Epifania
- de Heliga Tre Konungarnas Dag 2010
Inledning
Bland
de spännande upptäckter som bibeltolkare har gjort i icke-kristna manuskript
under de senaste fem åren, finns det några som berör teorierna om Österns vise
män – de österländska stjärntydarna som besökte Betlehem för att tillbedja
Jesus, den nyfödde konungen. Man har t.ex. kommit på en syrisk skrift som
innehåller en zoroastrisk teori om en konjunktion av planeter – den ena
planeten förknippas med Persien, den andra med Palestina och den tredje med en
väntad frälsare. Kanske den mest intressanta upptäckten skedde år 2001. En
romersk astrolog, Firmicus Masternus, som konverterade till den kristna tron,
skrev år 334 om en ovanlig eklips av planeten Jupiter som skedde två gånger,
den 20 mars och den 17 april, i konstellationen Aries år
Det
viktiga är givetvis inte att kunna framföra bevis på att den ena eller den
andra astrologiska händelsen är just den som aposteln Matteus kallar för
stjärna som ledde Österns vise män. Det viktiga är att man inte alls behöver
känna sig som en naiv fundamentalist om man hävdar att berättelsen om Österns
vise män är historisk.
Stjärntydarna
från Persien var antagligen lärda av medernas gamla stam, ett prästerligt folk,
som motsvarade leviterna bland judarna, som också betraktades som konungsligt.
Förmodligen var de beträffande religion zoroastrier, och dyrkade en enda gud,
som manifesterade sig i eld och ljus, men mederna studerade heliga skrifter och
traditioner från när och fjärran i ett uppriktigt sökande efter sanningen.
Vidare fanns det, som alla vet, en stark judisk närvaro i Persien, kanske
ungefär en miljon judar bodde där vid den tid då Jesus föddes. Förklaringen är
att alla judar inte återvände till Judéen, då den persiska kungen Kyrus gav dem
tillstånd att avsluta sin exil. Profeten Daniel betraktades just som en av
dessa vise, då maktskiftet mellan babylonierna och perserna ägde rum.
Man
kan alltså anta att de vise män som kom till Betlehem var, som den kyrkliga
traditionen alltid har vidhållit, representanter för den icke-judiska världen
och icke-judisk religion. Men de var också representanter för naturvetenskapen
– de var astrologer. Att astrologi i dag betraktas som vidskepelse, också av
Kyrkan, har inte med saken att göra, ty astrologi var den antika tidens främsta
vetenskap. Gud kan mycket väl tänkas ha använt astrologi för att ge antikens
vetenskapsmän ett mirakulöst tecken på Frälsarens födelse. Dessa vise män var
ju ärliga gudssökare. Men vad vill det mirakulösa stjärntecknet säga oss idag,
förutom som bevis för evangeliernas historicitet?
Första delen
För
det första vill berättelsen om de vise männen göra oss uppmärksamma på att
såsom det har funnits äkta gudssökare som stod utanför det gamla förbundet som
Gud upprättat med Israel, så finns det äkta gudssökare idag som står utanför
Kristi Kyrka, det nytestamentliga Gudsfolket. Gud belönar äkta gudssökare med
någon slags personlig uppenbarelse trots att de står utanför hans förbund med
oss. Detta betyder dock inte att man skall, eller får, blanda ihop den bibliska
tron med andra religioner, eller att vi katolska kristna får blanda katolsk
lära med andra religiösa övertygelser, allra minst med astrologi. Gud ledde
Österlandets vise till Juda – till sitt eget folk, inte tvärtom. Han ledde inte
de judiska skriftlärda till Persien för att fördjupa sig i astrologin.
Likväl
innebär händelsen att det faktiskt finns religiös sanning förutom den som Gud
har uppenbarat för sitt eget folk Israel och utanför den uppenbarade sanningen
som Katolska Kyrkan förkunnar – sanningar som ändå stämmer väl överens med vår
tro. Budskapet är absolut inte att all religion skall betraktas som gudomlig
uppenbarelse – nej – men all sanning är inte uppenbarad sanning. Det finns
också vetenskaplig sanning, psykologisk sanning etc. Budskapet är att sanning
är sanning – att allt som verkligen är sant utgör en enda sanning.
Andra
delen
För
det andra kan man konstatera att berättelsen om Österns vise män vill göra oss
uppmärksamma på att det som Gud har uppenbarat för sitt eget folk, det som han
har uppenbarat för troende människor, är också tillgängligt för äkta sökare
från andra religioner och trosinriktningar som verkligen öppnar sig för
Sanningen med ett stort "S".
Visserligen
bör man inte glömma att Gud talade till Österns vise män med hjälp av ett
under, eftersom vi nu vet att astrologi är vidskepelse och inte naturvetenskap,
som man trodde i antiken, men lägg märke till, att det som kallas för en
stjärna - om det nu var en supernova, en komet eller en konjunktion av planeter
- hade varit ett meningslöst tecken om Persiens vise män inte hade sysslat med
naturvetenskap, religionskunskap och filosofi.
Avslutning
Vad
vill nu Gud säga oss genom dagens evangelium? Ja, det finns mycket som man
kunde lyfta fram, men vad jag vill betona till sist är att en sådan vallfärd
som Österns vise män åtog sig förutsätter intellektuell ödmjukhet – och, för
oss som redan tillhör Kristi Kyrka, ödmjuk lydnad för Kyrkans lärotradition. Intellektuell
ödmjukhet och ödmjukhet inför Kyrkans trostradition är faktiskt mer besläktade
än många vill medge, eftersom båda formerna av ödmjukhet kräver att man är helt
beredd att överge sina egna preferenser och vår egen tids fördomar.
Man
kan säga att var och en av oss förunnas en livstid att genomföra ett slags
vallfärd. Gud skänker den nåd vi behöver under denna vallfärd så att vi skall
kunna nå fram till honom. Den som börjar en vallfärd, om det nu är fråga om en
religiös vallfärd, en intellektuell vallfärd, eller en existentiell vallfärd,
kan aldrig komma någonstans om han redan tror sig vara i stånd att veta och
förstå allt i förväg, eller tvärtom – om han ifrågasätter allt och alla i
förväg.
Vad
vi behöver fråga oss själva idag är om vi är sanna gudssökare! Och hur skall
jag veta om jag är det? Jo, om det jag söker bara är att hävda mina egna
förutfattade meningar, då kan jag omöjligen nå fram till den Gud för vilken jag
kan böja knä. Då Österns vise män nådde fram till Betlehem hittade de inte den
som de själva hade kunnat föreställa sig, men de böjde knä. De litade på
Guds nåd och den Heliga Skrift. Den som endast böjer knä inför sina egna idéer
är antagligen egoist. Den som vägrar att böja knä inför någon eller något blir
antagligen cyniker. Och varken egoister eller cyniker är sanna gudssökare.
Broder
Frans-Eric T.O.R.