DEN HELIGE JOHANNES
DÖPAREN 2010
Inledning
Johannes Döparens liv framställs i den Heliga Skrift som en parallell till
vår Herres Jesu Kristi liv. Evangelisten Lukas berättar således om två
bebådelser, två födelser, två omskärelser o.s.v. Man kan givetvis också
konstatera att både Johannes Döparen och Jesus Kristus blev avrättade av
landets myndigheter – den förre av Kung Herodes i Galiléen, den senare av
Pontius Pilatus i Jerusalem.
Herodes var faktiskt rädd att Jesus var Johannes Döparen som hade återvänt
från dödsriket, ty både Jesus och Johannes förkunnade samma budskap om Guds
rike och den nödvändiga omvändelsen inför dess ankomst. På samma sätt trodde
många andra att Johannes Döparen kunde vara profeten Elias som hade återvänt
från himmelen, dit han hade farit upp i en vagn.
Vad Jesus sade om Johannes Döparen var att det inte hade funnits någon
människa i hela Israels frälsningshistoria som hade varit större än han.
Samtidigt tvekade han inte att låta Johannes, efter det att denne döpt honom i
Jordan, utropa honom till den väntade Messias. Således gick några av Johannes’
lärjungar över till Jesus. Johannes nöjde sig med att säga: Han skall
bli större och jag skall bli mindre.
I dag skall jag dock begrunda Johannes Döparens storhet.
Första delen
Den aspekt av Johannes’ storhet som de flesta känner till är hans asketiska
gärning. Han levde i celibat, utan egendom, kanske utan tak över huvudet – i
öde trakter. Han åt fröskidor från akaciaträdet (eller gräshoppor,
beroende på vilken översättning man föredrar) och vildhonung. Han var klädd i
en gördel av kamelhår och späkte sin kropp på olika sätt. Ja, då han inte var
upptagen med att förkunna omvändelse, bad han och vakade. Han väntade på den
som Gud skulle sända i världen.
Egentligen var inte de olika aspekterna av Johannes asketiska disciplin
viktigast för honom, även om fysisk askes alltid är viktig för människans
andliga utveckling, eftersom kroppen och själen är så intimt förenade med
varandra i människan. ”Själslig” askes kräver ännu mer viljestyrka. Den
styrkan hade Johannes. Därför kunde han säga utan självömkan: “Det är som
sig bör – jag måste bli mindre för att Jesus skall bli större!”
Det som var teologiskt avgörande för Johannes Döparens storhet i kristen
frälsningshistoria var alltså hans själsliga asketism – hans avsägelse av
sin egen vilja till förmån för absolut underkastelse inför Guds vilja. Detta är
det första som skall betonas idag. Många människor menar att de söker Guds
vilja, men ber ständigt att deras egen vilja skall gå i uppfyllelse. På den här
punkten har även många fromma människor anledning att grundligt rannsaka sig
själva. Jag också.
Den tro som förlitar sig på att Guds vilja alltid kommer att sammanfalla
med min egen vilja är mycket utbredd, men den är likväl falsk. Den viktigaste
formen av askes för varje troende människa är alltså att öva sig i att avstå
från sin egen vilja – att avstå från tanken att förverkliga sig själv,
som det heter i så många sammanhang idag.
Andra delen
För det andra förkunnade Johannes Döparen den väntade Frälsarens
framträdande utifrån sitt eget behov av en personlig frälsare – utifrån
sitt eget behov av räddning. Många människor ser endast hur andra
syndar och kommer tillkorta – andras behov av frälsning. De ägnar sig åt
att kritisera samhället, t.ex. utan att inse hur de själva är delaktiga i
samhällets alla fel och brister. De ser inte sin egen synd. De bryr sig inte
ens om att rannsaka sitt eget samvete. De är självbelåtna och trygga i
kunskapen om att de kan peka på andra människor, ja, kanske många andra
människor, som är sämre.
Alternativt föreställer sig många människor att Gud är förpliktad att låta,
eller snarare, att förmå alla att gå in i hans eviga rike. De
vägrar att ens reflektera över den uppenbara sanningen, att inte ens Gud kan
tvinga någon att gå in i det tillkommande riket. Gud har givit varje människa
rätten att förbli vad hon har blivit under det jordiska livet – om detta är vad
hon önskar – innerst och ytterst och för evigt. Johannes förstod att vägen in i
Guds rike, vägen in i det förlovade landet går rakt genom öknen, men att denna
andliga öken likväl måste väljas framför alla till synes bördiga landskap.
Därför vistades Johannes Döparen i öknen – bokstavligen.
Har man förstått att man själv inte är redo att gå in i Guds rike
såsom man är, att man själv är långt ifrån att älska Gud över allting och sin
nästa som sig själv, så förstår man vilket desperat behov man har av en
Frälsare som kan omdana människor – låta dem födas på nytt i andligt
avseende.
Johannes Döparen var medveten om att han själv inte kunde åstadkomma
det som han efterlyste – pånyttfödelse. Därför talade han ständigt om "den
som kommer efter mig". Detta är det andra som vi bör lära oss av
Johannes – man kan inte bli frälst utan djupgående kunskap om varför man själv
behöver en frälsare – en räddare.
Avslutning
Hos Johannes var behovet av en frälsare så starkt att han offrade allt för
det. Han t.o.m. offrade sin framgångsrika andliga verksamhet för dess skull.
Han kunde ha låtit bli att säga kung Herodes sanningen om hans skandalösa liv.
Men Johannes var villig att offra sitt liv, ja, mer än sitt liv, att offra sin
ställning som en högaktad gudsman och profet.
Johannes blev inte en sådan martyr som gick in i döden med folkets lov
ringande i sina öron. Han avrättades i hemlighet, därför att Herodes hade
blivit förhäxad av sin nya och illegitima hustrus dotters skönhet. Efter
flickans erotiska dans inför Herodes gäster begärde hon, i enlighet med sin
mors instruktioner, Johannes Döparens huvud på ett fat.
Ja, Johannes Döparen offrade mer än sitt liv och sin värdighet. Han offrade
det som han måste ha uppfattat som meningen med sitt liv, ty i fängelset fick
han också gå i närkamp med sina egna tvivel på den tro som han hade, att Jesus
från Nasaret verkligen var den väntade Messias – den väntade Frälsaren – om
vilken han sade: han är “Lammet som borttager världens synder”. Men
Johannes dog inte i ovisshet. Jesus svarade honom – skickade ett bud till honom
i fängelset. Han bekräftade Döparens budskap och meningen med hans liv.
Jesus är också den ende som kan bekräfta meningen med mitt liv, och ditt
liv, ty har är och förblir den som Johannes Döparen sade att han var – världens
Frälsare. Och som Johannes upptäckte, det är just när jag låter Jesus bli
"större", och då jag ”gör mig själv mindre"
som han kan frälsa mig. Varför? Jo, därför att en viktig aspekt av
själva Gudsmysteriet är att den store Guden endast kan rädda människor
som gör sig små inför honom.
Broder Frans-Eric T.O.R.