Första söndagen i
Fastetiden 2010 (Årg. C)
Inledning
Jesus frestades av djävulen – om detta är evangelisterna överens om. Hans
himmelske Fader tillät denna prövning att äga rum, ty det var meningen att Guds
människoblivne Son skulle “frestas i allting som vi”, vilket står i brevet till
Hebréerna. Kampen inom Jesus berodde dock inte på någon som helst dragning till
synden, såsom hos oss fallna människor, utan på de begränsningar som han hade
tagit på sig beträffande bruket av sin gudomliga makt. På ett listigt sätt
föreslog djävulen, att det hade varit en fördel om Jesus hade konsekvent gjort
fullt bruk av den makt som stod till hans förfogade enligt sin gudomliga natur.
Det fanns bara ett hinder. Ett sådant bruk av Jesu övernaturliga makt ingick
inte Faderns frälsningsplan för människan.
Första delen
Den första frestelsen var ett enkelt förslag, att Jesus skulle kunna bruka
sin gudomliga makt för att stävja de fysiska konsekvenserna av hans 40-dagars
fasta i öknen under den Helige Andes ledning, vilket var en förberedelse för
hans messianska verksamhet bland judarna. Vi förstår att Jesus var extremt
hungrig och svag. Vad fanns det för mening i att härda ut i att fasta? Han
behövde väl inte späka sitt kött?
Djävulens förslag aktualiserade frågan om varför det var väsentligt att
Jesus skulle få finna sig i att uppleva och kanske hindras av den mänskliga
kroppens, det mänskliga köttets begränsningar. Han var ingen vanlig människa.
Varför skulle han nu belastas av vanliga människors svagheter? Men hade Guds Son
nu gjort vad djävulen föreslog, så hade han omintetgjort meningen med sitt
människoblivande. Han skulle slippa vad alla andra människor på det ena eller
det andra sättet måste brottas med – fysisk nöd – viljans kamp med köttet.
Egentligen var Jesu fasta första steget på hans korsvandring.
Andra delen
Den andra frestelsen som aktualiserades för Jesus, då djävulen, som är
denna världens furste, erbjöd Jesus möjligheten att skaffa sig politisk, d.v.s.
samhällelig och kulturell makt över världen. Han erbjöd honom den makt som
enligt Uppenbarelseboken och vissa andra nytestamentliga skrifter kommer att
tillfalla “antikrist”. Hade Jesus fallit för denna frestelse så skulle han inte
ha kunnat säga: “Mitt rike är inte av den här världen.”. Han skulle ha blivit
en jordisk konung eller fått makt över alla jordiska konungar. Han skulle inte ha
vandrat korsets väg. Offret för världens syndaskuld skulle aldrig ha
framburits. Den botfärdige tjuven på korset skulle inte kunnat komma till
paradiset.
Betyder detta att en sann kristen borde vara ointresserad av politik och kultur?
Eller att man borde finna sig i vilken politik som helst, i vilken
kulturell utveckling som helst? Nej, något sådant följer inte av Jesu
ställningstagande. Det som följer av Jesu hållning är att man aldrig får sätta
ett likhetstecken mellan Guds rike och något rike i den här världen – man får
aldrig förväxla politiska, sociala, psykologiska och kulturella medel med
andliga medel.
Vidare måste det sägas tydligt och klart, att det är just därför att vi
kristna har fått ett löfte om ett evigt liv i Guds rike som vi med stor
offervillighet kan riskera våra liv även för att uppnå sådana politiska och
sociala mål som fred, frihet och rättvisa, så länge sådana mål aldrig
prioriteras högre än evig frälsning.
Tredje delen
Den tredje frestelsen som Jesus fick brottas med var djävulens resonemang
om att Jesus genom att kasta sig ner i Kidrondalen från det särskilda ställe på
tempelmuren där en levitisk präst varje morgon stod för att invänta solens uppgång
kunde vinna mångas tilltro till honom och Guds eviga rike, om änglarna kom till
hans räddning. Många människor vill ju ha just en sådan undergörande Messias.
Problemet är att människor kan tro på underverk som är ämnade att förändra
livets villkor för dem, utan att vara villiga att tro på eller ta emot den Guds
kraft som skall omdana dem – förändra dem inifrån – göra dem heliga. De är
beredda att tro på något, men inte att gå in i något som omskapar dem.
Låt mig säga detta en gång till för jag anser att principen är oerhört
viktigt. Man kan tro på underverk som kan förändra världen omkring en utan att
vilja omvända sig och vandra på helgelsens väg. Hade vi ständigt tillgång till
mirakulösa krafter skulle detta vara ett absolut hinder för vår frälsning. En
sådan makt skulle fungera precis som magi. När djävulen verkligen vill få makt
över en människa är det oftast magi som han erbjuder henne. Just därför var
Jesus något återhållsam beträffande underverk. Han vägrade att göra underverk
på beställning.
Avslutning
Idag finns det givetvis många människor, även människor som bär det kristna
namnet, som förnekar djävulens personliga existens. De menar att den Heliga
Skrift måste avmytologiseras. Oftast vill dessa människor inte heller tala om
synd. De talar endast om misstag eller psykiska sjukdomar eller störningar.
Vår egen erfarenhet av världen säger oss dock, att det finns ondska som är
så omfattande och så djupgående, så djävulsk att vi antingen måste sluta tro på
Gud eller erkänna djävulens personliga existens.
Djävulen frestar människan att göra det onda i en omfattning som övergår
hennes egen förmåga till att skada andra och oss själva – som t.o.m.
överträffar vår föreställningsförmåga. Men eftersom Jesus bemötte djävulens
frestelser, inte med sin gudomliga makt, utan med den kraft han fick från sin
himmelske Fader, då han i enlighet med sin mänskliga natur satte sin tillit
till honom och underkastade sig hans vilja, fastän detta innebar att han skulle
få vandra på korsets väg, så kan vi vara trygga i kunskapen om, att vi också kan
besegra djävulen och hans frestelser i Jesu Kristi namn om vi efterföljer honom
på korsets väg.
Broder Frans-Eric T.O.R.