Den Heliga Familjen 2010
Inledning
Vår Herre och Frälsare Jesus Kristus har inte plötsligt uppenbarat sig som
en kringvandrande predikant, en undergörande profet, som om han hade
transporterats hit från ett annat solsystem i en annan galax. Som alla vet,
blev han född i Betlehem i Judéen och växte upp i Nasaret i Galiléen efter att
ha varit i Egypten under sina tidiga år som flykting. För dem som inte tror framstår
han som en vanlig människa och inget annat. Om hans historiska existens
råder absolut inget som helst tvivel. Jesu Kristi födelse i tid och rum av en
viss kvinna och på en bestämd geografisk ort, hans nationalitet, språk och
kultur är alltså en viktig aspekt av vår tro.
Vi som tror på vad hans lärjungar och vittnen om honom intygat och den tro
hans kyrka har bekänt sig till från början och under de sista 2000 åren,
förstår dock att han inte bara var en vanlig människa, utan såväl sann
människa och sann Gud, – att han hade två naturer – såväl en gudomlig som
en mänsklig.
Att Jesus Kristus också har vuxit upp i en mänsklig familj är en ytterst
viktig aspekt av vår tro att han var sann människa. Människan är mer än en
fysisk varelse. Jag tänker på det faktum att människans natur inte är endast
fysisk utan också har en psykisk och social dimension, vilket har oerhört
mycket med hennes uppväxt i en familj att göra – med hennes mor och far. När
Kyrkan vidhåller att Gud har instiftat äktenskapet från begynnelsen innebär
detta att Gud har skapat människan på så sätt att hon blir vad hon skapades
till att vara genom sin uppväxt i familjen – och i nödfall måste man kompensera
denna brist.
Människans tidiga erfarenheter, först och främst hennes förhållande till
mor och far, och även hennes erfarenheter i familjen som tonåring, är lika
grundläggande för hennes mänsklighet som hennes genetiska sammansättning. När
Kyrkan talar om den Heliga Familjen, då hon talar om Jesus, Josef och
Maria som en familj, vill hon säga något om vad som är viktigt för alla
människor och för alla människors andliga utveckling. Kyrkan är mycket bekymrad
över familjelivets sönderfall i vår egen tid och alla politiska attacker på
familjen som hotar den naturliga familjens fortbestånd som
samhällsinstitution.
Första delen
Det första som jag vill framhålla idag är alltså att familjelivet har en
stor betydelse för människans allmänmänskliga och andliga utveckling.
En människas psykologiska sammansättning, hennes självkänsla,
könsidentitet, förmåga att relatera till andra och hennes relation till
samhälle och mänskliga auktoriteter, hennes förmåga att utbildas m.m. påverkas
av, ja, formas av hennes liv som barn och ungdom i en familj. Det vet alla
forskare som inte styrs av det som nu anses vara politisk korrekt. Fattas den
naturliga familjen, då måste man kompensera den genom släktingar, vänner,
adoption etc.
Att detta också är fallet för vissa andra däggdjur är beviset på att denna
slutsats är vetenskaplig och inte endast en produkt av värdekonservatism. Ja,
även ett höns som kläcks på fabriken blir aldrig helt och i alla avseenden som
en kyckling som kläcks under en höna som ruvar på ägg och som får växa till
under hennes vingar och lära sig allt som en kyckling bör veta från henne. I
ännu högre grad är detta sant för en hund och för människan, som i mycket
mindre grad är styrd av genetiskt programmerade drifter.
Kyrkan har också förstått att den naturliga mänskliga familjen är ytterst
viktig vad gäller andlig fostran. Den spelar en stor roll i utvecklingen av en
harmonisk gudstro, av moral, av vår kapacitet för bön, och vårt sinne för
religiös upplevelse m.m. Således har Kyrkan alltid döpt spädbarn och betonat
föräldrarnas grundläggande ansvar för barnets uppfostran i den kristna tron.
Givetvis måste det också sägas med detsamma att vi lever i en fallen värld
och vi, till skillnad från Jesus och Maria, bär på arvsyndens smitta. Jesu
familj var utkorad av Gud och benådad på ett särskilt, ja, på ett unikt sätt.
Min uppfattning är att i vårt eget samhälle och i vår egen kultur har familjen
en mycket utsatt position. Idag tycks lagstiftare styras ganska hårt av den
helt obevisade hypotesen att den naturliga biologiska familjen är oväsentlig
för människans utveckling. Familjens ställning undergrävs rättsligt och
ekonomiskt. Man experimenterar med människor under sin uppväxttid i vårt samhälle,
som om observerbara psykologiska och sociologiska fakta var något som kunde
förändras efter behag och i enlighet med senaste politiska ideologier.
I varje fall vill jag fastslå att Jesus inte var som en “alien”, en
utomjording, som damp ner från yttre rymden och började låtsas vara en av oss,
och att alienationen, som många människor erfar i vår tid då de inte har
kunnat anamma det som människor bruka ha gemensamt, beror på krisen i
familjelivet.
Andra delen
För det andra måste det framhävas att Kyrkan betraktar familjen inte bara
som en av Gud instiftad samhällsinstitution, utan också manar de troende att
göra sina hem till små kyrkor i Kyrkan.
Häri ligger en utmaning alltså. Vi alla kommer till korta då vi jämför vårt
liv med den heliga Familjens liv, också vi som lever i klosterfamiljer. Vi
lider alla av vår medfödda böjelse till synd. Jesus var lika oss i allt utom
synd. Också Maria var bevarad från första ögonblicket av sin tillblivelse från
varje fläck av synd. Josefs hjältemodiga helighet har alltid också varit ett
objekt för de troendes vördnad – också han var utkorad – vald av Gud och tog
emot särskilda nådegåvor.
Varför är det så viktigt att veta om Guds särskilda urval av dessa personer
– dessa helgon? Jo, därför att vi behöver dem som en biktspegel, då vi
rannsakar oss beträffande vårt eget leverne – hur vi lever i våra äktenskap, i
våra familjer – och i våra klosterfamiljer.
Framträder de andliga och moraliska värderingarna som är absolut omistliga
för det kristna livet över huvud taget i våra hem? Offervillig kärlek, moralisk
disciplin och andlig strävan? Dessa är omistliga dygder vare sig vi lever i ett
sakramentalt äktenskap, i en kristen familj eller i ett kloster.
Å andra sidan är det lika viktigt att understryka att Jesus, Josef och
Maria, betraktade som den Heliga Familjen, inte bara är förebilder för oss, de
är våra förebedjare – förebedjare som vet och förstår att även många djupt
troende människor får leva i förhållanden som är långt från idealet och att det
inte alltid är vi själva som helt är ansvariga för hur vi har fått det i livet.
Vidare får vi alla leva med våra egna tidigare misstag och synder såväl som
våra föräldrars och vårt samhälles. Att leva med sina misstag är också en
viktig aspekt av ens kallelse, faktiskt – det kallas för botgöring.
Avslutning
I alla våra svårigheter med att förverkliga kristna ideal i våra
förhållanden till våra närstående människor vill alltså Jesus, Maria och Josef
vara våra förebedjare såväl som våra förebilder, men de vill vara mer. Den
Heliga Familjen utgör också ett slags mänsklig treenighet vars inre dynamik är
avsedd inte endast att präglar våra äktenskap, familjer och våra
klostergemenskaper, utan också ett mysterium vi får gå in i – gå in i och finna
samhörighet med. Maria vill vara vår moder. Josef vår fosterfader. Jesus vår
broder. Ett sådant privilegium har vi i egenskap av vår adoption som Guds barn
genom det Heliga Dopet – ett privilegium som tillkommer oss om vi verkligen
eftersträvar att leva i vårt dopförbund, hur stora svårigheterna än blir som
möter oss.
Broder Frans-Eric T.O.R.