Alla
själars dag 2009
Inledning
Den
här helgen har blivit den helg under året då även sekulariserade svenskar
utövar resterna av sin religiositet, men de flesta går inte i kyrkan. De går på
kyrkogården. Detta innebär naturligtvis att bland många protestanter sker en
förväxling mellan Alla Helgons Dag som vi katolska kristna firade igår, en
högtid som Svenska kyrkan faktiskt har behållit från den katolska tiden. Alla
Själars Dag då man läser den Heliga Mässan med särskild tanke på de avlidna
blev dock avskaffad med bestämdhet. Det är först i moderna tider som
sekulariserade svenskar har iakttagit hur katolska kristna har tänt ljus i Medelhavsländer
vid sina anhörigas gravar vid den här tiden på året och fört seden hem till
Sverige.
Man
frågar sig naturligtvis hur många som tänder gravlyktor och lägger kransar vid
sina anhörigas gravar utan någon som helst tro på läran om de dödas
uppståndelse och utan att be för sina avlidna. Egentligen måste man konstatera
att alla våra begravningsseder egentligen är meningslösa om man inte tror på
uppståndelsen. Varför skulle man behandla en avliden människas kropp med
vördnad och markera hennes grav om man inte tror att hon skall uppstå?
Men
man måste konstatera att i dagens läge finns det också många katolska kristna som
inte är till fullo medvetna om varför Kyrkan ber för de döda och varför den
enskilde troende också har en plikt att bedja för de döda.
Första
delen
Hur
hjälper vår bön de döda?
Den
som tror att alla människor utan vidare kommer till himmelen kan givetvis inte
förstå förbön för de döda. Men det är också svårt för många som tar Jesu ord om
faran att man kan gå förlorad på allvar att förstå hur bön kan hjälpa de döda.
Kan bön hjälpa den som under sin egen livstid har sagt "Nej"
till Gud, antingen genom att förvägra Gud den tillbedjan som tillkommer honom och
avvisa den frälsning som erbjuds oss genom hans enfödde Son, vår Herre och
Frälsare Jesus Kristus, eller genom att utan ånger och bot göra allvarliga
brott mot Guds bud?
Svaret
är givetvis att bön inte kan hjälpa sådana människor. Men vi människor
kan inte veta vem som har sagt ett entydigt "Nej" till Gud. Vi
människor kan inte veta vem som har ångrat sina synder. Vi kan inte veta vem
som har gjort bot för sina synder. Därför ber vi för alla och en var. Och det
finns många som är i behov av våra böner. Det finns många som inte har sagt ett
entydigt "Nej", men som inte heller har sagt ett entydigt
"Ja". Man har inte sagt ett "Ja" som har
omdanat ens liv helt och hållet. Tiden för ånger och bot har Gud förlängt för
sådana människor och det är den katolska övertygelsen att de flesta av oss
troende hör till den här kategorin. Därför undervisar Katolska Kyrkan om ett
stadium mellan tid och evighet som hon kallar "skärselden" –
en tid bortom tid – en tid för rening.
Katolska
kyrkan lär också, att precis som vi kan hjälpa varandra med vår bön under det
jordiska livet, så kan vi hjälpa dem som nu genomgår rening i "skärselden".
Detta betyder inte att Kyrkan menar att vi kan förkorta tiden i "skärselden"
för någon på så sätt att den som har många förebedjare slipper den nödvändiga
reningen – en rening som är smärtsam, eftersom det är smärtsamt att få veta
hela sanningen om sig själv och andra under det förgångna jordiska livet –
smärtsamt därför att de arma själarna i "skärselden" genom den
fysiska döden har blivit avklädda sitt kött, utan att ha fått gå in i Guds
härlighet. De är kroppslösa andar som fortfarande är på en mödosam vandring mot
himmelens eviga boningar. Dessa själar som genomgår den slutgiltiga reningen
lever vidare i hopp, ty de vet att de är frälsta, men allt beträffande deras
personliga helgelse som har förblivit ogjort måste göras i "skärselden".
Därför talar man om "de arma själarna i skärselden" trots att
dessa människor vet att de kommer att frälsas till sist i enlighet med det som
Gud har kungjort i den enskilda domen som sker i samma stund som kroppen och
själen skiljs åt i den fysiska döden.
Vår
förbön kan stötta själarna i "skärselden" därför att Gud
använder våra böner som ett redskap för att erbjuda de arma själarna nåd – det
som Kyrkan kallar för den "hjälpande nåden". Precis som under
det jordiska livet, kan vissa människor bli redskap som Gud använder för att
frälsa andra människor. De arma själarna behöver mänsklig kärlek under sin reningstid
– och den kärleken kan de endast få om vi ber för dem. Detta är det första.
Andra
delen
Förbön
för de döda är å andra sidan inte endast viktig för de arma själarna. Den är
också viktig för oss, de levande. Kristi evangelium manar oss ständigt till
kärlek – manar oss att älska alla – våra närmaste, våra vänner, dem som vi är
mer ytligt bekanta med, främlingar, och även våra fiender. Inte minst bör vi be
för de döda. Vi bör särskilt ivrigt be för dem som vi har underlåtit att stödja
med vår kärlek under det jordiska livet. Det är inte för sent att hjälpa den
som har gått hädan med våra böner. Vi kan också gengälda det goda som vi har
tagit emot ur våra anhörigas och vänners händer under det jordiska livet. Det
är aldrig för sent att säga "tack" och "tack än en
gång" till dem som vi älskar, då vi ber för dem.
Avslutning
Låt
alltså med stor kärlek – idag – och alla dagar – ihågkomma de avlidna i våra
böner. Glöm inte att det inte endast är
helgonen som kan bedja för oss, de levande. Alla de hädangångna, också de arma
själarna i "skärselden" kan be för oss och kommer säkert att
göra så om vi ber för dem. Det är meningen att vi – de levande som tror – skall
bilda en bönegemenskap med de arma själarna i ”skärselden”. Försumma dem
inte, så blir du inte försummad av dem.
Broder
Frans-Eric T.O.R.