Alla
Helgons Dag 2009 (extra)
Inledning
I arbetslöshetens tider är vi vana att
fråga var det finns brist på arbetskraft. Ungdomar frågar efter bristyrken. Och
så får vi veta att det finns för få hantverkare, för få ingenjörer etc. Inom
Kyrkans led får vi ofta höra att det finns för få präster och att det nu har
blivit ont om ordensbröder och ordenssystrar. Att det förhåller sig så, är
allmänt känt.
Naturligtvis frågar människor som
funderar över sin inriktning vad deras inriktning i livet bör vara – inte
endast över bristyrken. Då han frestades av den Onde sade Jesus: "Människan
lever inte endast av bröd" och det är också sant att människan finns
till inte bara för att ”tjäna sitt levebröd”. Man vill också välja en
inriktning i livet som motsvarar ens personliga begåvning och som är
stimulerande.
Givetvis tänker många på lön och
prestige först och främst och på de yrken som skänker hög lön och mycket
prestige. I varje fall kan vi konstatera att det inte finns mycket prestige
förknippad med att bli präst, ordensbroder eller ordenssyster – förutom bland
de troende – och att prästernas löner är låga, åtminstone i Sverige. Ordensfolk
avlägger, som bekant, ett fattigdomslöfte. Är det därför som dessa kallelser
måste klassas bland bristyrken? Kanske, men det finns faktiskt en kallelse i
Kyrkan som har ännu mer ont om folk: kallelsen till helighet – kallelsen att
bli helgon. Fanns det inte någon brist på folk som verkligen vandrar på
helgelsens väg, skulle det heller inte finnas någon brist på präster eller ordensfolk.
Men det är inte bara präster och ordensfolk som kallas till helighet. Men att
sträva efter helighet är inte heller ett yrke utan just en kallelse. Däremot
kan man konstatera att strävan efter helighet definitivt är en
heltidssysselsättning. Vad man än har för yrke eller arbete – är man kristen,
så är man också kallad till helighet.
Varför är det då att så få svarar på
kallelsen i våra dagar? Varför tycks det vara ont om blivande helgon?
Första delen
Ja, för det första, de flesta människor
förknippar inte lycka och framgång i den här världen med helgonen. Ändå lovar
Jesus inte bara att helgonen skall njuta av en obeskrivlig lycka i den kommande
världen på grund av sina andliga framgångar under detta livet, utan också att
de redan nu, i den här världen, skall kunna erfara och njuta av vad som endast
kan kallas för salighet.
Den lära som Jesus framför i hela sin
Bergspredikan och det som han sammanfattar i sina ”saligprisningar” är
den grundläggande orsaken till att hans evangelium kallas ”det glada budskapet”.
Det grekiska ordet – makarios –,
som översätts till det svenska ordet "salig", används ju i den
grekiska grundtexten för att återge ett hebreiskt ord – asheré –, som vi
möter i Psaltaren. Jesus fyller detta ord med en speciell innebörd. Därför översatte
man det hebreiska ordet med makarios, vilket grekerna brukade för att
beskriva den ”lycka” gudarna ägde. Jesus talade ju om ”gudomlig lycka”,
den lycka som endast kan uppnås då människan förenas med Gud. Detta är det
första.
Andra delen
Vad Jesus gör i sina ”saligprisningar”
är att räkna upp dem som har det bästa utgångsläget för att nå fram till ”den
eviga lyckan” hos Gud. Han gratulerar de fattiga – särskilt de fattiga i anden
– därför att de har undgått att bli ägda av materiella ting. Han gratulerar dem
som sörjer – dels dem som sörjer hädangångna människor som de verkligen vill
återförenas med, men också dem som sörjer över sina synder därför att de
verkligen längtar efter Gud. Här kan vi tänka på vad kyrkofäderna kallade ”tårarnas
gåva”. Jesus gratulerar de ödmjuka, de som är saktmodiga – de som lever och
handlar med eftertänksamhet – motsatsen till högmod och brådska – de som vill
att alla deras handlingar skall kunna bygga upp andra och skänka Gud ära. Jesus
gratulerar dem som verkligen ”hungrar och törstar” efter rättfärdighet,
d.v.s. ännu mer än de hungrar och törstar efter framgång och belöning för vad
de uträttar. Han gratulerar alla barmhärtiga människor eftersom det endast är
de som har rätt att begära barmhärtighet av Gud då han dömer dem. Deras
medlidande liknar Guds sätt att identifiera sig med oss trots våra synder.
Jesus gratulerar också ”de renhjärtade” eftersom deras längtan efter Gud
och deras kärlek till människor inte är präglade av ett delat hjärta fyllt med
själviskt begär eller eftergifter till otillbörlig köttslig njutning. Ja, Jesus
gratulerar dem som aktivt försöker stifta fred mellan sina medmänniskor och
mellan varje enskild människa och Gud, den ”fred” vi kallar ”frälsning”.
Han t.o.m. gratulerar dem som har utstått och är beredda att utstå förföljelse
därför att deras tillit till Gud är så stark.
Jesu ”saligprisningar” eller ”gratulationer”
är alltså ämnade att låta oss förstå vilka människor som egentligen är lyckligt
lottade i livet. Detta är det andra.
Avslutning
I dag ärar vi inte bara alla kända
helgon, utan också alla okända och glömda helgon – alla helgon som måste förbli
namnlösa för oss. Tillsammans med Jesus gratulerar vi dem, men som den helige
Bernhard säger i en av sina predikningar: ”Helgonen har egentligen inget
behov av att vi berömmer dem”. De gläder sig redan över allt som Gud
kan ge, ty det har redan tillfallit dem. Vad vi kan ge dem är egentligen helt
överflödigt. Det enda helgonen vill av oss är att vi, med hänsyn till vårt eget
väl, efterliknar dem och så får dela deras gemenskap i all evighet.
Broder Frans-Eric T.O.R.