Årg. C, Luk 1: 39-45
Dagens evangelium läses också på Marie Besökelses
Dag som firas vid slutet av maj månad. Texten berättar om vad som inträffar då
Maria reste till sin äldre kusin Elisabet, som bodde i bergsområdet i Judea.
Trots sin ålderdom hade Elisabet blivit havande, dock inte som jungfru – som
Maria. Hon var nu redo att föda barnet. Förmodligen ville Maria stå till
tjänst.
Barnet i Elisabets sköte sparkade till då Marias
röst hördes i Elisabets hus. Vi begrundar denna händelse varje gång vi ber den
glädjerika rosenkransens mysterier. Numera är det faktiskt vetenskapligt belagt
att ett barn hör även innan det föds. Maria och Elisabet upplevde händelsen som
en bekräftelse av vad Gud redan hade uppenbarat, att Maria var utkorad att föda
Guds Messias och att Elisabets barn skulle bli hans förelöpare. Säkert tog det lång
tid för Kyrkan att bearbeta händelseförloppet genom begrundan innan betydelsen
av detaljerna föll på plats som pusselbitar, men Maria och Elisabet förstod
genast att de bägge var inbegripna i Guds frälsningsplan. Det står ju i
Evangeliet att Maria “gömde allt som
hände i sitt hjärta och begrundade det”. När vi ber Marias rosenkrans
förhåller det sig så att vi tillsammans med Maria begrundar det som Gud har
gjort för oss människor i hans Son Jesus Kristus och samtidigt öppnar oss för
vad han vill säga oss om vårt liv genom de olika frälsningsmysterier som vi
mediterar över.
Därför ställer vi frågan idag vad Marias besök hos
Elisabet då hon var havande med Jesus barnet kan säga oss idag.
För det första kallas Maria ibland den första
missionären. Hennes besök hos Elisabet kan ju uppfattas just som en
missionsresa. Vi kan mycket lätt föreställa oss hur glad Maria var då hon
besökte Elisabet. Vi förstår att ingenting kan så lätt vinna människor för
trons sak, som äkta glädje. På svenska kallar vi ju “evangeliet” för “det glada
budskapet”. När vi begrundar Marie besökelse har vi framför vårt inre öga
en bild av Marias glädje över det att hon hade blivit utvald att bära hela
världens Frälsare i sitt sköte. Marias glädje då hon besökte Elisabet är
alltså mycket viktigare än man först föreställer sig, eftersom inget är så
tilldragande som äkta glädje.
Hur kan vi då få del av den glädje som Jesus har
lovat att skänka oss då han säger “Min
glädje skall bo i er och er glädje skall bli fullkomlig”? (Joh. 15:11)
Ett tillfälle då vi absolut bör vänta oss att få del
av den glädje som Jesus lovar är givetvis när vi får ta emot den heliga
kommunionen. Då jag tar emot Sakramentet får jag också bära Kristus inom mig på
ett sakramentalt sätt. Men för att den heliga kommunionen skall bli en glädjefylld
stund och inte bara en yttre ritual som hör till vår religiösa praxis, måste vi
förbereda oss andligen på så sätt att man har gjort vad man behöver göra för
att rena sig från sina synder både genom ett regelbundet och konsekvent bruk av
botens sakrament och ett andäktigt deltagande i själva mässoffret, vilket
föregår den heliga kommunionen. Sedan bör jag genom att koncentrera mig på vad
det är som jag tar emot - på honom som är närvarande på ett fördolt sätt under
de jordiska elementens gestalter - Jesus Kristus och på mitt privilegium att gå
ifrån altaret som ett levande tabernakel.
För det andra bör vi idka en glädjebringande samhörighet
i vårt sätt mottaga den heliga kommunionen. Alla vi som är troende kallas att
fira gudstjänst tillsammans. Det skall för oss vara en glädjefylld
plikt. Å kyrkans, församlingens och de närvarandes vägnar, frambär prästen det
heliga mässoffret, men alla de närvarande bistår prästen i frambärandet av
detta offer som sker då bröd och vin förvandlas till Kristi kropp och blod på
altaret. Men en av anledningarna att vi förpliktas till att närvara vid det
heliga mässoffret på alla söndagar och på påbjudna helgdagar som inte infaller
på söndagar, t.ex. på jul, Nyårsdagen, Kristi Himmelsfärdsdag o.s.v., är just
för att vi bygger upp varandra andligen genom vår närvaro.
Under alla omständigheter bör vi undvika att betrakta
den heliga liturgin som ett slags religiös underhållning. De första symtomen på
detta tänkesätt är att vi föreställer oss att det är prästen, och de som står i
koret, som bör vara aktivare än de troende som står i kapellets långhus. De som
sjunger, läser och bär fram bröd och vin i kyrkans kor är inte nödvändigtvis
aktivare än dem som står längst bak i kyrkorummet. Graden av aktivitet är lika
med bönens och tillbedjandets intensitet. Då den Heliga Mässan firas gör vi
något tillsammans även om prästen står alldeles ensam vid altaret. Insikt om
detta kan verkligen bidra till vår glädje.
Vidare bör vi inte värdera vår gemenskap med
varandra utifrån våra möjligheter som människor att stimulera varandra socialt
och intellektuellt. Sådant kan inte skänka en djupare andlig glädje, en
bestående glädje. Det kan endast tillfredsställa våra icke-andliga behov för
stunden, som vilken mänsklig aktivitet och vilken mänsklig gemenskap som helst.
Det är vår gemensamhet i vår Herre och Frälsare som skänker den egentliga
glädjen, den glädje som Kristus lovar.
Vi har ett uttryckssätt som på ett märkligt sätt har
smugit sig in i vårt språk trots att vår kultur är så sekulariserad. Vi säger att
någon är “frälst i fotboll”, i “gammaldans”, i “trädgårdsarbete”, i “att göra
utlandsresor” eller i vad som helst, då man menar att han eller hon har ett
sådant intresse för, omsorg om och engagemang i någon aktivitet, företag, plats
eller sak att det skänker hans liv mening och vitaliserar allt vad han gör för
övrigt och att han finner en givande gemenskap med andra som delar hans så
kallade passion.
Att något annat än vårt gudsförhållande får en för
stor betydelse för vårt liv är givetvis en form av avgudadyrkan, men att
analysera detta uttryckssätt kan hjälpa oss att förstå vad som behövs om vi
vill fördjupa vår glädje i Gud.
Principen är
enkel och allmänmänskligt giltigt. Ju mer man förbereder sig, ju större
proportioner en sak får ta i ens liv, och ju mer av ens kroppsliga och
själsliga krafter som tas i anspråk, ju rikare och starkare bli upplevelsen.
Detta gäller också vårt gudsförhållande och även bön, tillbedjan och mottagande
av den heliga kommunionen.
Den som inte hänger sig åt Gud får heller ingen
glädje tillbaka av honom. Äkta tro innebär alltid hängivelse – det vill säga att
man ger av sig själv. De som verkligen offrar sig åt Gud, allteftersom de har
blivit renande genom livets prövningar, får en allt större del i den enda
glädje som kan bestå i tid och evighet, den glädje som redan lyste från Marias
ansikte då hon besökte Elisabets hem.
Broder Frans-Eric T.O.R.