Annandag påsk 2009
Som det står i dagens evangelietext, så gjorde
översteprästerna ett försök att misskreditera budskapet om att Jesu grav
hittades tom på tredje dagen efter hans död. Budskapet som kvinnorna som
besökte graven tidigt den första veckodagen fått av ängeln, att Jesus uppstått
från de döda. Eftersom soldaterna i vaktstyrkan som ansvarade för likets trygga
förvar i graven var rädda att de skulle få skulden för kroppen försvinnande,
var det lätt att mot betalning få dem att intyga att Jesu lärjungar hade kommit
under natten och rövat bort hans kropp. De visste att det inte var så troligt
att sådana rykten skulle nå Pontius Pilatus’ öron. Det låg inte i de judiska
religiösa ledarnas intresse att låta honom ta del av sådana rykten, och han
rörde sig inte bland vanligt folk. Kortfattat är detta innehållet i dagens
evangelium.
Det har dock alltid funnits människor som har kommit
med många hypoteser om hur man skulle kunna bortförklara faktumet att Jesu grav
hittades tom på tredje dagen. I dag
vill jag helt enkelt ta upp några av dessa bortförklaringar, vilket jag gör
från tid till tid, eftersom dessa bortförklaringar aldrig tycks förlora sin
dragningskraft bland dem som hoppas på att inte bara låta ord stå mot ord, utan
som vill motbevisa evangeliet.
1. En del skeptiker har
föreslagit att lärjungarna, och kvinnor i deras krets, kan ha tagit fel på Jesu
grav och besökt en annan grav – en grav som ännu var tom. Men i själva verket
var det precis det som lärjungarna misstänkte, då kvinnorna, som kom först till
graven, återvände till lärjungarna med en berättelse om änglar och en tom grav.
De betraktades som hysterikor. Just
därför följde några lärjungar med kvinnorna för att kontrollera hur det förhöll
sig med graven. Vidare, hade man tagit fel på grav, så hade budskapet om Jesu
uppståndelse kunnat motbevisas omedelbart av myndigheterna genom att visa upp
Jesu lik.
2. Andra skeptiker har
föreslagit att lärjungarna själva kunde ha mutat soldaterna för att få Jesu
kropp, och sedan ha sagt till soldaterna att de skulle kunna säga att de sov
när kroppen försvann. Denna hypotes
förutsätter att soldaterna också lyckades med konststycket att pressa pengar ur
de judiska religiösa myndigheterna för att hålla tyst om hela incidenten. Men en sådan bortförklaring förutsätter att
soldaterna skulle kunna tänka sig att riskera något sådant, trots att de mycket
väl visste hur inflammerat fallet ”Jesus
från Nasaret” var.
3. Kan då inte Jesu kropp ha
blivit stulen av Jesu lärjungar efter det att vaktstyrkan
avlägsnade sig? I så fall måste man också fråga sig varför lärjungarna var så
desillusionerade. Vidare måste man fråga
sig varför lärjungarna blev villiga att risker sina egna liv genom att förkunna
en tro som de mycket väl visste grundade sig på en lögn. Vad hade de då tänkt
vinna genom ett sådant risktagande?
4. Om nu alla sådana
konspirationsteorier faller, kan då inte evangeliet om Jesu uppståndelse handla
om inbillning – hallucination – självsuggestion, eller om önsketänkande? Så
resonerar andra skeptiker. Men det som
direkt talar mot en sådan hypotes, är att Jesus uppenbarade sig för sina
lärjungar och även för andra under en längre tid och vid helt skilda
tillfällen. Nej, det fanns för många inblandade, vid för många olika tillfällen,
och under för lång tid, för att något sådant skulle kunna vara en trovärdig
förklaring till budskapet om Jesu uppståndelse!
5. Kan Jesus endast ha varit
skendöd? Evangelisterna säger faktiskt att Pilatus försäkrade sig om att mannen
på korset var död. Och om Jesus hade kunnat överleva sin korsfästelse och sedan
vaknat i graven, hur skulle han ha kunnat ta sig ut ur graven – ensam – och i
sitt försvagade tillstånd?
6. Kan man då tänka sig att de
romerska myndigheterna korsfäste fel person? Jag tror att många muslimer menar
så. Kanske var det Judas Iskariot som dog! (Med den hypotesen skulle jag nog
kunna skriva en ”bestseller” lika attraktiv som ”Det förlorade evangeliet” som
vill rehabilitera Judas.) Problemet med sådana hypoteser är att Jesu egen familj
och vänner var inblandade i händelseförloppet då han dog på korset och blev
begraven. Varför skulle Maria och den älskade lärjungen vilja bevittna en
främmande mans död på korset? Dessa tog också hand om Jesu kropp. Varför skulle
man smörja en främmande mans kropp? Varför skulle man vilja smörja förrädarens
kropp?
7. Nej. Ingen av de ovanstående
hypoteserna och inga liknande hypoteser är trovärdiga. Inte heller hypotesen
att kropparna inte togs ned från korset utan blev uppätna av hundar och att
endast några ben sedan lades i graven. I själva verket är det svårare att tro
på sådana hypoteser än att tro på budskapet om Jesu uppståndelse. Kan det då
inte tänkas att budskapet om Jesu uppståndelse var ett budskap om hur
värdefullt Jesu liv och lära var, som framfördes med bildligt tal om hans
uppståndelse – att evangelierna måste betraktas som sagor som man har skrivit i
avsikt att sprida uppskattningen av Jesus som profet eller lärare? Ja, en sådan bortförklaring förutsätter att
lärjungarna, inte bara en av dem, utan allesammans, var filosofer och
poeter, vilket de bevisligen inte var. Dessutom måste det erkännas att
innehållet i evangeliernas berättelser alls inte stöder tanken att Jesus endast
var en profet eller lärare eller att han endast trodde så om sig själv. Han
framställs som gudomlig – den enda vägen till Gud och den eviga frälsningen –
den som man absolut måste tro på eller förkasta.
8. Till sist har många, kanske
de flesta skeptiker, även bland oss som kallas kristna, föreslagit att
budskapet om Jesu offerdöd och uppståndelse bör beskrivas som en ”myt”, d.v.s. en berättelse om vad
människor alltid har hoppats på, en tanke som skänker existentiell kraft att
leva på ett självuppoffrande sätt och just därför bevisar sitt värde som en
existentiell kraftkälla, fastän den inte är förankrad i historisk sanning,
precis som de ohistoriska myterna som vi möter i de asiatiska religionerna,
t.ex. myterna om Krishna i hinduismen eller om Buddha inom buddismen, myter
vars enda särmärke skulle vara en kvalitativ överensstämmelse med en modern
existentialistisk strävan. Argumentet mot en sådan tolkning av budskapet om
Kristi offerdöd och uppståndelse är att mytbildning kräver generationer –
åtminstone flera århundraden – medan evangelierna bevisligen var nedtecknade
inom två till tre decennier efter Jesu Kristi död.
Givetvis argumenterar många att en kroppslig
uppståndelse är fysiskt omöjlig, trots att man lätt kan avfärda de flesta
bortförklaringar. Egentligen ligger denna invändning till grund för de flesta
skeptikers alla andra argument. Men vad menar vi då vi talar om kroppens
uppståndelse? Vilket slags mirakel är en kroppslig uppståndelse? Ja, en
uppståndelse är ett skeende av samma slag som den omskapelse som ständigt sker
i din kropp, då nya celler ersätter gamla. Alltså, kan man tro på människans
skapelse överhuvudtaget, så kan man också tro på hennes uppståndelse eller
omskapelse, förutsatt att man också tror att själen är odödlig, ty själen
skänker kontinuiteten mellan det som jag har varit och som jag kommer att bli
då jag uppstår, vilket jag sade i Påskdagens predikan.
Tro nu inte att jag vill påstå att jag kan bevisa
att Jesus uppstod från de döda i samma mening som man kan bevisa Guds existens som
världsalltets skapare – endast därför att man lätt kan avfärda många av det
apostoliska vittnesbördets bortförklaringar. Människans förnuft säger henne att
vår existens måste ha en yttersta orsak, och att den orsaken måste vara Gud –
den Gud som har skapat oss. Beträffande Jesu Kristi uppståndelse från de döda
måste man dock inse att vi talar om tro snarare än vetande. Men, det är i högsta grad förnuftigt att
godta apostlarnas vittnesbörd om uppståndelsen. Det glada budskapet om att Gud
har sänt sin egen Son från all evighet in i världen, och att denne har levt
vårt liv, och dött vår död, för att sedan uppstå från de döda, står i samklang
med, överensstämmer med, människans innersta längtan. Således, när vi öppnar
oss för budskapet, kan Guds Helige Ande framkalla tro – just därför att det
inte finns något tvingande intellektuellt argument mot det som vi hoppas på –
att Gud älskar oss och att hans kärlek är starkare än döden. Det som hindrar
tron är dock oftast inte intellektuella misstag, utan ovilja till den lydnad
som tron fordrar av den troende. Den troende måste underkasta sig Kristi bud.
När lärjungarna åter kom till tro på Jesus Kristus,
efter det att han blivit korsfäst, då de tog emot budskapet om hans
uppståndelse, återkom de också till lydnad. De hade fått sin Mästare tillbaka
och detta, om något, är en sanning som många behöver ta till sig idag. Tro på
Jesus som Frälsare, tro på honom som dödens överman, är inte trovärdig om den
inte också är tro på honom som Mästare – en mästare som fordrar lydnad.