Andra söndagen efter Jul 2010
Inledning
I
det fjärde evangeliet, evangeliet enligt Johannes, i kontrast till det tredje
evangeliet, evangeliet enligt Lukas, får vi inte veta några historiska eller
mänskliga detaljer kring vår Herre och Frälsares, Jesu Kristi födelse och
barndom. Vad vi får är en filosofisk-teologisk reflexion över innebörden av
Guds människoblivande. Det är dock viktigt att vi läser vad aposteln Johannes
säger i ljuset av de historiska och mänskliga detaljer vi finner i de övriga
evangelierna, t.ex. i ljuset av stycket som handlar om den tolvårige Jesus som
blev återfunnen av sina föräldrar i templet då de inte hittade honom i
ressällskapet som var på väg hem från Jerusalem till Nasaret efter högtiden. Vi
minns denna händelse varje gång vi ber de glädjerika mysterierna av den heliga
rosenkransen. De skriftlärde häpnade över pojkens kunskaper. Ändå följde Jesus
sina föräldrar tillbaka till Nasaret och “förblev underdånig dem i allting”. Man frågar sig varför. Jesu föräldrar hade
väl inget att lära honom? Men det står faktiskt, att han “växte till i ålder
och vishet och nåd inför Gud och människor”.
När
Jesus vid ungefär 30 års ålder framträdde såsom Israels Messias och började
förkunna Guds rike och disputera med de skriftlärda frågade folket sig “varifrån
han hade fått sin visdom”. De frågade: “Är inte denne Jesus
timmermannens, Josefs, son?”
Oftast
förknippas visdom eller vishet – vad grekerna kallade “sofia” och som
hade blivit ett filosofiskt begrepp – med studier. Judarna kallade kunskap om
och insikt i de heliga skrifterna för “sofia” också. Jesus hade
emellertid inte bedrivit några högre studier under en berömd skriftlärd. Han
hade endast lärt sig vad varje judisk pojke skulle lära sig av sin fosterfader
Josef och från de äldste i hans egen synagoga i Nasaret. Hans kunskaper och
insikter var en gåta för folket. Skall vi betrakta Jesu visdom endast som om
den vore “ingjuten”, som om den vore en gåva? Han hade ju en gudomlig så
väl som en mänsklig natur.
Tomas
av Aquino och andra teologer försäkrar oss om att enligt sin mänskliga natur
kunde också Jesus utveckla sitt förstånd – att han mognade i psykiskt avseende
som alla människor genom bruk av sin kropp (sin hjärna, sina muskler och
nervbanor) – genom bruk av sina sinnen. Det var alltså inte den himmelske
Faderns vilja att hans människoblivne Son skulle äga endast ingjuten kunskap
och insikt genom sin gudomliga natur. Han skulle vara lika oss människor “i
allting förutom synd”. Som vanliga människor skaffade han också kunskap och
insikt genom erfarenhet och begrundan. Ändå säger han: “Jag prisar dig,
Fader, du himmelens och jordens Herre, för att du har dolt (allt) detta för de
visa och kloka, men uppenbarat det för de enfaldiga – för dem som är som barn!”
Begreppet
“barnatro” förekommer ofta i de mest anti-intellektuella kretsar inom
kristendomen som vill se omvändelse främst som en känslomässig process. Frågan
är hur skall vi föreställa oss Jesu intellektuella och emotionella liv och hur
trons utveckling sker i en vanlig människa. Vem skrev aposteln Johannes sin
filosofisk-teologiska inledning till evangeliet för? Vad är det som aposteln
Paulus kallar för “vishetens ord” och “insiktens ord” i dagens
epistel? Är allmän mänsklig och psykisk och intellektuell mognad ett hinder för
den som “i hjärtats enfald” vill “ta emot Guds rike såsom ett barn”.
Första delen
För
det första måste vi förstå att det är fullständigt felaktigt att utifrån vad
Jesus säger om Guds rike dra slutsatsen att människans förnuft leder fel eller
att formella studier är en nackdel för den som vill få insikt i Kristi
evangelium. Gudomlig visdom står inte i ett motsatsförhållande till människans
intellektuella utveckling. Inte heller till psykisk mognad. Tvärtom. Aposteln
Paulus var mycket lärd. Han kunde både den Heliga Skrift och en hel del grekisk
filosofi. Det är också uppenbart att aposteln Johannes och hans lärjungar kunde
bruka grekiska filosofiska kategorier då de skrev det fjärde evangeliet.
Det
är alltså inte barnslighet, d.v.s. psykisk och intellektuell omognad, som är en
fördel för den som vill ta emot vad Gud kan ge i “hjärtats enfald”.
Aposteln Paulus säger ju: “Visdom talar vi … för dem som är fullmogna, men
en visdom som inte tillhör denna tidsålder. Vi talar om vad intet öga har sett
och intet öra har hört och vad ingen människas hjärta har kunnat tänka. Vi har
ju att tyda andliga ting för andliga människor”.
Intellektuell
kunskap och psykisk mognad kan givetvis vara ett hinder för den människa som
inte har ödmjukat sig inför Gud, d.v.s. för den som är “oandlig”, men
har man ödmjukat sig inför Gud är intellektuell kunskap och psykisk mognad en
stor vinst. Brist på intellektuell kapacitet och psykisk omognad kan i sig inte
föra människor till Gud, och människor som förmedlar intrycket att det förhåller
sig så, att det enda som behövs är att man går igenom en stor emotionell
omvälvning, skapar ett hinder för gudstro hos många. De ger intrycket att
religiösa människor måste vara anti-intellektuella och helst sådana som utan
hämning eller diskretion uppvisar alla sina känslor för andra.
Andra
delen
För
det andra bör man förstå att många av aposteln Paulus förmaningar till sina
församlingar kan sammanfattas i tre regler för dem som vill utvecklas så att de
får djupare insikter i sin tro och uppnå större personlig mognad. Den första
regeln är att man skall avvisa varje form av moralisk kompromiss. Den andra
regeln är att man skall avvisa varje lära som inte hör hemma i den
trostradition som han själv har förmedlat till sina församlingar. Den tredje regeln
är att man skall avvisa varje frestelse att vilja vara människor till lags
eller stå i centrum för dem. Dessa regler talar i själva verket för en sund
behärskning av ens känsloliv, ty de fordrar objektivitet – de motverkar
subjektiva tendenser i religionen som omintetgör en universell tillämpning.
Följer
man dessa regler, så är man i stånd att växa till i andligt avseende och
mottaga ett större mått av gudomlig visdom eller vishet.
Avslutning
Vad
är då denna gudomliga visdom som aposteln ber om för dem som tillhör hans
församlingar? Vad menar han då han säger i dagens epistel: “Jag ber att vår
Herres Jesu Kristi Gud, härlighetens Fader, skall ge er en vishetens och
uppenbarelsens ande som låter er få kunskap om honom. Må han ge ert inre öga
ljus, så att ni kan se vilket hopp han har kallat oss till och vilket rikt och
härligt arv han givit oss”.
Juldagens
evangelium, som återupplästes idag, kallar denna visdom för “Ordet”. Det är på
samma gång Guds Son, Jesus Kristus, den andra personen i den Heliga
Treenigheten, och kunskap om hela Gudomen, ty det är den kunskap man får
då man träder in i ett personligt förhållande till Gud genom att ta del av det
som Gud har uppenbarat om sig själv i sitt människoblivande.
I
Syraks bok heter det att Gud har befallt att hans vishet skulle “slå upp sin
boning i Jakob och ha sin arvedel i Israel”. Den gammaltestamentliga
uppenbarelsen, Guds lag och profeternas budskap och allt som står i judarnas
heliga böcker, skulle alltså fullbordas då Gud själv blev människa. “Ordet
(Guds ord om sig själv) blev kött och tog sin boning bland oss”, – Guds
visdom, Guds vishet uppenbarade sig, manifesterade sig, i en människa – Jesus
Kristus.
Broder
Frans-Eric T.O.R.