Andra söndagen i fastetiden år 2009
Mark 9:2-11 (årg B)
Två gånger om året läser vi
evangeliet om Jesu bestigning av berget Tabor, hans förklaring och hans
kroppsliga omdaning inför apostlarnas ögon - vi läser om det i augusti på själva
Kristi Förklarings Dag och nu, på andra söndagen under fastetiden. Detta
evangelium är alltså ett mycket viktigt evangelium och Kyrkan vill att vi skall
läsa det ur två olika perspektiv. På Kristi Förklarings Dag är det lämpligt
att vi koncentrerar oss mer på Kristi gudomliga natur som uppenbarades som
en himmelsk verklighet, en evig verklighet. På andra söndagen under
fastetiden koncentrerar vi oss mer på Kristi mänskliga natur, den
verklighet som dolde hans gudomliga natur under hela hans jordiska vandring
fram till hans offerdöd på korset.
Judarnas föreställningar om den
som Gud sände i världen och det rike han skulle grunda kan, för enkelhetens
skull, reduceras till tre.
(l) En del väntade att Guds
Messias skulle vara en krigarkonung som Kung David eller Judas Mackabeus. Guds
rike skulle upprättas som ett jordiskt rike genom tro på Gud och hans löften,
lydnad för Guds Lag, men inte utan vapenmakt och heligt krig. Så var det under
det Gamla Förbundet då Israels befriades från den egyptiska träldomen och intog
det utlovade landet. Att religion och politik inte kan skiljas åt.
(2) En del judar väntade dock
inte att Guds rike skulle upprättas av en krigarkung, utan av en lärare eller
profet som skulle fullkomna folkets tro på Gud och folkets lydnad för Guds Lag
genom att noggrant följa fädernas alla stadgar. Sedan skulle Gud själv ingripa
i människans historia, kanske genom naturkatastrofer eller övernaturliga
händelser och så återställa Israel utan att själva den beväpnade kampen skulle
behöva spela den avgörande rollen.
(3) En tredje syn som fanns
bland judar på Jesu tid var att en himmelsk gestalt - en som liknade en
människa och som kallades ‘‘Människosonen’’- men som egentligen var en gudomlig
gestalt skulle komma vid världens undergång. Han skulle döma alla människor i
enlighet med deras tro på Gud och lydnad för hans Lag och upprätta ett
Gudsrike, i samband med de dödas uppståndelse som en början på en ny tidsålder,
ett tusenårigt rike, på jorden.
Vad var det då som den innersta
kretsen av lärjungarna, Petrus, Jakob och Johannes, insåg på berget då Jesu
utseende omdanades och hans kläder blev skinande vita, och han lyftes upp inför
deras ögon och samtalade med Moses och Elias? Jo, de insåg att Jesus var mer än
människa. De insåg att han var den levande Gudens Son - det som Petrus bekände
i Caesarea Filippi då han kallade Jesus ”Messias och Guds Son”, fastän de var
medvetna om att han oftast kallade sig själv för ‘‘Människosonen’’ – en
benämning för en himmelsk gestalt som profeten Daniel sade skulle komma på
himmelens skyar.
Vad lärjungarna inte kunde
förstå då Jesus talade till Moses och Elia på berget Tabor var det som sades om
hans ”bortgång”, vilket står endast i Lukas evangelium, en parallelltext till
dagens evangelium, som är hämtat ur Markus evangelium. Varför skulle Jesus tala
om sin död och uppståndelse? Judarna hade ingen förställning om att vare sig
”Guds Messias” eller ”Människosonen” skulle dö – att han skulle lämna Guds
folk, då han nu hade kommit. Därför förstod de ingenting då Jesus sade: ‘‘Berätta inte för någon vad ni har sett innan
Människosonen har uppstått från de döda.’’ Varför skulle Jesus dö? Varför
skulle han inte framträda inför hela Israel och visa alla människor vad han
hade visat dem på berget?
Kanske började lärjungarna tro
att Jesus talade om någon slags symbolisk död – att hans ord var, om jag nu får
lov att anknyta till den pågående debatten i dagspressen – ett slags ”poesi” –
att Jesu död inte skulle bli en verklig död och att hans uppståndelse inte
skulle bli en verklig uppståndelse. I
varje fall anar vi att Jesu lärjungar avvisade tanken på att hans ord
bokstavligen handlade om hans framtid. I likhet med alla judar var de inriktade
på att den som Gud skulle sände i världen skulle upprätta ett rike på jorden –
och de ville tolka hans ord så att det skulle bli lättare för andra att tro på
honom.
Efter sin förklaring på berget
lät Jesus sin mänskliga natur åter dölja sin gudomliga natur. Han gav sig själv
i syndiga människors händer. De grep honom och korsfäste honom. Från korset
säger Jesus till den botfärdiga rövaren: ‘‘Idag
skall du vara med mig i paradiset - i
Guds rike.’’ Vad säger detta om Guds
rike?
Ja, för det första säger detta att
Jesu offer är vägen in i Guds rike. Jesus frambar som ett offer det som Adam
och Eva vägrade frambära som ett offer - lydnad för den himmelske Fadern. De åt
olydnadens frukt – de ville njuta av tanken, av känslan att de var ”gudar” –
att de var Guds jämlikar – precis som den moderna och postmoderna människan.
Att det var nödvändigt för Jesus att offra sig åt Gud för vår skull beror
givetvis på att ingen av oss är oskyldig - vi är alla syndare. Vi kan alltså
inte frambära oss själva som en ren offergåva. Ingen av oss kan åstadkomma
fullkomlig lydnad inför Gud på grund av arvsynden. Vi har en ärftlig böjelse
till olydnad.
Det andra som Jesu död på
Golgata säger oss om Guds rike är att vi inte kommer att uppleva Guds rikes
fullhet förrän efter vår egen uppståndelse, ty först då kan den nåd som vi har
mottagit i det heliga dopet vinna en fullkomlig seger i varje syndig människas
inre.
Avslutning
På förklaringens berg insåg
lärjungarna att Jesus verkligen var mer än människa, men ännu kunde de inte
förstå varför han måste dö, varför han måste bli ett offer. Därför slog de bort
den tanken. De tolkade hans profetiska ord som symboliska uttryck – som poesi,
eftersom de trodde att de redan var i stånd att ta Guds rike i besittning.
De var oförmögna att förstå vad
synd är – de var orealistiska beträffande sin egen synd. De kunde inte
förstå på vilket radikalt sätt synden hade dem i sitt grepp förrän de såg Jesus
pinas och dö på korset. Jesu lidande på korset är den rätta bilden av varje
människas synd. Denna bild, kontrasten till bilden av Jesus på det höga berget,
skall vi begrunda ofta under fastetiden.
Jesus lät apostlarna njuta en
stund på berget, något han förunnar alla som tror på honom. Men låt oss vara på
det klara med att han gör det därför att han vill skänka oss styrka i kampen
att gå vidare på korset väg.