förverkliga sin andliga natur, så måste hon också
överskrida begränsningarna i sin ekonomiska natur för att förverkliga sin
andliga natur. Jesus kallar pengar och allt som har med världslig status och
makt att göra "MAMMON" – "penningdjävulen" –
därför att pengar kan vara som en ond ande, som kan få själar i sitt våld.
Människor kan bli besatta av tanken på pengar, makt och status, ja av allt som
har med hennes välstånd att göra. Och denna frestelse drabbar inte bara rika
människor – den kan drabba alla, och särskilt dem som slösar pengar på allt
annat än Guds rike.
Hur
vill då Jesus att vi skall förhålla oss till "MAMMON"? Jo, han vill att vi skall vara fria i vårt
förhållande till "MAMMON". Han vill inte att vi skall bli
"MAMMONS" slavar. Däremot vill
han att vi skall ta "MAMMON" i vår tjänst utan att "MAMMON"
får ta oss i sin tjänst. Han säger, t.ex.: "Ni kan inte tjäna både Gud
och Mammon". Men han tillägger ändå: "Skaffa er vänner med
hjälp av den orättfärdige Mammon, för att dessa vänner skall ta emot er i de
eviga boningarna i himmelriket, när världslig rikedom har tagit slut."
Vad
Jesus menar är, att fastän "MAMMON" är farlig att hantera, så kan man
ändå göra gott med den – med "MAMMON" kan man bygga upp Guds kyrka,
förkunna Evangeliet, hjälpa de sjuka och fattiga, m.m. Detta betyder dock inte
att man kan köpa sig ett rätt gudsförhållande, som sagt, ty den som inte har
ett rätt gudsförhållande kan inte skänka pengar på rätt sätt – en sådan skänker
inte sina pengar med ett rent samvete. Kanske skänker han pengar utan att leva
moraliskt. Kanske väntar han jordisk belöning för sina allmosor. Hur skänker
man då pengar på ett rätt sätt? Jo, Jesus säger: "När du ger din
allmosa låt inte din högra hand veat vad din vänstra hand gör.” Man skall
alltså ge av sina tillgångar med en tacksam attityd och med den hållning som
kallas – självförglömmelse.
Avslutning
Vi
skall alltså betrakta pengar som ett farligt men nödvändigt drivmedel – ett
medel som kan göra mycket gott, endast om det aldrig får bli ett mål i sig.
Vidare skall vi förstå att vi inte kan köpa Guds vänskap med pengar men
mycket väl kan förlora hans vänskap om vi snålar med honom.
Broder
Frans-Eric T.O.R.