3:e
söndagen under året 2010
Årg. C
Inledning
Det
förhöll sig säkert så att folket från Nasaret till stor del tillhörde Jesu
släkt. Flera måste ha varit nära släkt med Jesus, t.ex. hans halvsyskon, ifall
Josef hade varit änkeman då han trolovades med Maria, vilket många tror, och
Jesu alla kusiner. Alla dessa kallas för hans bröder och systrar i Evangeliet i
enlighet med det gängse språkbruket, men Jesus var Marias enda barn. Alla i byn
tillhörde hans klan. De kallade Jesus ”timmermannens son”, "Jehoshua bar Josef" – Jesus Josefsson – och till en
början gillade de tanken att människor runt om i Galiléen trodde att han kunde
vara Guds Messias, ty hans klan hette "den nya telningen", d.v.s. den
nya telningen av Davids hus.
Byborna
i Nasaret ville dock att Jesus skulle använda sina mirakulösa krafter på ett
sätt som skulle komma dem till gagn – att han skulle stå till deras förfogande.
Men förtjusningen över Jesus tog abrupt slut då han förkunnade en obehaglig,
men mycket biblisk sanning, nämligen att Gud, under Israels långa
frälsningshistoria, ofta hade hjälpt främlingar i stället för sitt eget folk,
som den spetälske Naaman från Syrien, och den
svältande änkan från Sidons land, på profeten Elias tid. Jesus provocerade dem
alltså.
Vi
frågar oss naturligtvis varför Jesus ville provocera folket i Nasaret – sin
egen klan – sin egen familj?
Första delen
Att
Jesus verkligen ville provocera sin egen klan – sin egen familj – vet vi
eftersom det noterades på flera ställen i Evangeliet. Det står i det åttonde
kapitlet av Lukas Evangelium och i flera parallelltexter så här: Jesu moder och
bröder kom till honom, men för folkmassans skull kunde de inte komma fram till
honom. Då sade man till honom: ”Din moder och dina bröder står här utanför och
vill träffa dig.” Men han svarade dem: ”Min moder och mina bröder? – Ja, det är
de som hör Gud ord och ta vara på det.
Faktiskt
provocerade Jesus ofta människor som utgick ifrån att de redan tillhörde Guds
rike – och trodde sig veta vilka andra som kunde och inte kunde komma in i
detta rike. Han provocerade fariséerna och de skriftlärda som var ganska säkra
att de som inte tillhör dem, som inte hade fostrats till en viss typ av rituell
noggrannhet i sin observans av den mosaiska lagen, var uteslutna. Han
provocerade sadducéerna som trodde, att Guds rike kunde definieras utifrån
maktutövningen i samhället och realpolitiska insikter. Han provocerade
seloterna som trodde att Guds rike kunde vinnas med mod och våld – med
martyrernas villighet att offra sina egna liv för saken. Han provocerade även esseerna som menade att man måste dra sig tillbaka från
samhället och dess korrupta politiska och religiösa institutioner och från alla
våldsmän och hycklande ritualister. Ja, han provocerade inte bara anhängarna av
de olika torah-skolorna utan också judarna i gemen,
därför att de alla trodde att Guds rike var förbehållet dem som det utvalda
folket av det Gamla Förbundet.
Jesu
klan och familj var, som sagt, inte bara säkra på att den frälsning som
förkunnades i Jesu namn gällde dem, utan också att de skulle få inta en
synnerligen privilegierad plats i det kommande Gudsriket. Deras förutfattade
meningar tillika med mycket som de olika torah-skolarna
lärde ut, gjorde dem, och många andra, döva för vad Jesus förkunnade om
hjärtats omvändelse. Detta är det första.
Andra delen
Det
andra som vi behöver förstå emellertid gäller oss själva – vi som är katolska
kristna, men detta gäller även icke-katolska samfund av kristna – vi kan också
vara – eller bli – döva för vad Jesus egentligen vill säga oss om omvändelse,
just därför att vi tillhör hans sanna kyrka, den Heliga Katolska och
Apostoliska Kyrkan. Det vill jag gärna poängtera. Vi som bär det kristna namnet
över huvud taget kan känna en falsk trygghet i att vi redan genom det Heliga
Dopet tillhör Nya Förbundets folk – att vi t.ex. inte är trälar under Gamla
Förbundets ceremoniella lag – inte bundna av koshermat – lagar, sabbatslagen
o.s.v.
Ja,
också vi katolska kristna kan känna oss alltför säkra inför Gud just p.g.a. att
vi känner trygghet i vår Kyrkas oavbrutna och oavkortade trostradition och
därför att våra biskopar står i den apostoliska successionen som har Jesu
Kristi egen fullmakt att styra Kyrkan och förvalta de heliga sakramenten, och
just p.g.a. att Roms biskop, vår påve, är Aposteln Petri efterträdare och
Kristi ställföreträdare på jorden. Men en viktig fråga kvarstår för var och en
av oss. Har jag själv låtit mig omvändas? Har jag bytt riktning i livet? Har
jag verkligen en annan inriktning än de som inte tror? Har jag ett personligt
förhållande till Jesus Kristus som innebär att jag kan säga – ”Han är min Herre
och min Frälsare” – inte bara i princip, men också i praktiken?
Men
hur skall man kunna veta om man verkligen har underkastat sig Jesus Kristus som
Herre och Frälsare? Ja, man kan föreställa sig att man sitter i synagogan i
Nasaret och ställa frågan utifrån det som skedde där. Är denne Jesus, som säger
sig vara den som Gud skulle sända i världen, den vars offer på korset jag litar
på för att kunna ta emot syndernas förlåtelse och rättfärdiggörelse, den som
styr mitt liv, eller har jag endast någon slags yttre samhörighet med honom –
som byborna i Nasaret – en samhörighet som tillåter att jag förblir min egen
Herre och Frälsare?
Avslutning
Det
är särskilt nyttigt att ställa sig den här frågan just då Katolska Kyrkan, de
ortodoxa kyrkorna och de olika protestantiska samfunden håller en bönevecka för
kristen enhet – då vi alla är inriktade på att bedja
om att vi skall återförenas i en enda odelad trosgemenskap, samma kyrka, med
samma lära, samma sakrament, samma prästerskap och samma apostoliska ledning
genom Aposteln Petri efterträdare – i alla länder och på varje ort. Varför? Jo,
därför att det är endast människor som verkligen har Jesus som sin Herre och
sin Frälsare som är i stånd att betrakta en sådan enhet som en lydnadshandling
snarare än en organisatorisk åtgärd – som är i stånd att verka för absolut
enhet istället för tillfällig samverkan.
Vi
vet ju att Jesus själv bad om en sådan enhet då han instiftade den Heliga
Mässan. Det var alltså inte hans mening att de som kom till tro på honom skulle
bli uppdelade i olika torah-skolor. Men det
viktigaste som just jag kan göra, för att han skall bli Herre och Frälsare över
en enad och världsvid skara av troende förenade i en enda kyrka, är att göra
honom till Herre och Frälsare över mitt liv i sin totalitet.
Broder Frans-Eric T.O.R.