Fjärde Söndagen i Advent 2010
Årgång A
Inledning
Kyrkan har alltid förkunnat vad som tydligt och med eftertryck står i den
Heliga Skrift, att Jesus föddes av en jungfru. Maria blev havande, utan att ha
haft sexuellt umgänge med någon man. Josef visste givetvis att barnet i
Marias sköte inte var hans, men han ville ändå inte tro
att Maria talade osanning om sin oskuld. Han kände sig dock tvungen att avbryta
sin förlovning. Varför? Jo, det var otänkbart för honom som var av
Davids ätt, att gifta sig med en kvinna som hade fått ett barn som inte var
hans – hans ätt bar ansvar för att bevara den messianska linjen som gick
tillbaka till Kung David, ätten som bar på löftet om ett evigt konungadöme.
Vidare är det troligt att Josef hade utvalts av Marias föräldrar – just för
att hon skulle kunna leva som ständig jungfru. När ängeln förklarar att hon
skall bli havande, svarar hon med oförståelse: Jag känner ingen man. Hon
går alltså inte utifrån att hon skall få ett barn med Josef. I varje fall var det
endast när Josef fick personlig kunskap om Guds heliga vilja och plan genom en
uppenbarelse i en dröm som han bestämde sig för att inte skilja sig från Maria.
Sprängstoffet i berättelsen om Jesu jungfrufödelse kunde givetvis mycket
väl ha kunnat skapa en skandal kring Jesu härkomst, men detta sprängstoff är
också ett slags garanti för sanningshalten i berättelsen. Jesu jungfrufödelse
var från början ett problem för dem som kom till tro på Jesus från
Nasaret. Blotta misstanken att Jesus inte
var Josefs son skulle ha kastat en skugga över hans anspråk på att vara Guds
väntade Messias. Därför teg man om jungfrufödelsen till dess att han
hade dött, uppstått och farit upp till himmelen.
För oss är det naturligtvis viktigt att inte endast veta att Jesus var född
av en jungfru utan också att veta vad denna jungfrufödelse har för betydelse
för oss.
Första delen
För det första kan var och en genast inse att en mirakulös födelse
framhäver att Jesus från Nasaret var mer än en vanlig människa, att han ägde en
gudomlig såväl som en mänsklig natur. Från början hade judarna dock svårt att
förstå Guds vilja och plan. De hade inte förstått budskapet om att deras
Messias skulle bli hela världens och alla folks Frälsare. För dem var det just
hans davidiska identitet som var det viktiga. Det var
översättningen av den Heliga Skrift från hebréiska
till grekiska som gjorde det klart att den unga kvinnan som profeten
Jesaja nämner skulle vara en jungfru, men inte att hon skulle förbli
jungfru.
Att Jesus föddes av en jungfru som inte hade sexuellt umgänge med någon man
beror å andra sidan inte på att Gud föraktar människans sexualitet. Gud skapade
människan som en sexuell varelse. Till man och kvinna skapade Gud
människan. Gud instiftade äktenskapet och ordnade att fortplantning skulle
ske genom fysisk förening mellan man och kvinna. Kyrkan har därför alltid
försvarat äktenskapets helgd och Kyrkan lär att äktenskap mellan två döpta
människor är ett sakrament vars sakramentala band består under hela det
jordiska livet, men de sexuella banden är nödvändiga för att de sakramentala
banden skapas. Vidare lär Kyrkan att enligt Guds lag får barn endast komma till
världen genom en naturlig fysisk förening mellan de två könen, inte
t.ex. genom en befruktning i ett laboratorium.
Andra delen
För det andra, eftersom Guds människoblivande skedde genom en jungfru, kom
Jesu födelse att framstå som en ren nådeshandling.
Enligt skapelseordningen framstår ju på något sätt mannens förmåga att befrukta
kvinnan, som ett tecken på både manlighet och makt. Det är så att mannen
samverkar med Gud som är livets och varje enskilt livs ursprung. Kvinnans
roll och uppdrag som moder framstår givetvis också som en självklar delaktighet
i Guds skapande aktivitet, men Israels tillblivelse såsom ett särskilt Gudsfolk
skedde just genom ett löfte till Abraham. Och löftet gäller hans manliga
efterkommande – Isak och Jakob. Men den patriarkala ordningen upphävdes då Gud
själv blev människa. Skaparen åsidosatte skapelseordningen till förmån för
frälsningsordningen.
Att Frälsarens födelse var nådens verk innebär dock inte att Jesus Kristus
saknade en äkta mänsklig natur, utan att hans tillblivelse i tid och rum var en
övernaturlig händelse – ett under. Hans gudomliga natur inte bara
kompletterade hans mänskliga natur; den fullständigt genomträngde den – så att
det förgängliga blev oförgängligt, det dödliga, odödligt, det ändliga, oändligt
och det timliga evigt. Guds människoblivande innebar alltså att naturens
gränser överskreds genom Guds nåd. Därför kallas Maria med rätta ‘‘Guds
Moder”, vilket lägger betoningen på det övernaturliga i hennes kallelse,
vilket understryks ytterligare i Kyrkans lära om hennes egen obefläckade
avlelse.
Avslutning
Som bekant betyder nåd gåva, men som varje gåva, måste denna gåva, Julens
första och största gåva – människans Frälsare, Jesus Kristus – också mottagas. Tänk så ledsen man skulle bli om man hade skaffat
en julgåva åt någon, slagit in den och lagt den under granen och sedan fick
uppleva att vederbörande inte ens brydde sig om den, inte tackade för den, utan
var helt likgiltig – inte ens ville veta vad han fått eller av vem.
Inte ens Gud kan tvinga sina gåvor på oss – men han har framhävt det
absolut unika i denna gåva med ett mirakulöst tecken – Marias jungfrulighet.
Broder Frans-Eric T.O.R.