Tredje
söndagen i advent 2009
Årgång C, Luk. 3:10-18
Inledning
Det
finns en naturlig tendens hos varje människa, som kommer till tro på en
personlig Gud, att försöka förmå honom att till hennes egen förmån gripa in i
världen. Den vanligaste formen av bön är säkert begärande bön för egen räkning.
Den näst vanligaste formen av bön är förmodligen förbön för de sina – för
familjen, för andra anhöriga, för vänner och för sitt folk. Detta är helt
naturligt och den vars gudsförhållande inte har en sådan rot, kan knappast ha
något personligt gudsförhållande alls. Den begärande bönen är roten till varje
äkta Du-och-jag-förhållande till Gud.
Det
är också naturligt att en bedjande människa söker kunskap om vad Gud kräver som
offer om han skall höra hennes böner. Offertanken är egentligen oskiljaktigt
förbunden med tro på bön till Gud inom ramen för ett personligt förhållande.
Begär Gud att man skall ge avkall på något av värde? Begär han att man skall
ändra sitt sätt att leva? Ja, att fråga vad Gud begär av dig, då du ber om
något, är inget annat än att inse att du inte är Guds jämlike. Du behöver få
kunskap om villkoren för bönhörelse.
Johannes
Döparens bön var att Gud skulle sända den efterlängtade och väntade Messias i
världen för att rädda sitt folk. Han visste att denna bön överensstämde med
Guds vilja, ty Johannes folk var Guds folk, och Gud hade genom profeterna under
många århundraden lovat att sända dem en frälsare, men Guds Messias hade ännu
inte kommit. Johannes bön var alltså en begärande bön, men han kallade var och
en som kom till tro på hans budskap om Guds rikes inbrytning i historien, att
göra ett offer av sitt eget liv genom omvändelse. Själv stod han beredd att
offra sitt liv, vilket också skedde då han till sist blev halshuggen av Kung
Herodes.
Utveckling
Johannes
budskap är faktiskt inte något som vi kristna kan betrakta som relevant endast
för människor under ett tidigare skede av vår frälsningshistoria – för snart
2000 år sedan. Visserligen tror vi att den som Johannes banade vägen för, den
väntade Messias som Gud skulle sända i världen, var Jesus från Nasaret, men vi
väntar hans återkomst, och vi borde vara lika angelägna om att förbereda
oss för den väntades återkomst som Johannes’ åhörare var angelägna att
förbereda sig för hans ankomst.
Tyvärr
finns det nog inte så många som bär det kristna namnet som verkligen längtar
efter Jesu Kristi återkomst. Om vi skulle få reda på tidpunkten för hans
återkomst, skulle nog de allra flesta vilja uppskjuta dagen. Det är inte så
många som ber med de troende i de första församlingarna: “MARANATHA! Herre, kom
snart!” Varför?
Ställ
frågan till dig själv. Skulle jag vara glad för beskedet att Jesus Kristus
skall återkomma i morgon? Man blir tveksam, eller hur? Man vet inte riktigt hur
den tillkommande världen skulle kunna gestalta sig. Man vet heller inte om man
är redo att gå in i den. Har man hunnit göra bot för sina synder och uppnå
egentlig helighet?
Naturligtvis
är jag medveten om att det finns en hel del sekterister av olika slag som
ständigt talar om Jesu Kristi återkomst. Dessas försök att fastställa
tidpunkten för hans återkomst, fastän han själv varnar för alla sådana försök,
har gjort många, också många katoliker, döva för allt tal om hans återkomst. Dessa
sekterister far vilse på två olika sätt. För det första föreställer de sig ett
liv i den tillkommande världen som i allt för hög grad påminner om det liv vi
nu lever. För det andra föreställer de sig att kunskap om när Jesus Kristus
skall återkomma skulle vara samma sak som beredskap för hans återkomst. Alltså
förstå de inte, att de inte kan vara beredda för Jesu Kristi återkomst, utan
att vara befriade från de värderingar som är vanligast bland människor som inte
lever ett liv med Gud i brännpunkten, i den tid som nu är.
Alltså,
att bedja om Jesu Kristi återkomst är något helt annat
än att bedja om Guds ingripande i världen till min förmån under det jordiska
livet. När jag ber om detta, vilket är helt naturligt, som sagt, då ber jag om
att mina planer skall gå i uppfyllelse. När jag ber om Jesu Kristi
återkomst, då ber jag att Gud skall ingripa i världen på så sätt att mina
planer blir överflödiga.
Avslutning
I
själva verket bör varje troende människa försöka leva och bedja
som om Jesu Kristi återkomst skulle kunna äga rum i morgon, inte bara därför
att det kommer att bli så – någon gång då vi minst väntar det – utan också
därför att det är genom en sådan sinnesförändring som sann omvändelse kan ske i
vårt levnadssätt.
Johannes
Döparen säger ju att den väntade Messias, den som Gud skall sända i världen,
kommer att göra mer än att döpa människor i vatten som ett yttre tecken på
deras vilja att vända om. Han säger att den som Gud skall sända kommer att döpa
människor i den Helige Ande – och – döpa dem i “eld”. Varför talar Johannes om
"eld” i samband med “dop” i den Helige Ande? Är det endast därför att de
döpta skall bli upptända med entusiastisk tro? Nej. I
detta sammanhang betecknar “eld” också – rening. Att bli döpta i den Helige
Ande innebär att vi initieras i en reningsprocess. Det är denna process
som skall göra oss redo att möta vår Herre Jesus Kristus då han kommer åter.
Detta
betyder nu inte att jag inte längre får eller bör bedja
om Guds ingripande i min värld – det är helt naturligt att bedja så, precis som
jag erkände från början. Det är helt naturligt att ropa
“Hjälp!” till Gud. Den som inte gör så, kan knappast tro på den Helige
Treenige Guden – en Gudom i tre personer – en Gud som jag får och måste söka
och möta personligen. Det betyder emellertid också, att när jag ber om att få
visshet om vad jag måste offra för att min bön skall gå i uppfyllelse, vad Gud
kräver av mig utöver tro på hans existens och hans frälsande nådegärningar, så
kommer jag att mer och mer, och allt eftersom mitt gudsförhållande utvecklas i
tiden, att få kunskap om att jag t o m måste vara beredd att offra just
det timliga som jag ber så intensivt om.
Varför nu detta? Jo, därför att det
yttersta syfte med begärande bön, då jag verkligen tillåter Gud att förbli Gud
i sitt förhållande till mig, är att jag på samma gång ber “Men ske din vilja,
inte min”. Jag måste samtidigt be om att få insikt i och böja mig inför den
eviga sanningen om vår existens, den sanning som vi kallar Gud.
Gud
är alltså inte bara den som besvarar bön, han är, ytterst sett, också svaret
i sig själv – han den allsmäktige, allvetande, allgode Guden, den som har
uppenbarat sig själv och sin yttersta vilja helt och fullt i Jesus Kristus. Och
när denne Jesus Kristus kommer åter, skall mänskligheten delas i två läger: dem
för vilka Gud har blivit svaret – sanningen – och dem för vilka han inte har
och aldrig kan bli svaret.
Broder Frans-Eric T.O.R.