FÖRSTA SÖND. i
FASTETIDEN år 2006
Årg. B / Markus 1:12-15 /
Inledning
Det finns många människor i vår
egen tid, eller snarare borde jag säga, allt sedan Upplysningstiden –
1700-talet – som ifrågasätter djävulens existens. Ändå påstår många att huvudanledning
att man inte kan tro på Gud är att det finns så mycket som är ont i
världen. Egentligen borde man ha lättare att tro på den Onde i så fall.
Nåja, det är visserligen sant
att man endast med hjälp av det mänskliga förnuftet inte kan bevisa djävulens
existens. Guds existens kan man bevisa med rationell argumentation, med logik,
med hänvisning till naturvetenskap, människans natur, historia o.s.v., men inte
djävulens. Förklaringen på varför det förhåller sig så, är att djävulen inte är
ondskans yttersta orsak – djävulen, den som också kallas Lucifer, ”Ljusbäraren” var också en god ängel från
början. I likhet med oss skapades han av Gud; I likhet med oss människan har
han fallit.
Djävulen är alltså inte
allsmäktig. Han är inte evig. Han är inte Guds jämlike. Ur en filosofisk
synvinkel har all ondska sin upprinnelse i icke-varande. Och icke-varande är ju
det Stora Varats motsats, d.v.s. Guds motsats.
Vad vi behöver komma ihåg är att det är självbedrägeri då en skapad
varelse, vare sig den är en ande eller ängel, eller kött och blod, eftersträvar
ett varande utan att vilja vara i Gud – utan att vilja vara i Gud som är
alltings upphov och mål. Men detta är precis vad djävulen gjorde och gör, och
det är precis vad han vill att vi skall försöka oss på. I likhet med sig själv
vill han att vi skall dra slutsatsen att man endast kan förverkliga sig själv
om man vägrar att lyda Gud. Djävulen var alltså den första existentialisten.
Jesus kallar honom, i enlighet med judisk tradition för ”Lögnens fader”
och ”en mördare från begynnelsen”, ty djävulen vill beröva oss av
möjligheten till ett evigt liv – ett evigt varande – i Gud.
Nej, man kan inte bevisa
djävulens existens med blotta förnuftet därför att han i likhet med oss är en
skapad varelse. Å andra sida måste det sägas att vi erfar det onda i vår
värld som irrationell – något som är vansinnigt. Ytterst är synd – irrationell,
vansinnigt. Vi gör sådant som vi inte vill att andra skall göra mot oss. En
tjuv vill inte att någon skall stjäla från honom. En mördare vill inte bli
mördad. En äktenskapsbrytare vill bryta hans äktenskap.
Tänk
på krigets fasor och elände. Och fastän ingen vill ha krig egentligen, så blir
det som oftast krig ändå. Människans historia är en enda lång
krigsberättelse. Detta om någon är ett
bevis på att ondskan är rotad i irrationalitet och har som motor, något eller
någon, som är mäktigare än människan men ännu mera vilsegången. Detta något,
denna någon är djävulen – vars existens kan inte bevisas, men vars verkningar
är uppenbart.
På
första söndagen under fastetiden betygar Evangeliet som uppläsas i den Heliga
Mässan, att Jesus Kristus, som var tillika sann människa och sann Gud, blev
frestad av djävulen. Han frestades som människan frestades från början, som
Adam och Eva frestades – att inte lyda den himmelske Fadern i allt. Han
frestades att tro, att han kunde rädda människan utan att helt och hållet
underkasta sig Faderns frälsningsplan. Från honom kan vi alltså lära oss att
varje frestelse kan övervinnas om vi helt och hållet underkasta oss Guds vilja,
och undvika att förväxla hans vilja med personlig framgång och lycka. Således
kan vi lätt inse att djävulens alltid frestar oss med något som i sig är gott,
men som innebär att man tar ett radikalt felsteg enligt någon av de tre följande
principer.
Första delen
För det första frestas vi att
sätta det som i sig något är gott framför det högsta goda som är Gud. Vi vet
t.ex., att vi är skyldiga att ägna tid åt Gud, att bedja, att ägna oss åt
kärleksgärningar, att gå i Kyrkan, etc., men spelar ut sådant mot sömn,
rekreation, att träffa vänner, att tillfredställa anhörigas förväntningar etc.
Vi vet t.ex., att vi borde avlägga ett gott vittnesbörd om vår tro inför andra,
att vi borde reagera mot den omoral som dagligen möter omkring oss, men vi
tiger i alla sammanhang därför att vi också vet att de flesta är inte troende
och att deras uppfattning om oss skulle kunna påverka vår popularitet, våra
möjligheter till avancemang, vår inkomst, o.s.v.
Det är lätt att inse att man
underkänner att Gud som det högsta goda i nästan all är syndig. Man lurar sig
själv, antingen därför att man avpersonifierar Gud, och behandlar honom som en
icke-person, som en opersonlig kraft som förväntar inte personlig kärlek och
lydnad av oss, eller därför att man gör den himmelske Fadern till ett slags
”socker pappa” som aldrig ställer några krav.
Andra delen
För det andra frestas vi att
sätta det som är gott på kort sikt framför det som är gott på lång sikt. Man
vet att den som inte lyder Guds bud, som t.ex. stjäl eller begår
äktenskapsbrott, den som begår medveten och allvarlig synd, men föreställer sig
att det alltid kommer att finnas tid att ångra sådant efter det att man har
njutit färdigt. Men man vet ju inte om man kommer att förunnas tid att
ångra sig och man funderar inte över hur synd blir sakta men säkert till en
vana som förändrar oss inifrån så att ånger blir omöjligt till slut.
Vidare underlåter man ofta att
göra det goda, det som är andligen uppbyggligt, t.ex. att hjälpa någon som är
sjuk eller i nöd, just då han eller hon verkligen behöver hjälp, eller, för att
ta ett annat exempel, att förlåta en fiende som vill försonas, med frestas av
tanken att man gör rätt att straffa honom med oförsonlighet.
Tredje delen
För det tredje frestas vi att gå
orätta väga för att uppnå det som tycks vara gott, att t.ex. abortera ett barn
med tanke på att man kommer att kunna ge mer åt sina andra barn, eller fuska
med sitt arbete, kanske under sin utbildningstid, kanske efteråt, så att man
skulle kunna uppnå en position där man kan göra mycket gott för andra.
Ja, det finns hur många exempel
som helst på hur man kan tänka sig att göra ont för att uppnå något gott. Vi glömmer så lätt att målet inte kan helga
medlen.
Avslutning
Ingen skall tro att djävulen brukar frestar människor
genom att uppenbara sig som ett fult rött monster med klövar, svans och horn –
ett odjur som osar svavel och rök varje gång man frestas till synd eller att
han viskar sina förslag i vårt öra med en raspig, skrämmande röst som väcker
oro. Oftast frestas vi till synd utan att uppleva en främmande eller fientligt
närvaro. Vi bara gör det som vår fallna mänskliga natur gör till något
naturligt för oss. Det är endast heliga människor – helgonen – som är i stånd
att uppleva djävulen när som helst som en främmande och fientlig närvaro – som
en angripare.
Det är just därför att djävulen kan vinna så stora seger
genom vanemässig synd, genom vanemässiga tankegångar, talesätt och handlingar, att
Kyrkan måste betona att han verkligen existera och att hans syfte är att ta död
på vårt andliga liv och bryta ner vårt gudsförhållande, o.s.v. Ja, det allra
listigast som djävulen kan göra är just att förmå oss att också tvivla på hans
existens, ty han vet att om vi tvivlar på hans existens så är det lättare att
locka oss att leva som om Gud inte heller finns.