FJÄRDE SÖNDAGEN I FASTETIDEN
(Årg. A) 2010
Obs! Man kan använda årgång A - varje år.
Inledning
Hur skall man förklara mänskligt lidande? Får även oskyldiga människor
lida? Finns det ett nödvändigt samband mellan synd och lidande? Kan föräldrarnas
synder drabba barnen? Är det rättvist att tillräkna enskilda människor folkets
kollektiva skuld? Frågeställningar av detta slag var lika aktuella på Jesu tid
som idag.
Därför frågade Jesu lärjungar sig om den blindfödde som Jesus botade i dagens
evangelium var en stor syndare, eller om hans föräldrar var syndare, eftersom
han hade blivit född blind. En del rabbiner menade faktiskt att en människa
kunde begå synd i moderlivet. Andra menade att människors själar skapades redan
innan kroppen tar form i moderlivet och att dessa okroppsliga själar kunde
synda under någon slags pre-existens. Att man
laborerade med sådana spekulationer visar vilket teologiskt problem för den
troende det alltid har varit, att tillsynes oskyldiga människor drabbas av lidande.
Frågan om sambandet mellan synd och lidande är egentligen endast en variant
av frågan, varför det finns lidande i vår värld överhuvudtaget?
En del av svaret är givetvis att Gud har skapat människan med en fri vilja
och därför måste människan få vara fri i någon mån – också fri till att göra
det som är ont. Denna förklaring är dock endast en del av svaret. Det belyser
inte hur vi skall se på naturkatastrofer som inte är förorsakade av människor
och som drabbar såväl rättfärdiga människor som orättfärdiga. Hur skall
vi då förklara varför olyckor drabbar vissa människor men inte andra?
Första delen
Egentligen ville Jesus svara på frågan genom att bota den blindfödde. Han
sade att varken den blinde eller hans föräldrar hade syndat mer än andra. Han
sade att Gud hade tillåtit mannen att drabbas av blindhet just för att “den
väntade Messias skulle uppenbara sig genom mirakulösa gärningar”.
Man kan tycka att Jesu svar inte är något adekvat svar. Alla människor kan
ju inte räkna med ett under, men Jesu svar innebär definitivt, att vi inte
skall tro att den enskildes lidande alltid beror på personlig synd, inte heller
på föräldrarnas eller förfädernas synd, även om han inte utesluter att det kan
bero på sådant ibland. Vidare innebär hans svar att mänskligt lidande inte
bara är att betrakta som en olycka. Att någon drabbas av lidande är också ett tillfälle att
åstadkomma något gott genom bruk av trons makt. Detta är det viktigaste som han
hade att säga vid tillfället som dagens evangelium omnämner.
Andra delen
Å andra sidan måste det sägas tydligt och klart att fastän personlig skuld
inte alltid kommer in i bilden, så har allt lidande ändå ett samband med
synden. Den kristna teologin om arvsyndens betydelse kan tillföra något till en
teologisk analys av lidande som rabbinerna inte var klara över. Judarna saknade
vissa insikter i konsekvenserna av Adams och Evas brutna Gudsförhållande.
Skall man få insikt i saken får man faktiskt inte bara koncentrera sin
uppmärksamhet på enskilda olyckshändelser. Hade människan inte gjort uppror mot
Gud i begynnelsen, så hade hela mänskligheten haft en helt annan förmåga att
utveckla den värld som Gud gav henne att råda över – en värld som från början
var en värld tänkt som ett paradis.
Om vi funderar över dem som lider hungersnöd, till exempel, så förstår vi
att den svält som hotar så många människor idag inte beror på att det inte
finns föda som räcker åt alla, utan på att det inte finns någon gemensam vilja
hos människor att förse hela mänskligheten med mat – ty något sådant fordrar
att många folk skulle stifta fred med varandra. Vidare skulle många rika länder
få ge avkall på sitt överflöd. Vi skulle inte kunna nöja oss med att konstatera
"vad marknaden tycker om och inte tycker om" då vi fattar ekonomiska
beslut.
På ett liknande sätt skulle man kunna resonera att om alla människor levde
antingen i äktenskaplig trohet, eller i kysk avhållsamhet, så skulle det inte
finnas någon AIDS-epidemi. I en fallen värld är mycket som kallas njutning –
syndig. Många vill inte ens tänka tanken att avhållsamhet är ett uttryck
för kärleken i många sammanhang.
Ni som hör på mig vill säkert genast invända att kristet tänkande är
utopiskt, men jag har avsiktligt inlett mitt resonemang med att peka på den
bibliska förklaringen varför människans värld inte har förblivit ett paradis.
Det finns en faktor i den teologiska ekvationen som jag ännu inte nämnt.
Människans ”gudsfrånvändhet”, vilken inte bara har fördunklat hennes insikter
och skadat hennes goda vilja, nej, människans uppror mot Gud, tillät och
tillåter fortfarande att den Onde i mångt och mycket får makt med oss. Han
kallas ju denna världens furste – den fallna världens furste. Efter det
att djävulen fick lov av människan att utöva sitt inflytande, så gick paradiset
förlorat, eftersom ett paradis förutsätter Guds särskilda skydd mot såväl
naturens gång som mot ondskan.
Människor påstår rätt så ofta, att man inte kan tro på Gud därför att världen
ser ut som den gör – därför att människor lider. Jag menar att det förhåller
sig tvärtom. Just därför att världen ser ut som den gör, måste man tro
på Gud. Om inte Gud fanns, så skulle det inte finnas någon anledning att vara missnöjd
med hur världen ser ut. Att vi är missnöjda med världen är beviset på att vi
skapades med förmågan att göra något helt annat av vår värld än vi har gjort
och gör. Jesus sade: “Varken den blindfödde eller hans föräldrar har
syndat utan Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.” Men hur många som
anklagar Gud är verkligen beredda att göra Guds gärningar?
Avslutning
Anledningen till att vi inte ser världen som Jesus såg den – som en
utmaning till att göra gott – är att vi inte är seende i andlig bemärkelse. Vi
är blinda – ja, "blindfödda". Jesus kan och vill göra oss seende. Men
alla vill inte bli seende. Vill du bli – seende? Låt oss då bedja om det
andliga modet att vilja bli – seende!
Broder Frans-Eric T.O.R.!