Den
Heliga Familjen 2009
Inledning
Det
är katolsk sed att inte endast bedja till Jesus Kristus, utan också till den
saliga jungfrun Maria och även till den helige Josef, Jesu fosterfar. Vidare är
dessa tre, den heliga familjen, ett föredöme i sitt sätt att umgås med
varandra, inte bara för familjer, utan för all kristen gemenskap. Varför?
Första delen
För
det första blir det uppenbart för den som reflekterar över saken, att Jesu
familjeliv var en väsentlig aspekt av Guds människoblivande. Varför? Jo, därför
att en människas existens betyder mer än att hon är människa i psykologisk
eller genetisk mening. Det innebär att hon kan tänka som en människa, d.v.s.
utifrån vad man erfar genom sinnesförnimmelser, och att man har överhuvudtaget
realiserat sin mänskliga potential genom mänskliga erfarenheter. En del av
detta sker i normala fall genom att hon blir uppfostrad i en familj.
Det
finns faktiskt dokumenterade fall av människor som har varit totalt isolerade
från kontakt med andra människor. Barn
till exempel som har fostrats av djur. Även när dessa sedan integrerats i ett
mänskligt sammanhang, förblev de flesta svårt handikappade.
Att
Guds människoblivne Son hade en gudomlig såväl som en mänsklig natur betyder
därför att han också genomgick en mänsklig utveckling i psykologisk och
sociologisk mening. Han var barn. Han var en ungdom. Han hade mycket att lära
sig och det är säkert att han lärde sig mycket av sina föräldrar. Men ett barn
lär sig inte allt genom sina föräldrar – i synnerhet gällde detta Jesus. En god
familj måste också ta emot det som barnet har att lära ut. I dagens evangelium
står det om Jesus, att när han försvann från familjens gemenskap och förblev i
templet under tre dagar "satte han sig mitt bland lärarna och lyssnade
och ställde frågor så att alla som hörde honom häpnade över hans förstånd och
de svar som han gav." Det kan tänkas att det inte var så lätt för
Maria och Josef, när de var trötta efter att ha letat reda på honom, höra honom
berömmas av de skriftlärda i Templet.
Andra delen
För
det andra får vi inte föreställa oss att när Kyrkan och den Heliga Skrift slår
fast att Jesus var lik oss i alla avseenden utom att han var fri från
synd, och att detta innebar att han inte överträdde Guds bud, att han
just därför inte hade något som helst behov av ett gott exempel eller en
religiös fostran. För att som människa
"älska Gud med hela sitt hjärta, all sin kraft och hela sitt förstånd
och sin nästa som sig själv" behövde han ett mänskligt exempel.
Familjens uppgift är alltså inte bara att bestraffa överträdelser – i så fall
hade den Heliga Familjen inte mycket att bidra till Jesu utveckling, som sagt.
Men familjens uppgift är också att vara ett gott exempel – att manifestera den
kärlek som kommer från Gud – på ett mänskligt sätt och i mänskligt sammanhang.
Jesus,
som många pojkar, gick i sin fars fotspår beträffande yrke. Han blev snickare.
Under största dela av sitt jordiska liv ägnade sig Jesus åt detta yrke. Vi
förstår också att han lärde sig att bedja hemma och i synagogan genom Josefs
försorg.
Här
bör man lägga mest vikt vid det att den Heliga Familjen levde ett liv fokuserat
på Gud ¾
de levde ett liv med Gud i centrum, med Gud i brännpunkten. Tyvärr måste vi
konstatera att det moderna familjelivet oftast är mycket fattigt på den
transcendentala nivån. Detta är ödesdigert för barnens andliga utveckling. Man
kan inte fostra barn i den kristna tron om tron reduceras till plikt,
familjesolidaritet o.s.v. Människan kan aldrig bli vad hon var skapad till att
vara utan att hon kommer i ett intimt gudsförhållande som inte endast bygger på
människans behov av Guds hjälp i kriser, utan också på insikten i vad det vill
säga att betrakta Gud som den yttersta verkligheten, och att leva i den
verkligheten såväl som den jordiska verkligheten.
Tredje delen
För
det tredje är det nödvändigt att påpeka vad judarnas förväntan att Messias
familj skulle spela en mycket viktig roll i ett återupprättat Israel betyder i
det nytestamentliga sammanhanget. Jesus underströk ständigt att andligt släktskap
är helt avgörande vad gäller Gudsrikes ankomst. Ibland låter det som om han
föraktade naturliga släktskapsband. Han frågade retoriskt t.ex. ¾ ‘‘Vem är min
moder, min broder och min syster?” och svarade: ‘‘Den som gör min
himmelske Faders vilja är min moder, min broder och min syster!” I dagen
evangelium, som berättar om en episod i Jesu barndom när hans föräldrar hade
letat efter honom i tre dagar, sedan han saknats i ressällskapet hem från
Jerusalem, och Maria utbrister då de hittar honom i templet: "Barn, hur
kunde du göra så mot oss? Din far och jag har letat efter dig och varit mycket
oroliga!" svarar han: "Varför skulle ni leta efter mig? Visste
ni inte att jag måste vara i min faders hus?"
Vad
Jesus säger framhäver två väsentliga sanningar om den heliga familjen ¾ dels att den
helighet som är förknippad med Jesu familj inte beror på biologiska, utan på
andliga principer, dels att den helighetsdynamik, den tillväxt i helighet, som
präglade Jesu familj inte är något exklusivt och otillgängligt för människor
som inte är släkt med honom. Han tänker givetvis på sin egen lärjungagemenskap
då han säger: ‘‘Här är min moder, mina bröder och mina systrar!” Kyrkan
är också en gemenskap och den gemenskapen får aldrig domineras av biologiska,
ekonomiska, sociologiska, eller psykologiska principer, d.v.s. av rastänkande,
av nationalitetstänkande, av politiskt tänkande, av klasstänkande. I "Faderns
hus" skall alla vara välkomna.
Avslutning
Naturligtvis
är vår livssituation och även vårt familjeliv präglat inte bara av det som Gud
har velat lägga ner i människan, utan också av den synd som alltid gör sig
gällande i en fallen värld. Den synden gör sig gällande även i troende familjer
och i kristna gemenskaper, och även i Kyrkan betraktad som en jordisk
trosgemenskap. Idealet, den Heliga Familjen, får aldrig bli en irrelevant
kliché eller en moralisk pekpinne som vi slår andra med för att göra dem
modlösa.
Familjegemenskapen
Jesus, Maria och Josef skall vara en helande gemenskap i vilken vi har blivit
infogade trots vår benägenhet till synd och i vilken vi får umgås trots att
bristerna är så påtagliga hos oss, våra familjer och våra gemenskaper. Även när
vi möter vår egen synd och andras i vårt gemensamma liv får vi hos Jesus, Maria
och Josef erfara den gudomliga kärleken även som förståelse och förlåtelse. Att
vi kallar Jesu familj för den heliga familjen betyder visserligen, att den är
upphöjd över alla andra familjer och gemenskaper på jorden, men inte att Jesus,
Maria och Josef skulle sakna medlidande med oss vanliga syndare. Maria och
Josef visste varför Guds Son hade blivit människa och att han skulle offra sitt
liv för oss syndare långt innan andra, inklusive hans lärjungar, började ana
det. Maria och Josef blev således delaktiga i Jesu lidande för oss på ett
särskilt sätt och är därför delaktiga i vår frälsning på ett särskilt sätt.
Just därför ber vi också om deras förbön.
Broder
Frans-Eric T.O.R.