Heliga trefaldighets dag 2010
Inledning
När man begrundar den kristna trons grundläggande lära om Gud, läran om den
Heliga Treenigheten, måste man ständigt hålla isär frågan – “Vad är Gud?”
och frågan “Vem är Gud?” Kyrkans undervisning om att det finns en enda
Gud, som är upphöjd över allt och alla, men som har skapat allt och alla, läran
om Guds enhet, är ämnad att besvara frågan “Vad är Gud?”. Kyrkans
undervisning om Guds trefaldighet, läran om de tre gudomliga personerna i den
Heliga Treenigheten, är ämnad att besvara frågan – “Vem är Gud?”.
De flesta människor kan inse med blotta förnuftet att vårt universum måste
ha ett ursprung och att detta ursprung är hos den som de flesta människor
kallar Gud.
Men om man frågar hurudan Gud är, om Guds varande är personligt eller om
han är en opersonlig kraft eller princip, och om vad Gud vill med oss, eller om
han vill något med oss, kan man inte komma så långt med blotta förnuftet.
Enligt den katolska trostraditionen uppenbarade sig den sanne Guden på ett
slutgiltigt sätt då Gud själv blev människa i Jesus Kristus. Läran om Guds
människoblivande är faktiskt det som gör den kristna tron unik. Men vi daterar
den uppenbarelse som kulminerade i Guds människoblivande inte bara från Jesu
Kristi avlelse av den Helige Ande i Jungfru Marias moderliv för 2000 år sedan,
utan från Abraham som Gud kallade att bli fader till sitt egendomsfolk
ytterligare 2000 år tidigare. Och varför ville Gud utkora ett särskilt folk –
Israel – som sitt eget folk? Jo, därför att han behövde ett redskap för
att förbereda världen för sitt människoblivande.
Vi måste dock erkänna att Jesus Kristus inte förkunnade läran om den Heliga
Treenigheten. Nej, vad han gjorde var att manifestera detta mysterium genom
sitt förhållande till den himmelske Fadern och den helige Ande, vilken Fadern
sände i världen enligt sitt löfte.
Hur skall då vi ta till oss detta mysterium på ett sätt som kan främja vårt
eget gudsförhållande?
Första delen
För det första kan vi säga att Guds förhållande som Skapare till sin
skapelse kan bäst beskrivas med hjälp av begreppet ORD.
Det står i den Heliga Skrift att Gud skapade genom sitt ORD. På Gamla
Testamentets första sida kan vi läsa detta. “Gud sade och det vart!”
Genast förstår vi att Guds ORD omöjligen kan vara ett ljudande människoord
eller ens ett mänskligt begrepp. Det som vi talar om när talar om Guds Ord är
mer att likna vid en kombination av vad vi menar då vi talar om SANNING
och VILJA. Till skillnad från oss kan Gud skapa med sitt blotta ord, som är
både tanke och vilja. Med sin vilja och sitt intellekt har Gud skapat oss och
vårt universum – ja, “allt vad synligt och osynligt är”, som det står i
trosbekännelsen.
Vad händer då när Gud begrundar sig själv?
Gud skapar inget nytt då han begrundar sig själv. Nej, vad han gör är att
uppenbara eller manifestera sig själv. Men vad kan Gud säga om sig själv? Ja,
en människa kan inte uttrycka hela sanningen om sig själv, ty hon är skapad av
Gud, som vet mer om henne än hon vet om sig själv. Men Gud själv är oskapad. Han
vet hela sanningen om sig själv och det är hans vilja att förmedla denna
sanning åt oss. Varför? Jo, därför att gudskunskap är nödvändig för frälsning.
Människan kan aldrig tala med absolut visshet om sin egen vilja som om den vore
oföränderlig. I sig själv är människan alltid föränderlig. Men Gud och hans
yttersta vilja är oföränderliga. Och det är viktigare än allt annat att veta om
Gud och vad han vill – att lära känna honom och hans vilja.
Vidare, när vi talar om Guds självuppenbarelse, när vi talar om sanningen
om Gud och hans vilja, talar vi om hans Son, ty man skapar inte en son – han
utgår från ens eget liv. Man föder en Son. Guds Son är Ordet om sig själv. Han
är sin himmelske Faders avbild – en fullkomlig avbild.
Också beträffande vår frälsning är Guds Ord verksamt – lika verksamt som
vid vår skapelse. Tro på vad Fadern har gjort för oss i det människoblivna
Ordet, den människoblivne Sonen, är vår frälsning. Och vad gjorde det
människoblivna Ordet, den människoblivne Sonen. Jo, han dog som ett offer för
våra synder och uppstod från de döda för vår försonings eller
rättfärdiggörelses skull.
Andra delen
Guds handlande gentemot oss människor genom sin människoblivne Son, sitt
människoblivna Ord, måste givetvis beskrivas som kärleksfullt, precis som hans
skapelse av människan från början var kärleksfull. Gud vill ge av sig själv –
låta människan bli delaktig i hans egen natur. Men när teologer talar om den
gudomliga kärleken, tänker de återigen inte bara på en av Guds
egenskaper, de tänker på den Helige Ande som är den tredje gudomliga personen i
den Heliga Treenigheten. Varför? Jo, därför att precis som Guds vilja och
intellekt kommer till uttryck från början, då han begrundar sin eget varande,
så kommer hans kärlek från början till uttryck då han älskar sig själv, då
Fadern älskar Sonen och Sonen älskar Fadern, och sedan kommer den till uttryck
då han skänker den kärlek, vilken är till som en åtskild gudomlig person, som
människan kan ta emot – den Helige Ande – vilket vore omöjligt om kärlek var endast
en egenskap av, ett attribut av Gud. Men kan vi verkligen tala om den
gudomliga kärleken som en distinkt person i Gudomen? Jo, därför att den
gudomliga kärlekens varande inte är mindre verkligt än den gudomliga sanningens
varande – varken sanningen eller kärleken är bara gudomliga egenskaper – Gud är
sanningen. Gud är kärleken. Och det är just genom Guds varande som
kärleken som vi människor genom hans nåd kan bli delaktiga i honom och, till
sist, förenas med honom.
Avslutning
Lägg väl märke till att inget som jag har sagt om Guds personliga identitet
som Fadern, Sonen och Anden, är ämnat att göra hans hemlighetsfulla väsen mera
gripbart för människans blotta förnuft – Gud är ett mysterium, som sagt, men
han är också tre mysterier – ett trefaldigt och ett treenigt mysterium.
Ingen människa kan begripa vad han är till fullo, men den som vet vem
han är, Fadern, Sonen och Anden, kan vinna frälsning.
Broder Frans-Eric T.O.R.