Apostlarna Petri och Pauli dag 2010
Inledning
Apostlarna Petrus, den ”klippa” på vilken Jesus bestämde att hans kyrka
skulle byggas, och Paulus, den konvertit, teolog och missionär som genom
den Helige Andes ingivelse och vägledning omdanade kristendomen från en judisk
sekt till en världsreligion, inte bara avslutade sina dagar med att avlägga
sitt sista vittnesbörd i Rom – som martyrer – nej – bägge medverkade också i
förflyttningen av Kyrkans hjärtpunkt från Jerusalem, som blev helt förstörd i
enlighet med Jesu profetia år 70, till Rom. Rom blev den apostoliska staden
framför alla andra, trots att Rom var det hedniska världsimperiets huvudstad
Ja, gamla Rom fortsatte att växa till i andlig betydelse även efter det att
den kejserliga huvudstaden blivit Konstantinopel, det nya Rom, den stad som
Kejsar Konstantin grundlade i Bysans, i samband med sin egen omvändelse till
den kristna tron. Den var menad just som en kristen huvudstad för ett
tilltänkt, kristet imperium, Konstantinopel, det nya Rom, precis som Alexander
den Store hade grundlagt Alexandria som fick sitt namn efter honom och
dussintals grekiska städer i Afrika och Orienten, i syftet att sprida den
grekiska kulturen. Roms biskopar, som var aposteln Petri efterträdare,
eftersom Petrus flyttade till Rom, ärvde det specifika uppdraget som Kristus
gav Petrus, stadens förste biskop.
Påvarnas uppdrag, att vara den klippa på vilken Kyrkan grundades, växte
faktiskt till då det nya Rom, Konstantinopel, grundades av den förste kejsare
som kom till tro. Påvarna fick lite mer distans till den politiska makten. Vi
katolska kristna ser därför Guds försyn och plan i den historiska utvecklingen
som gjorde den Romerska Kyrkan till den första bland lokalkyrkor i den
världsvida, d.v.s. universella, Kyrkans gemenskap av lokala kyrkor, och det ter
sig naturligt för oss att kalla denna universella kyrka – Romersk-katolska
Kyrkan, fastän man också får lov att tala om den Grekisk-katolska Kyrkan, den Syriska
Katolska Kyrkan etc.
I dag skall vi helt kort begrunda en viktig aspekt av Kyrkans mysterium,
nämligen att vi identifierar Kristus med Kyrkan på ett absolut sätt, så att vi
inte kan tala om Kristus utan att tala om Kyrkan, och inte kan tala om Kyrkan,
utan att tala om den Romerska Kyrkans biskop – den universella Kyrkans
påve – vilket är samma ord som "patriark" eller
"fader".
Första delen
För det första måste det sägas att den Heliga Skrift bekräftar gång på gång
att Guds eviga frälsningsplan förverkligas inom den mänskliga historiens ramar.
Människans är en historisk varelse – innan Karl Marx upptäckte det, så
var detta uppenbart för var och en som läser Bibeln. Det speciella med
människan är att hon är medveten om sin egen existens och sin historia.
Denna medvetenhet ligger till grund för människans natur som en andlig och
rationell varelse. När Gud sände sin evige, enfödde Son, den andra gudomliga
personen i den Heliga Treenigheten, i världen såsom människans Frälsare, blev
han en människa i tid och rum – i historien – Jesus från Nasaret – judarnas
väntade Messias. Och Jesus från Nasaret instiftade ett nytt förbund mellan Gud
och människan i sitt eget blod, och således skapades ett nytt Gudsfolk, den
heliga, katolska och apostoliska kyrkans folk, med ett prästerligt ämbete och
med Petrus som synligt överhuvud, genom att inympa alla som kommer till tro på
honom på det gamla Israels stam.
Den kyrka som Jesus Kristus grundade var alltså synlig och hierarkisk från
början trots att den såg ut till att vara liten och oansenlig. Därför berättade
Jesus liknelsen om senapskornet, det minsta av frön som blir till ett stort
träd på vars grenar himmelens fåglar kan sitta. Aposteln Paulus arbetade ju
oupphörligen med att grunda församlingar av Jesu Kristi Kyrka på alla orter han
besökte i det Romerska Imperiet. Således blev Kristi Kyrka med
nödvändighet en historisk institution, lika mycket en del av historien som
staten. Varför? Jo, precis därför att människan är en historisk varelse.
Ja, man kan faktiskt betrakta Kyrkan som ett slags vidareinkarnation av
Jesus Kristus efter dennes uppståndelse från de döda och himmelsfärd. Aposteln
Paulus kallar kyrkan Kristi kropp. Och vi som tillhör Kristi Kyrka blir hans
händer, fötter, öron, mun o.s.v. Kyrkan fortsätter Jesu Kristi frälsande verk i
världen. Hon äger allt som han har testamenterat till människan – hans ämbete,
evangeliets förkunnelse, syndarnas förlåtelse och sakrament. Kristus har gjort
sig oskiljaktig från sin Kyrka. Detta är det första.
Andra delen
För det andra är det viktigt att vi verkligen förstår att det andliga livet
hos människan inte har endast att göra med det osynliga. Just därför betonar
Katolska Kyrkan sin synliga natur. Kyrkan är inte bara historisk – hon
är i högsta grad synlig. Hon syns i sina ämbetsbärare, sakrament, liturgier,
byggnader o.s.v. Hon skall också synas i den enskilda katolska kristnes liv och
levnadssätt. Det bör märkas att en katolsk kristen tror på Gud, ber, håller
söndagen som en helig dag, deltar i den heliga mässan, lever enligt Katolska
Kyrkans morallära, fostrar sina barn i tron, vill vinna andra för tron, ägnar
sig åt kärleksgärningar m.m., eftersom Kyrkans raison d´être är just att
vara en förlängning av Guds människoblivande i tid och rum.
I detta, att vandra på helgelsens väg och att vandra på ett sätt som
tillåter världen att se vem vi är och vad vi vill, finns det ingen skillnad
mellan prästerskapet och lekfolket, mellan klosterfolk och människor som lever
i världen. Vi kommer alla att avlägga räkenskap inför vår Herre på domens dag – påven
kommer att avlägga räkenskap för sitt handlande, biskopen, prästen, munken, men
också ni, ty vi alla utgör Kristi mystiska kropp, vi alla utgör Kristi Kyrka.
Avslutning
Ja, till sist kan man alltså inte skilja mellan tro på Jesus Kristus och
tro på Kyrkan, dels därför att Kristus har grundat Kyrkan, därför att Kyrkan är
du själv – Kyrkan är Kristus i dig, som är osynlig, men ditt liv i Kyrkans
gemenskap, är definitivt något synligt. Du är i Kyrkan och du skall synas för
vad du egentligen är. Så ville Kristus att det skulle förhålla sig. Han sade: “Var
och en som bekänner mig inför människorna, honom skall också jag kännas vid
inför min Fader som är i himmelen, men den som förnekar mig inför människorna,
honom skall också jag förneka inför min Fader...” (Matt. 10:32)
Broder Frans-Eric T.O.R.