Den 12:e söndagen under året 2010
Årg. C/Luk. 9:18-24
Inledning
“Vem säger människor att jag är?” – denne fråga ställde Jesus till sina
lärjungar. “Somliga säger att du är Johannes Döparen, somliga Elias och
somliga att du är en annan av de gamla profeterna,” svarade de. Märkligt
nog spekulerar människor idag lika mycket över vem Jesus av Nasaret var som
förr – trots sekulariseringen. Var han Gud eller var han endast en människa?
Var han judarnas Messias? Är han världens Frälsare och vad menas med den frälsning
han förkunnade?
Sådan spekulation behöver inte alls vara något positivt. Många spekulerar
över vem Jesus av Nasaret var endast för att bevisa att han inte var
unik, att han inte var Guds Son, att han inte var världens
Frälsare, därför att de vill känna sig befriade från minsta förpliktelse att
bry sig om hans budskap.
Många har velat undvika detta ämne och nöja sig med att säga någonting i
stil med “Han är bland dem som har lärt oss vad kärleken är”. Oftast har
den som säger så en uppfattning om att Jesus endast var en människa med
särskilda insikter i vad kärlek är och vilket han understryker genom att tala
om Gud, eftersom den Heliga Skrift betygar att ”Gud är kärlek”. Man
utgår från att alla intuitivt kan förstå vad kärleken är. Men så fort man lägger
märke till att evangelisterna framhäver att vi ser den gudomliga kärleken i
Jesu frivilliga lidande för våra synders skull på korset, så aktualiseras åter
alla frågeställningar om hans personliga identitet i förhållande till Gud och
oss.
Ja, Jesu Kristi lidande på korset, hans passion, är nyckel både till
frågan: Vad är den gudomliga kärleken? och Vem var Jesus från Nasaret? Just
därför svarar Jesus, då Petrus, apostlarnas talesman, säger: ”Du är Guds
Messias” – ”Människosonen måste lida mycket och bli förkastad av de
äldste och översteprästerna och de skriftlärda och bli dödad och bli uppväckt
på tredje dagen.”
Nej, man kan alltså inte undvika sanningsfrågor beträffande Jesu personliga
identitet genom att tala om kärleken. Varför är vi förpliktade att ta hänsyn
till vad han har sagt? Till sist hänger vårt trosförhållande till
Jesus Kristus på frågan om hans personliga identitet. Vem säger vi att han är?
Vem säger du att han är?
Första delen
Petrus gav ett tydligt svar på Jesu fråga: ”Vem säger ni att jag är?”
Enligt några parallelltexter sade han inte bara ”Du är Messias,” utan
också “Du är Guds Son”. Petrus trosbekännelse bekräftar att han
anser att Jesus är mer än en vanlig människa. Ja, den som läser evangelierna
med noggrannhet förstår att om Petrus svar hade varit “Du är en man som har
viktiga insikter i vad kärleken är” hade det inte funnits några kristna idag.
Den kristna tron hänger på bekännelsen att Jesus från Nasaret var judarnas
Messias och är världens Frälsare – att han är unik – att han var den
levande Gudens Son – att han var och är Gud. Detta är det första som dagens
evangelium vill säga oss. Och det är viktigt att inse att man inte kan kalla
sig "kristen" om man inte kan bekänna det som Petrus bekände, det som
Nya Testamentet slår fast och det som Kyrkan bekänner.
Andra delen
Det andra som dagens evangelium vill säga oss är vi är kallade att gå in i
samma självuppoffrande kärlek som Jesus. Han säger: “Om någon vill gå i mina
spår, måste han förneka sig själv och varje dag ta upp korset och följa mig. Ty
den som vill rädda sitt liv skall mista det, men den som mister sitt liv för
min skull, han skall rädda det.”
De flesta nutida människor skulle vidhålla raka motsatsen – att kärleken i
första hand har med njutning och välbefinnande att göra, att kärlek kan
definieras som en känsla av berusning då vi blir upptända av begär,
särskilt begär på sexuell intimitet, men också av behag, då vi tänker oss ett
harmoniskt familjeliv eller en givande vänskap. Men en sådan kärlek kan givetvis
aldrig nå upp till måttet, då man i samma andetag vill tala om sann kärlek
eller kärlek med ett stort ”K”, det som vi kristna kallar den gudomliga
kärleken – en sådan kärlek kan aldrig vara oegennyttig. En sådan kärlek kan
aldrig riktas mot fiender vilket ju är vad Jesus begär av oss.
I andra hand menar givetvis många nutida människor att kärlek har att göra
med att bespara människor lidande. Och i viss utsträckning vill vi rädda andra
människor från onödigt lidande. Men vi får inte utgå ifrån att det jordiska
livet är ett självändamål. Man kan ju inte förbereda sig för det eviga livet
hos Gud genom att först och främst vilja slippa lidande. Jesus kallar oss
absolut inte att förkorta vår nästas lidande genom att förkorta det jordiska
livet – vårt eget liv eller någon annans, genom det som kallas dödshjälp,
abort, mord eller självmord. I så fall vore det inte värt någonting att leva
överhuvudtaget. Vad vinner man genom att förkorta sin föreberedelse för det
eviga livet?
Nej, Jesus uppmanar oss att gå in i samma lidande som han gick in i. Han
kallar oss att gå in i Guds ställföreträdande lidande och att frivilligt
identifiera oss med den andra som lider, och att ta på oss andras lidande. Han
kallar oss att älska som Gud har älskat oss, han ”som utgav (offrade) sin
enfödde Son för att den som tror på honom inte skulle gå förlorad, utan få
evigt liv”. (Joh. 3:16) Det finns ett ordspråk som säger: Offer är det enda språk som äkta
kärlek kan tala. Detta betyder givetvis inte att kärlek inte skänker glädje
också, men det som kallas kärlek men som inte kan gå in i lidandet, är icke
kärlek.
Avslutning
I kontrast till Jesu kärlek, som innebär fullständig identifikation och ställföreträdande
lidande, en kärlek som frivilligt bär andras bördor, ja, som bekämpar allt som
är en konsekvens av den Ondes makt bland oss människor och en konsekvens av
människans synd – i en fallen och gudsfrånvänd värld – framstår den
kärlek som så många talar om inte bara som självcentrerad, utan också som
orealistisk.
Men låt oss inte nöja oss med att kritisera det moderna gudlösa tänkandets
ytlighet beträffande den sanna kärleken. Vad är det som Evangeliet förutsätter
att vi kristna har att komma med som botemedel? Jo, vi skall avlägga en klar
bekännelse av vår tro på Jesus Kristus – Guds Son och världens Frälsare – han
som kan rädda oss inte endast från vår egen synd, utan även från vår egen
ytlighet – han som inte blott förkunnade kärlek, utan som var kärlek,
därför att han var Gud.
Broder Frans-Eric T.O.R.