4 söndagen under året 2010
Årg. C
Inledning
Eftersom dagens evangelium är en
fortsättning på förra söndagens och min predikan i söndags handlade om båda
texterna, tänkte jag säga något om dagens epistel, (1 Kor. 12:31- 13:13) den Heliga
Mässans andra läsning, som är hämtad ur Aposteln Pauli Första Brev till
Korintierna. "Om jag talade både
människors och änglars språk men inte hade kärlek, vore jag endast en ljudande
malm eller en väsnande cymbal. Och om jag ägde profetians gåva och kände till
alla hemligheter och hade all kunskap och om jag hade all tro så att jag kunde
flytta berg men inte hade kärlek, så vore jag ingenting. Och om jag delade ut
allt vad jag ägde, och om jag offrade min kropp till att brännas på bål men
inte hade kärlek, så skulle jag inte kunna vinna något... Nu förstår jag endast
till en del, men då skall jag lära känna Gud till fullo, såsom jag själv har
blivit till fullo känd. Det finns tre ting som består i evighet - tro, hopp och
kärlek, men störst bland dem är kärleken."
Många anser att den här texten är
den vackraste i Nya Testamentet. Frågan är om vi vet vad den kärlek som
Aposteln talar om egentligen är. Vet vi vad vi menar när vi säger att "Gud är kärlek"? (1 Joh. 4:8)
Första
delen
Slår vi upp ordet "kärlek"
i ett lexikon, får vi många definitioner: "Kärlek är lidelse, passion,
begär, sympati, ömhet, innerlig tillgivenhet, djup samhörighet,
hängivenhet..." o.s.v. och givetvis även förälskelse, begär, sinnlighet,
åtrå och älskog. Gemene man skulle säkert säga att kärlek är en känsla. Vi
förstår dock genast att man inte kan säga att Gud är bara en känsla. Det vore
ju nonsens.
När filosofen Platon närmade sig
tanken om Gud kunde han inte föreställa sig att man skulle tala om kärleken.
Han talade om tre upphöjda egenskaper: "Det Goda, det Sanna och det
Sköna". Hans tanke var givetvis rätt. Gud är det Högsta Goda. Gud är den
Slutgiltiga Sanningen. Gud är det Fullkomligt Sköna. Han är källa till all
godhet, all sanning och all skönhet.
Men varför talade Platon inte om
kärleken? Var det bara därför att ordet förknippades med så mycket som är
endast kroppsligt och timligt – det som inte består? Säkert hade detta mycket att göra med hans
attityd, men till sist måste man nog säga att problemet för honom var nog att
hans gudsbild var opersonlig. Och vi människor kan bara älska den som kan älska
oss. Kärlek vill bli besvarad. Den kristna synen redan under antiken var att
"Gud är människoälskande" – så sade kyrkofäderna. Men varför skulle Gud älska oss? Varför skulle
han begära att ha ett intimt förhållande till oss, att förena sig med oss? Jo,
därför att han har skapat oss. Vi är hans barn. Eftersom Gud är personlig, kan
han inte annat än älska vad han har skapat till sin egen "avbild och
likhet". (1 Mos. 1:27) Den heliga Skrift säger t.o.m. "Vi älskar honom därför att han först älskade oss". (1
Joh. 4:19) Således måste vi dra slutsatsen, inte bara att Gud älskar utan även
att han är kärleken, att han är kärlekens upphov – han är upphovet till den
ömsesidiga dragningskraften mellan oss och honom. Vidare säger den Heliga
Skrift: "Kärlek är fullkomlighetens
sammanhållande band". (Kol.
3:14) Alltså kan vi inte bli vad vi skapades till att vara utan Gud – han som
är precis som Platon sade: "Det Goda, det Sanna och det Sköna".
Platon hade ju inte den Heliga
Skrift. Han hade inte lärt känna den som uppenbarade Guds kärlek för oss. Han
hade inte kunnat höra om Guds Sons människoblivande, lidande och offerdöd. Han
hade inte kunnat höra budskapet om dennes uppståndelse från de döda och
himmelsfärd. Han tillhörde inte Israels folk, och levde innan Kristus föddes.
För honom förblev Gud den yttersta verkligheten som förenade de högsta
formerna, men för att kunna förstå att den högsta verkligheten var kärlek, så
hade han behövt förstå DEN som utgör den yttersta verkligheten, DEN som både
gav upphov till vår kärlek och besvarade den. Detta är det första.
Andra
delen
Om vi frågar hurdan Guds
förhållande till sig själv och till allt han har skapat är beskaffad så måste
vi ta vår tillflykt till Kyrkans lära om den Heliga Treenigheten, vilket hör
till det som vi inte heller kunde veta något om, om det inte hade uppenbarats
för oss. Guds eget varande kan inte reduceras till en enda princip, ty han är
tre, samtidigt som han förblir en enda. Fadern, den första gudomliga personen i
den Heliga Treenigheten, är källan till hela Gudomens varande, det gudomliga
vetandet och den gudomliga viljan, men Faderns kunskap om sig själv, hans Ord,
den gudomliga sanningen, den andra gudomliga personen av den Heliga
Treenigheten, är också av evighet. Likaså är den Helige Ande, den kärlek varmed
Gud älskar sig själv och allt och alla som han genom sitt Ord har skapat, den
tredje gudomliga personen av den Heliga Treenigheten, och även hos själva
Gudomen är "kärleken
fullkomlighetens sammanhållande band", eftersom Gud inte kan annat än
att älska sig själv och allt och alla som han har gett upphov till, i all
synnerhet dem som han har skapat till sin egen "avbild och likhet".
"Gud är människoälskande och vi älskar honom därför att han först älskade
oss". Vidare betygar den Heliga Skrift följande hos oss som kommit till
tro på Kristus – "Guds kärlek är
ingjuten i våra hjärtan genom den Helige Ande". (Rom. 5:5)
Den Helige Ande, den tredje
personen i den Heliga och Treeniga Gudomen, är alltså nyckel till vår
ursprungliga frågeställning: Vad är den kärlek som är "tålig och mild, som
inte avundas, som inte skryter, som inte är uppblåst, som inte söker sitt, som
gläder sig i sanningen, som fördrar allting, som tror allting, som hoppas allting,
och som uthärdar allting"? Svaret är – den gudomliga kärleken, den kärlek
varmed Gud älskar sig själv och allt och alla som han har skapat, den kärlek
som ingjutits i människan hjärta av den Helige Ande. Detta är det andra.
Tredje
delen
Det tredje som måste sägas är att
den övernaturliga eller gudomliga kärleken, som kallas agaph på nytestamentlig grekiska,
och CARITAS på det kyrkliga latinet, kan vi få del i. Ja, Guds Helige Ande blir
given åt oss sakramentalt som en andlig förmåga, en upphöjd eller övernaturlig
förmåga, genom det Heliga Dopet, och denna förmåga stärks genom Konfirmationens
Sakrament, genom Äktenskapets Sakrament, o.s.v. Vidare kan den växa till genom
bön och barmhärtighetsgärningar. Varför? Jo, därför att ”Gud är kärlek” – och när han skänker oss sig själv, skänker han
oss vad han själv är. Men märk väl att den sakramentala nåden, den kärleksgåva
som vi tar emot i form av en förmåga, en kraft, måste utvecklas genom en
process som omdanar oss steg för steg. Allvarlig synd som vi begår genom ett
medvetet val avstannar processen och fördriver den Helige Ande ur den döptes
hjärta. Just därför har Kristus också instiftat Boten Sakrament. Genom bikt
vinner vi åter den Helige Andes gåva och förmågan att älska som Gud.
Avslutning
Kära vänner! Låt er förälskas i
Gud, men kom ihåg, att bli kär i Gud, är annorlunda än att bli kär i den ena
eller den andra människan. Att bli kär i en människa är onekligen fråga om att bli
drabbad av känslor som uppstår på grund av en viss personkemi – i ett visst
sammanhang – då tillfället erbjuder sig. Men det är verkligen något annat, då
man blir kär i Gud och inte endast i någon som Gud har skapat, just därför att
Gud är absolut unik, medan de människor som han skapat till sin avbild endast
är unika i relativ mening. Man kan bli kär i många – och på sätt och vis – i
alla människor som Gud har skapat. Skall sådan kärlek hålla måste den
kompletteras med trohet som förpliktande ideal. Men att bli kär i Gud, är att
bli kär i den som är kärlekens källa och upphov. Att bli kär i Gud är att i
egentlig mening bli kär i kärleken, ty Gud är kärleken.
Broder Frans-Eric
T.O.R.