Askonsdag 2009
Inledning
I dagens epistel säger Ap. Paulus: Den som aldrig hade syndat har Gud för vår
skull gjort till synd, eller, man skulle kunna översätta så, Den som aldrig hade syndat har Gud gjort
till ett offer för synd. Den som
Aposteln talar om är givetvis vår Herre och Frälsare, Jesus Kristus. Vad han
vill säga är, att vi har blivit försonade med Gud genom Kristi offerdöd på
korset, genom det offer som återaktualiseras för oss då Kristi kropp och blod
blir närvarande mitt ibland oss, genom det heliga mässoffret.
Men, om det förhåller sig så, varför manar Kyrkan
oss att göra bot för våra synder – och särskilt under fastetiden? Varför säger
Kristus i dagens evangelium att vi bör fasta, ge allmosor och ägna oss åt bön
på rätt sätt, d.v.s. inte som en uppvisning för andra, utan för att Gud som ser
i det fördolda ...skall ge oss lön?
Första delen
För det första är det helt klart för den som läser
den Heliga Skrift och som har blivit undervisad i Kyrkans lära om Guds nåd, att
vi inte kan åstadkomma vår egen försoning. Vi blir frälsta från våra synder
genom vår tro på Kristi offerdöd och segerrika uppståndelse från de döda. Samtidigt
begriper den som verkligen reflekterar över saken, att den som åberopar
syndernas förlåtelse genom Jesu Kristi gärning, måste också vara beredd
både att gottgöra sin synd genom särskilda gärningar och genom att vandra vidare
i livet på helgelsens väg.
Föreställ dig själv som en krigsförbrytare. Du har
verkställt någon slags illdåd. Många människor har mistat livet eller fått
utstå svårt lidande p.g.a. vad du gjort. Du ställs inför en internationell
domstol och din skuld blir klarlagt. Sedan, som genom ett under, blir du
benådad. Skulle du inte vilja gottgöra ditt brott på alla möjliga sätt? Skulle
du inte vilja ägna de år som du har kvar i livet åt att göra gott i alla
sammanhang? Skulle inte mänskligheten kunna vänta sådant av dig?
Att du skulle benådas var villkoret för att du
skulle kunna ägna dig åt goda gärningar, inte en ersättning för gottgörelse. Så
förhåller det sig också med Guds domstol och Guds nåd. Jesus Kristus har redan pläderat
att du skulle få möjlighet att göra vad Johannes Döparen begärde av alla
botfärdiga syndare som kom till honom – att de i fortsättning skulle frambringa omvändelsens frukter.
Andra delen
För det andra förstår var och en som reflekterar
över saken, att en frälsande tro inte bara är tro på Frälsaren
utan också tillit till honom under det att vi dag för dag genomför vår
omvändelse från synd, d.v.s. låta honom omdana oss genom den Helige Andes verk
i vårt inre. Andens verk kan dock inte ske med mindre än det, att vi med Jesu
hjälp, tuktar den gamle människa som alltjämt lever kvar inom oss fastän vi har
avsagt dennes styre. Kroppen måste tuktas så att den verkligen kan
förvandlas till den Helige Andes tempel. Om vår egen ande säger Jesus i
Getsemane: Anden är villig, men
köttet är svagt! Psyket, egot, måste tuktas så att det är beredd att älska andra såsom dig själv.
Förståndet måste också tuktas så att det erkänner att intellektuella insikter
utan bön aldrig leder till förening med Gud, ty det är just genom att äta av kunskapens träd i syftet att bli som Gud, d.v.s. att bli Guds
jämlike, att bli sin egen gud, att människan från början föll i synd och
förlorade den gudomliga nåden. Bön är just den nödvändigaste medicinen mot den
högmod som lockar oss till syndens olydnad. Vår trygghet i mänger av materiella
tillgångar måste också tuktas, ty vi vill inte att det skall gå för oss som dåren i evangeliet som plötsligt dog och
fick lämna allt han hade samlat åt andra. Alltså menar Jesus att fysisk fasta,
bön och allmosor är nödvändiga aspekter av den gottgörelse som håller den gamle
människan i skack och således åstadkommer syndens skador på vår själ.
Och när vi nu tänker på krigsförbrytare, så kan vi
ta fram praktexemplet som förekommer på T.V. och i kvällstidningens spalter då
och då. För några år sedan frågade man en inhemsk luthersk biskop, några
präster och ytterligare några andra om en sådan som Adolf Hitler kunde bli
frälst och komma till himmelen - underförstått komma till himmelen genom tron
allena, d.v.s. i enlighet med Luthers lära. Ja, då, de flesta ville försäkra
oss om, att också Hitler skulle få himmelrikets glädje med oss andra. Ingen
ens undrade om Hitler ville dit. Ingen undrade om hans inträde i himmel
skulle förutsätta en attityd förändring, mot judarna t.ex. Slutsatserna verkade
som ren och skär universalism. Alla kommer att bli frälsta vare sig de tycks
vilja det eller ej. Alla gick utifrån att Gud kommer att förmå alla att det
rätta. Men, om det förhåller sig så, vad är meningen med vårt jordiska liv? Är
människans jordiska liv bara underhållning för Gud? Ett slags dokusåpa som vi
tvingas att medverka i?
Ja, tanken om universalfrälsning gör nonsens av det
jordiska livet och varje tanke om människans frihet. Och Gud ändå framstår som
grym. Vidare måste det konstateras att utan fri vilja kan inte människan vara
skapad till Guds ära eller likhet. Guds gåva till oss, den gåva vi kallar nåd – skulle framstå som vårt öde bara.
Men Guds gåva till oss var inte billig. Han gav oss sig själv i Jesus Kristus –
som ett offer – i krubban och på korset.
Vad jag vill säga är detta: Om Hitler skulle kunna
komma till himmelen så måste detta ske genom omvändelse, botgöring och
gottgörelse. Han måste bli en ny människa. Annars skulle han inte
kunna trivas i himmelen. Per definition innebär himmelen förening med
Gud, och denna förening förutsätter rening, eftersom Gud är, enligt vad
den Heliga Skrifta betygar, en förtärande
eld . Sådan är Guds helighet. Och den gudomliga elden vore värre än
helvetets eld för den orene.
Avslutning
Antagligen är det inte lika illa med oss som med
Adolf Hitler. Men du och jag behöver ändå göra bot för våra synder om vi inte
är redo för att helgonförklaras. Vi behöver gottgöra våra synder, små som
stora, om vi skall en gång kunna träda inför den levande Guden i förtröstan på
syndernas förlåtelse som Jesus Kristus vunnit för oss på korset. Som Profeten
Daniel, som gick rakt in i Nebukadnessars brinnande ugnen, vill vi träda inför
den levande Guden och röra oss fritt i den
förtärande elden med alla hans helgon, utan fruktan för att bli svedd eller skadad.