Alla Helgons Dag
2009
Inledning
Så
fort en grupp av icke-katolska kristna besöker Franciskusgården eller något
annat katolskt ställe och får tillfälle att ställa frågor angående vår tro, får
vi frågan: ‘‘Varför ber katoliker till helgonen?” Man frågar också om
katoliker tillber Maria och om vi franciskaner tillber Franciskus.
I
vanliga fall betraktar ju protestanter helgonen endast som historiska personer.
En del menar givetvis att det kan var nyttigt att begrunda helgonens liv som en
förebild för tron, men de flesta hämtar sådana förebilder endast ur den Heliga
Skrift, ty de är rädda för allt som liknar det som man gör i Katolska kyrkan.
De betraktar helgonens plats i vårt böneliv som avgudadyrkan.
Vid
reformationen förekom också ‘‘bildstormning” på många håll och upphetsade
folkhopar förstörde bilderna av helgonen i kyrkorna och även bilderna av Jesus
och Maria därför att man ville bekämpa avgudadyrkan. Martin Luther, till
skillnad från andra reformatorer, höll fast vid Katolska kyrkans lära
beträffande bilder, en lära som formulerades vid sjunde ekumeniska konciliet på
700-talet, att Guds Sons människoblivande upphävde det gammaltestamentliga
förbudet mot bruk av bilder i gudstjänsten. Luther, till skillnad från de mera
radikala reformatorerna, accepterade att helgonen var just förebilder för tron.
Således blev Sverige, där endast Luthers idéer blev tillåtna, skonade från
‘‘bildstormning” och väldigt många medeltida bilder är kvar i kyrkorna från den
katolska tiden. Här och var ser man visserligen att händerna och huvuden är
avbrutna på statyerna därför att man ville visa att helgonen var maktlösa att
hjälpa den som vänder sig till dem i bön, och överallt började folk betrakta
bilderna av helgonen främst som museiföremål. Det står ju i de lutherska
bekännelseskrifterna att helgonen kan vara ett gott exempel för oss och att de
säkert ber för oss i himmelen, men att det är grundlöst att tro att vi kan ropa
till dem om särskild förbön, vilket är just vad vi katolska kristna gör. Det är
därför viktigt att varje katolik vet varför vi gör så, både för sin egen skull
och för att kunna förklara detta för andra.
Första delen
För
det första bör det understrykas att bön om förbön ingalunda är samma sak som
tillbedjan av helgonen. Katolska Kyrkan har aldrig gett tillåtelse till
tillbedjan av helgonen. Vi vördar helgonen; vi tillber endast Gud. Inte heller
tillber vi Jungfru Maria. Vi vördar henne högre än både helgonen och änglarna,
men i likhet med helgonen är det endast vördnad som tillkommer henne. Vi är
dock helt vissa om att Maria och helgonen hör oss, då vi anbefaller oss till
deras förbön. Varför? Jo, därför att Maria och helgonen inte längre är
begränsade av de fysikaliska lagar som gäller för vårt liv i kroppen här på
jorden. Maria, som har blivit kroppsligen upptagen i himmelen, har redan
erfarit vad alla frälsta människor kommer att erfara vid uppståndelsen -
kroppens förhärligande. Vi kommer att bli lika Kristus vars kropp inte heller
var begränsad av fysikaliska lagar efter sin uppståndelse. De övriga helgonen
väntar fortfarande på kroppens uppståndelse, men deras själar är i himmelen och
således är de fullständigt förenade med Kristus ‘‘i anden”. De är alltså helt obehindrade, såsom
lemmar i hans mystiska kropp, att höra vad han hör. Såsom han hör bön och
ber för oss, kan de också höra bön och bedja för oss. Så enkelt är det
faktiskt. Helgonen är på ett mera fullkomligt sätt än som var möjligt under det
jordiska livet förebedjare för oss syndare. Det vore verkligen konstigt om det
förhöll sig så att vi syndare här på jorden skulle kunna bedja för varandra,
men att helgonen i himmelen vore uteslutna ur Kyrkans bönegemenskap, vilket är
principen som protestantisk praxis bygger på. Katolsk tro på att helgonen kan
höra då vi ropar om förbön bygger på läran att Kyrkan på jorden och i himmelen
är en enda Kyrka – en enda gemenskap i bön. Detta är det första.
Andra delen
Den
andra invändningen som en del icke-katolska kristna har mot bön om helgonens
förbön grundar sig på föreställningen att katoliker ber till helgonen därför
att de inte får bedja direkt till Gud, att vi inte litar på Jesus Kristus som
medlare mellan oss och Fadern, att vi inte förstår att Guds Helige Ande ber
inom den som är döpt och troende. Jag måste inskärpa att det absolut
inte förhåller sig så. En katolsk kristen är inte på något sätt hindrad att
bedja direkt till den treenige Guden. I vårt gudstjänstliv gör vi katoliker så
90 % av tiden. Att anbefalla sig i helgonens förbön är ingen ersättning för bön
till Fadern, Sonen och Anden. Som regel är liturgisk bön just bön till Fadern,
genom Sonen, i den Helige Ande - den liturgiska formuleringen är ofta mycket
explicit. Bön om helgonens förbön är alltså ett komplement till den bön som vi
själva riktar till Gud.
Den
som ifrågasätter nyttan med att bön till Gud kompletteras av bön om helgonens
förbön borde rent logiskt också ifrågasätta nyttan med förbön överhuvudtaget.
Det är mycket vanligt att vi människor här på jorden begär förbön av andra
levande människor, särskilt dem som utstrålar helighet eller om vilka det
ryktas att de ofta blir bönhörda. Helgonens rykten är undersökta och
garanterade av Kyrkan. Detta är vad vi menar då vi säger att någon har blivit
kanoniserad (helgonförklarad). Kyrkan uppmuntrar oss således att vända oss till
dessa pålitliga förebedjare därför att det har bevisats att deras bön hjälper.
Avslutning
Då
vi nu firar Alla Helgons Dag kommer vi att på ett högtidligt sätt anbefalla oss
i helgonens förbön genom bruket av Alla Helgons Litania. Vi anbefaller oss själva
och dem för vilka vi vill bedja till alla kända helgons förbön, men också till
de många okända helgonens förbön, ty varje människa som har vandrat helgelsens
väg till slutet och uppnått fullkomlighet, har, tyvärr, inte kunnat
kanoniseras. Det finns många helgon som är glömda eller okända av människor,
men inte av Gud.
Vi
tänker också på dessa okända helgon i dag och anbefaller oss också till deras
förbön. Att tänka så kan i sig självt hjälpa oss att leva oss in i Kyrkans
stora mysterium, den förening med Gud som är varje kristen människas mål i
livet. Därför är det till stor nytta att vi redan nu då vi fortfarande är på
vandring på helgelsens väg utvecklar ett andligt umgänge med dem som har nått
målet. Att bygga upp vår bönegemenskap med helgonen kan göra mycket för att
främja detta umgänge. Helgonen är ju Guds särskilda vänner och ingen kan till
sist umgås med Gud utan att umgås med hans vänner.
Broder
Frans-Eric T.O.R.