Den 6:e söndagen under
året 2010
Årg. C. / Luk. 6:17-18a+20-25
Inledning
Det finns åtta "saligprisningar" i aposteln Matteus'
återgivning av Jesu bergspredikan, men endast fyra "saligprisningar"
i evangelisten Lukas' återgivning av Jesu predikan på slätten, men jag skulle
vilja påstå att man kan tala om en enda dygd – en andlig förmåga eller attityd
– som ligger till grund för Jesu alla "saligprisningar",
nämligen – ÖDMJUKHET. I bergspredikan nämns ju ödmjukhet uttryckligen: "Saliga
är de ödmjuka, ty de skall ärva jorden!" Vi skulle använda en parafras
för att lyfta fram vad Jesus menar: "Saliga är de ödmjuka, ty de kan
vinna Guds rike!"
Utan ödmjukhet är inte den lycka som Jesus beskriver i sina övriga
"saligprisningar" möjlig. Det är ödmjukhet som tillåter dem
som är fattiga att vara lyckliga. Det är ödmjukhet som tillåter dem som är
hungriga att vara lyckliga. Det är ödmjukhet som tillåter dem som har något att
sörja, ja, som tillåter dem som sörjer sina synder, att vara lyckliga. Det är
ödmjukhet som tillåter dem som blir förföljda, att vara lyckliga.
Varför? Jo, därför att det är endast den ödmjuke som tillåter Gud att vara
Gud i mitt liv. Stolta människor, högmodiga människor, kan aldrig erfara
någon bestående lycka även om de tror på Gud, ty de har en annan gud
förutom den sanne Guden. Den högmodiga människan, den stolta människan, vill
också vara sin egen gud eller åtminstone har han sig själv som en avgud bredvid
den sanne guden. Högmod, stolthet är roten till människans ursynd – till
människan ursprungliga olydnad. Den Onde sade till Adam och Eva, då han
frestade dem att äta av den förbjudna frukten: "Ni skall bli som Gud
(kanske bör vi läsa – "som gudar" – ni skall bli som gudar och själva
avgöra vad som är gott och vad som är ont.)"
Första delen
Det första som jag vill säga i dag är alltså att ödmjukhet är en specifikt religiös
dygd. Dygderna som antikens klassiska grekisk filosofi betonade är helt
annorlunda. De var fyra till antal: (1) klokhet eller visdom, som
innebär att jag väljer det som är till gagn för mig, (2) rättvisa, som
innebär att jag ser till var och ens och även mitt eget bästa, (3) måttlighet,
som innebär att jag behärskar mina begär för att kunna bevara den frihet som
tillhör en rationell varelse, och (4) uthållighet eller mod som innebär
att jag inte ger upp trots motgångar och rädsla.
Dessa såkallade filosofiska dygder är allmänmänskliga dygder. Dessa dygder
behöver alla människor i alla sammanhang vare sig man tror på Gud eller ej. De
är givetvis absolut nödvändiga även i det andliga sammanhanget eftersom sund
religion förutsätter en sund livsfilosofi. Sedan talar Kyrkan om de teologiska
eller övernaturliga dygderna: (l) tro, (2) hopp och
(3) kärlek. Dessa dygder är övernaturliga i den meningen att de
beskriver en förmåga, en andlig attityd, som människan inte kan framkalla i
kraft av sin egen strävan. Dessa dygder är den Helige Andes verk i oss då vi
blir döpta, och de skall växa till och blir starkare under vår vandring på
helgelsens väg.
Till denna lista av dygder vill jag foga ödmjukhet. Jag menar att ödmjukhet
varken är en naturlig filosofisk dygd eller en övernaturlig teologisk dygd i
egentlig mening. Den är en religiös dygd som tillåter att man från
början kan inträda i ett rätt gudsförhållande och t.ex. begära att få mottaga
det Heliga Dopet. Det är endast den som är ödmjuk som verkligen kan
börja söka den sanne Guden istället för diverse avgudar. Det är ödmjukhet
som tillåter, att när man finner Gud, man låter honom förbli Gud – och
inte genast omdanar honom till en avgud som gör som man säger åt honom, en
avgud som är omdanad efter ens egna tankar och önskningar, och som kan
manipuleras med bön som om bön vore en magisk makt som står till människans
förfogande – hur självcentrerad hon än är.
Andra delen
För det andra vill jag då vi nu har läst ett stycke ur Jesu predikan på
slätten som innehåller "ve-sägelser" såväl som "saligprisningar"
visa hur viktiga dessa är för att vi rätt skall förstå vad Jesus menar. Han
säger: "Ve er som är rika, ni har fått ut er glädje. Ve er som är mätta
nu, ni skall få hungra. Ve er som skrattar nu, ni skall få sörja och gråta. Ve
er när alla berömmer er. På samma sätt gjorde ju deras föder med de falska
profeterna."
Orden som Jesus använder betyder att han tänker på människor som har fått ut
rikedomar, mättnad, glädje och beröm i detta livet såsom en betalning man har
förtjänat. Underförstått är tanken att man nu inte har rätt till mer – man har
fått ut ur livet det som man har velat ha. Man har enbart satsat på det
jordiska och fått ut det som man har velat ha. Man har inte rätt till mer.
Jag vill givetvis inte hävda att brist på det jordiska, t.ex. brist på
jordisk lycka, alltid framkallar religiöst sinnad ödmjukhet hos människan, men
jag vill definitivt hävda att det är mycket svårare för dem som
satsar hårt på det jordiska och vinner, att ödmjuka sig. Detta livets ”vinnare”
är alltså inte alls i en bättre position för att vinna det eviga livets
salighet. Tvärtom! De har ett handikapp som måste övervinnas. Detta är kanske
det mest häpnadsväckande som Jesus säger. Låt mig parafrasera för er: "Den
som har fått ut full betalning för sina insatser i detta livet är benägna att
uppträda mot Gud som hans jämlike. Han har ingen tacksamhetsskuld. Detta livets
"vinnare" har svårare att övertygas om att de är beroende av
Gud. De har svårt att låta Gud förbli Gud. Ofta saknar de tillräckligt
syndamedvetande." Men kom ihåg – faktumet att det är svårare för
livets "vinnare" att ödmjuka sig betyder ingalunda att det är
omöjligt för dem. Det är svårt säger Jesus "för en rik man att
komma in i himmelriket”, men inte omöjligt.
Avslutning
Därför har Gud sänt sin enfödde Son, Jesus Kristus, i världen som vår
Frälsare och låtit honom dö på ett kors för våra synders skull. Gud har låtit
sin egen Son framstå som en av livets ”förlorare” – han förlorade
ju stort. Han blev förnedrad – utblottad. Och vi – vi tar emot vår
eviga frälsning och salighet ur denna ”förlorares” hand. Ja, vi tar emot
vår frälsning och salighet ur dennes hand då han har uppstått från de döda, men
den Uppståndnes hand bär alltjämt sårmärken efter korset. Han blev förödmjukad
för vår skull och vi måste ödmjuka oss inför honom om vi skall kunna ta emot
vad han har att ge. Vi måste ödmjuka oss så fort vi verkligen förstår att hans
sårmärken i verkligheten är segermedaljer.
Broder Frans-Eric T.O.R.