Askonsdag 2010
Inledning
I dagens epistel säger aposteln Paulus: Den som aldrig hade syndat har Gud
för vår skull gjort till ett med synden, eller, man kan också översätta så, den
som aldrig hade syndat har Gud gjort till synd, eller, om vi vill få fram andemeningen
genom en parafras – till ett offer för synd. Den som aposteln talar
om är, givetvis, vår Herre och Frälsare, Jesus Kristus. Vad han vill säga är,
att vi har blivit försonade med Gud genom Kristi offerdöd på korset, genom det
offer som åter aktualiseras för oss då Kristi kropp och blod blir närvarande
under den Heliga Mässan på altaret mitt ibland oss.
Men, om det förhåller sig så, varför manar Kyrkan oss att göra bot för våra
synder, vilket hon gör med eftertryck under fastetiden? Varför säger Kristus i
dagens evangelium (1) att vi bör fasta, (2) att vi bör ge allmosor och (3)
att vi bör ägna oss åt bön i avskildhet. Han säger att Gud ser det vi gör i det
fördolda och skall belöna oss. Vad är det för lön vi kan vänta? Vad är det
för lön som Jesus talar om i detta evangelium?
Första delen
För det första är det helt klart för den som läser den Heliga Skrift och
som har blivit undervisad i Kyrkans lära om Guds nåd, att vi inte kan
åstadkomma vår egen försoning med gärningar som vi gör i kraft av vår egen
strävan. Vi blir frälsta från våra synder genom vår tro på Kristi offerdöd och
hans segerrika uppståndelse från de döda, inte genom våra gärningar.
Samtidigt begriper den som verkligen reflekterar över saken, att den som
åberopar syndernas förlåtelse genom Jesu Kristi gärning, också måste vara
beredd både att gottgöra sin synd genom särskilda gärningar och genom att
vandra vidare i livet på bättringens och helgelsens väg.
Föreställ dig själv som en krigsförbrytare. Du har utfört någon slags illdåd.
Många människor har mistat livet eller fått utstå svårt lidande p.g.a. vad du
gjort. Du ställs inför en internationell domstol och din skuld blir klarlagd.
Sedan, som genom ett under, blir du benådad. Skulle du inte vilja gottgöra dina
brott på alla möjliga sätt? Skulle du inte vilja ägna de år som du har kvar i
livet åt att göra gott i alla sammanhang? Skulle inte mänskligheten kunna vänta
sådant av dig? Skulle inte Gud kunna vänta något sådant av dig?
Att du skulle benådas var villkoret för att du skulle kunna ägna dig åt
goda gärningar, inte en ersättning för gottgörelse. Så förhåller det sig
också med Guds domstol och Guds nåd. Jesus Kristus har redan pläderat för att
du skulle få möjlighet att göra vad Johannes Döparen begärde av alla botfärdiga
syndare som kom till honom, ty han manar dem som han döper, att frambringa
omvändelsens frukter.
Andra delen
För det andra förstår var och en som reflekterar över saken, att en
frälsande tro inte endast är tro på Frälsaren utan också tillit till honom
under det att vi dag för dag genomför vår omvändelse från synden, d.v.s. låter
honom omdana oss genom den Helige Andes verk i vårt inre. Andens verk kan dock
inte ske med mindre än att jag, med Jesu hjälp, tuktar den gamla människan som
alltjämt lever kvar inom mig fastän jag har tagit avstånd från hennes styre.
Och kroppen måste tuktas så att den verkligen kan bli till den Helige Andes
tempel. Om vår egen mänskliga ande säger ju Jesus i Getsemane: Anden är villig,
men köttet är svagt! Både köttet och psyket, mitt ego, måste tuktas så att det
är berett att älska andra såsom mig själv. Ja, jag menar att även kroppen måste
tuktas. Man blir gärna för lat att göra det goda som man vet att man bör göra
om det innebär fysisk ansträngning.
Förståndet måste också tuktas så att det erkänner att intellektuella
insikter utan bön aldrig kan leda till förening med Gud, ty det var just genom
att äta av kunskapens träd i syfte att bli Guds jämlike, att bli sin egen gud,
som människan från början föll i synd och förlorade vad katekesen kallar den
heliggörande nåden och blev behäftad med arvsynd. Bön är den bästa medicinen
mot det högmod som lockar oss till syndens olydnad, om den har sin upprinnelse
i ett erkännande av den vanmakt som råder i oss p.g.a. vår dragning till synd.
Vidare måste vår trygghet i mängden materiella tillgångar som står till
vårt förfogande också tuktas, ja, utplånas, ty vi vill inte att det skall gå
för oss som för dåren i evangeliet som plötsligt dog och fick lämna allt han
hade samlat åt andra. Alltså menar Jesus att fysisk fasta, hjärtats bön och de
egna allmosorna är absolut nödvändiga aspekter av den gottgörelse som håller
den gamle människan i schack och således motverkar syndens skador på vår själ.
Även han som hade en ofördärvad mänsklig natur och var helt utan arvsynd
fastade i 40 dagar.
Aposteln Paulus säger: Arbeta med fruktan och bävan på er frälsning. Att
fasta, att ge allmosor och att bedja är en viktig del av detta andliga arbete. Lönen
är vår egen frälsning som inte kan ske utan detta arbete.
Tanken om universell frälsning gör nonsens av allt andligt arbete, förstås,
och det jordiska livet över huvud taget. Därför är andligt arbete ett
frivilligt arbete. Det konstateras att det är genom människans fria vilja som
hon omskapas till Guds likhet. Guds gåva till oss, den gåva vi kallar nåd – är
inte en ersättning för andligt arbete, utan en kraft som fordrar just
samarbete.
Avslutning
Du och jag behöver göra bot för våra synder om vi inte är redo för att
helgonförklaras idag. Det finns inte ett enda helgon som inte varit botgörare
under det jordiska livet. Vi behöver alla gottgöra våra synder, små som stora,
om vi en gång skall kunna träda inför den levande Guden i förtröstan på den
syndernas förlåtelse som Jesus Kristus vunnit för oss på korset. Som Profeten
Daniel, som gick rakt in i Nebukadnessars brinnande ugn, vilket vi också kan
förstå som en bild av skärselden. Vi skulle vilja träda inför den levande Guden
och röra oss fritt i den förtärande elden med alla hans helgon, vilket är hur den
Heliga Skrift beskriver Gud – röra oss utan fruktan i den förtärande elden
som är Gud utan att bli svedda eller skadade därför att det inte finns
något orent kvar i oss.
Broder Frans-Eric T.O.R.