Femte söndagen i fastetiden 2010
Årgång A: JOH. 11:1-45
Inledning
Vi hittar berättelsen om hur Jesus, fyra dagar sedan denne hade avlidit,
uppväckte sin vän Lasarus från de döda, endast i aposteln Johannes evangelium,
trots att Lasarus uppväckande var en viktig händelse som påskyndade
Jesu fienders planer att röja honom ur vägen. En av
förklaringarna till detta är att Matteus, Markus och Lukas koncentrerar sig
mest på Jesu verksamhet i Galiléen, snarare än hans verksamhet i Judéen. Vidare
kan det tänkas att aposteln Johannes kände bättre till detaljerna kring
berättelsen om hur Lasarus blev uppväckt från de döda än de övriga
evangelisterna. Det kan också tänkas att han, som kallades ”den älskade
lärjungen”, som var den yngste bland lärjungarna, den som Jesus kände ett
särskilt ansvar för, många gånger var inbjuden att följa med Jesus, till
Lasarus’ hem i Betania och kände familjen väl. Vi vet ju att Jesus ofta sökte
sig till Marta, Maria och Lasarus’ hem för att vila ifrån människomassorna som
ständigt pressade på honom.
En annan möjlig förklaring till varför de övriga evangelisterna inte
berättar om detta under är, att det fjärde evangeliet, till skillnad från det
första, andra och tredje evangelierna, konsekvent vill framhäva att den
gudomliga kraft som Jesus utstrålar kan aktualiseras redan nu i den
troendes liv – en kraft som kan övervinna varje form av sjukdom – som t.ex. hos
den blindfödde, vars evangelium vi läste i söndags.
I varje fall, när Jesus säger till Marta, som genast beklagar att han inte
hann fram till Betania innan hennes bror Lasarus dog, ’Din bror kommer att
uppstå.’ svarar Marta: Jag vet att han skall uppstå på den sista
dagen.’, d.v.s. inför den yttersta domen, när världen går under. Men
Jesus svarar: ‘Jag är uppståndelsen och jag är livet.’
Underförstått: ’Jag kan hjälpa honom nu!’
Utveckling
De flesta ärliga och eftertänksamma människor fruktar döden. Men den som
tror, kan möta döden med mod, ty han vet att han inte behöver möta döden ensam.
Han kommer att gå in i döden med den som säger: ”Jag är uppståndelsen.” Påven
Johannes Paulus II var ett trosstärkande exempel för oss – han var döende i
flera – flera år – ändå satsade han alla sina krafter intill det sista.
Många människor vågar dock inte ens tänka en allvarlig tanke om döende. Vad
betyder det att få lämna allt som man känner till. Man kommer inte ens att
känna igen sig själv till fullo. Man blir en kroppslös ande. Ändå kan man säga
att döden är livets viktigaste händelse i den fallna världen, och vår
inställning till döden avgör i hög grad hur vi lever det liv som vi nu
lever. Den som förstår varför vi talar om ”dödens allvar” betraktar ju ”vår
stund på jorden” som något dyrbart.
Ja, för många människor går livet ut på att distrahera sig själv från
tanken på åldrandet, sjukdomen och döden. De ägnar sig enbart åt det materiella
och samlar så mycket som möjligt, som om en myckenhet av ägodelar skulle kunna
förhindra döden. Likaså ägnar de sig åt sina mänskliga förhållanden och förehavanden
som om sådana relationer skulle kunna förhindra döden. Kanske de arbetar hårt
och konsekvent med att försöka behålla sin ungdomlighet, sin hälsa och sitt
utseende, vilket inte är fel i och för sig, men de arbetar som om en sådan kamp
skulle kunna vinnas med fysiska medel i all evighet. Endast andliga medel kan
skänka evig hälsa!
Missförstå mig nu inte. Jag menar också att döden i sig är något negativt.
Vår Gud kallas för ”den levande Guden” och ”de levandes Gud”. Den
Heliga Skrift förklarar att döden är syndens straff – inte den enskilda
människans straff, utan den enskilda människans delaktighet i hela
mänsklighetens straff – vi lever ju i en fallen värld och det faktum att döden
kommer att drabba oss var och en är en aspekt av denna "fallenhet".
Men eftersom döden inte bara är en konsekvens av den enskilda människans synd,
utan också sätter punkt för livet i den fallna världen, så har döden också
en positiv betydelse för den som tror. Jesus Kristus har besegrat döden i sin
död och i sin uppståndelse. Då Jesus väcker sin vän Lasarus får vi en försmak
av hans seger – eftersom vi får se att vänskap med Jesus varar ända in i
döden.
Avslutning
Jesus var Lasarus' vän. Jesus grät ju, då han tänkte på sin väns död,
ty han älskade honom, både med mänsklig, och med gudomlig – kärlek – den kärlek
varmed Gud älskar var och en som han har skapat. Ja, man kan verkligen säga att
Gud älskar var och en av oss – som om var och en av oss – vore
”den ende”. Man kan t.o.m. säga att Jesus har lidit och dött för
var och en av oss som om var och en av oss vore "den ende".
Var och en av oss är som Lasarus för Jesus, ty Jesus var Gud, och inte bara
människa. Men det är också viktigt för oss att veta att Jesus också hade
mänskliga känslor – han var och är både Gud och människa. Och inget är
så avgörande för sann mänsklighet som just sann kärlek.
Jesus gick fram till Lasarus’ grav och ropade på honom. Han brukade dennes
eget namn. I döden bestod Lasarus’ personliga identitet för Jesus –
Lasarus blev inte bara ett lik för Jesus. Och Jesus visste att varje avliden
själ längtar efter att få det kroppsliga livet tillbaka. Därför undervisade
Jesus ofta om de dödas uppståndelse.
Ja, Jesus vill låta dig och mig veta att han kommer att förbli vår vän även
när vi går in i döden och han vill låta oss veta att han verkligen är dödens
överman, dödens Herre. Jesus kan vägen in i "dödsskuggans dal",
som Kung David kallar det som ytterst hotar oss, och han kan vägen ut
därifrån.
Broder Frans-Eric T.O.R.