Andra söndagen efter
påsk 2010
Inledning
Hade någon berättat för mig eller dig om en människa som uppstod från de
döda för en vecka sedan, så hade vi varit skeptiska, lika skeptisk som aposteln
Tomas blev då man berättade om Jesu uppståndelse. Det är egentligen inte någon
dygd att vara lättrogen, menar man.
Tomas var inte heller den ende lärjunge som var skeptisk då han först tog
del av berättelserna om den tomma graven och den Uppståndnes uppenbarelser.
Ingen av lärjungarna trodde vad kvinnorna berättade om den tomma graven från
början. Ändå har aposteln Tomas begåvats med titeln “Tvivlaren”. Varför
fick han titeln om alla andra också tvivlade? Ja, detta har med hans hållning
till det samlade apostoliska vittnesbördet att göra. Just därför
är hans situation direkt jämförbar med vår egen. Vi är också hänvisade till det
apostoliska vittnesbördets auktoritet – och i förlängning till den Heliga
Skrifts auktoritet och Katolska Kyrkans auktoritet. Ja, även de protestantiska
samfunden är beroende av Katolska Kyrkans auktoritet eftersom de inte fanns då
de nytestamentliga skrifterna utvaldes.
Nåja, det finns flera aspekter av aposteln Tomas hårdnackade sätt att
framföra sina tvivel som har bidragit till att han uppfattas som en prototyp
för tvivlare.
Första delen
Det som är mest påfallande för den som läser evangeliet är just att Tomas
inte nöjer sig med att i all ödmjukhet ge uttryck åt sina svårigheter i att
övervinna sina tvivel och komma till tro. Han tycks inte vara öppen för den
hjälp som de övriga lärjungarna ville ge honom genom att dela med sig av sin
upplevelse av den Uppståndne. Han ställer genast alldeles egna villkor för att
just han skall kunna komma till tro. Detta är det första som måste understrykas
beträffande Tomas tvivel. Han deklarerar att det inte räcker med att få se
Jesus som de övriga. Nej! Han kräver att få utforska såren efter spikarna och
lansen på Jesu kropp. Han kräver att få sticka ett finger i hålen efter
spikarna och handen i hålet efter lansen.
Det är alltså helt uppenbart att aposteln Tomas inte tänker lita på någon.
I detta avseende är han ingen sund skeptiker – hans otro är nästan oresonabel.
Han underkänner fullständigt sina apostlakollegers förmåga att avlägga ett
godtagbart vittnesbörd. Han böjer sig inte heller för aposteln Petrus’
auktoritet – den som Jesus förutsade skulle återvända till tro efter att ha
förnekat honom.
Man kan alltså inte undgå att lägga märke till aposteln Tomas’ högmod och
det var ju högmod som resulterade i människans ursprungliga syndafall. Tomas kan
inte ens tänka tanken att det skulle kunna vara Guds vilja att uppenbara för
andra det som han inte uppenbarade för honom. Vidare måste man fråga varför
Tomas var borta, då den Uppståndne uppenbarade sig för de övriga. Såsom
avvikande teologer i alla tider hade han kanske redan i högmod gått sin egen
väg, men detta kan vi inte riktigt veta.
Andra delen
Varför böjer sig då Jesus för Aposteln Tomas’ krav på en speciell
uppenbarelse riktad enbart till honom? Inte därför att Tomas krav var
berättigade, utan därför att Tomas otro skulle kunna stimulera trons tillväxt
hos andra som i framtiden skulle får höra berättas om hans tvivel. Guds försyn
omfattar även Tomas tvivel, och Tomas tvivel har frambringat tro hos många
andra. Men som enskild handling är Tomas tvivel lika förkastligt som Petrus
förnekelse, en handling som också omfattades av Guds försyn.
I varje fall säger Jesus uttryckligen till Tomas sedan: “Saliga de som inte
ser, men ändå tror.” Varför säger Jesus så? Jo, därför att tron alltid
kompletterar förnuftet, men ändå, av sig självt kan inte förnuft frambringa
tro. Detta är det andra som måste understrykas beträffande Tomas’ tvivel. Även
Tomas blir tvungen att överge sina individualistiska principer, då han bekänner
sin återställda tro på de andras vittnesbörd. Då faller han på knä och ropar: Min
Herre och min Gud. Att Jesus var uppstånden kunde han nu bekänna på
grundval av sina egna sinnesförnimmelser, men att Jesus var Gud, kunde
han inte förnimma med sina sinnen. Ingen kan förnimma det gudomliga med sina
sinnen, hur många mirakulösa ting han än får skåda.
Tredje delen
I detta som jag nu har sagt ligger en slags paradox. Det vore i högsta grad
oförnuftigt att hävda att allt vad Gud är och gör måste vara omedelbart
gripbart för det mänskliga förnuftet eller förnimbart genom sinnena, ty då vore
inte Gud – Gud – och då vore inte tro – tro. Gud kan inte vara helt
underkastad människans förnuft och människans sinnesförnimmelser. Gud kan
aldrig iakttagas med sinnena; inte heller Jesu gudomliga natur. Tron är
saliggörande just därför att den låter Gud vara Gud och tro vara tro. Således
stannar inte heller Tomas med att bekänna att Jesus Kristus har uppstått från
de döda. Varför? Jo, därför att tron nöjer sig aldrig med att bekräfta faktiska
förhållanden, inte ens mirakulösa sådana. För Tomas har Jesu uppståndelse
blivit ett faktum. Därför bekänner han även att Jesus är Gud.
I dagens evangelium läser vi också att Jesus gav sina apostlar makten att
förlåta synder i hans namn. Guds människoblivande innebär alltså att Guds
auktoritet och Kyrkans auktoritet inte kan skiljas åt till förmån för någon
slags personlig rättighet att söka Gud, Guds nåd och syndernas förlåtelse i
enlighet med alldeles egna premisser, såsom Tomas gjorde. Jesus visade sig för
honom och lät honom känna såren på hans kropp med sina egna händer, inte
bara för att han skulle bli frälst, utan också för att bekräfta för all
tid att Kyrkans apostoliska trostradition är hans utvalda redskap för att nå
människan med frälsningens budskap.
Avslutning
Denna evangelietext ställer var och en av oss inför dessa frågor: Är jag
egentligen öppen för allt som tron har att ge? Hindras min tro av högmod? Söker
jag den Gud som verkligen är Gud – en Gud som står över förnuft och
sinnesförnimmelser, fastän hans väsen och gärningar på intet sätt motsäger
förnuft eller sinnesförnimmelser? Och till sist, har jag det nödvändiga
förtroendet för Kristi Kyrkas vittnesbörd i den Heliga Skrift och i den Heliga
Trostraditionen, så att jag verkligen kan låta tron på Kristi uppståndelses
kraft genomsyra mitt liv?
Broder Frans-Eric T.O.R.