Vår
Herres Jesu Kristi dop i Jordan 2010
Inledning
Oftast
nalkas vi innehållet i berättelsen om hur Johannes döpte Jesus Kristus i Jordan
med frågan ”Varför behövde Jesus döpas överhuvudtaget? Han var ju inte en
syndare som vi andra. Han hade inget att ångra! Hans liv kunde inte förbättras!”
Frågan
brukar besvaras så: Jesus låter sig döpas bland syndare därför att han har
blivit sänd i världen för att ta vår synd på sig. Han är inte bara Guds
Messias; han är också ”Guds Lamm som borttager världens synd” – detta
säger Johannes också. Alltså kan man konstatera att precis som Jesu lidande på
korset är ett ställföreträdande lidande för våra synders skull, så låter
han sig döpas som om han vore en syndare, därför att det inte endast är hans
död på korset som ingår i hans uppdrag som överstepräst, utan även allt som
sker under hans jordiska liv inklusive hans dop – allt från Betlehems krubba
till Golgatas kors.
Det
finns emellertid en annan nivå på vilken vår Herres Jesu Kristi dop i Jordan
kan belysas. Vi skulle kunna kalla den för mystikens nivå, ty det som sker för
första gången i hela vår frälsnings historia då Johannes döper Jesus är, att
Gud uppenbarar sig såsom den Heliga Treenigheten. Och det är just i den Heliga
Treenighetens namn, i Faderns och Sonens och den Helige Andes namn, som Jesus
omdanar Johannes dop, som var ett vattendop i enlighet med judiska föreskrifter
under det Gamla förbundet, till det Nya förbundets stora och första sakrament,
det sakrament som möjliggör att människor, både människor av judisk börd och
hednisk börd, träder in i ett helt nytt förhållande till Gud – vinner
hemortsrätt i det nytestamentliga förbundet.
Första delen
För
det första ser vi alltså att i Jesu dop i Jordan uppenbarar sig Gud som Fadern,
Sonen och Anden. Vi som har fostrats till tro på den Heliga Treenigheten kan
lätt underskatta vad denna uppenbarelse betyder, eftersom tro på den Heliga
Treenigheten är en självklarhet för oss kristna. Den som inte bekänner sig till
den Heliga Treenigheten, den som inte tror att Jesus tillika är sann människa
och den andra personen i Gudomen, är inte kristen.
Vad
Guds framträdande som tre gudomliga personer i en enda gudom innebär är, att
han låter människor för första gången få djupare insikt i hans eget väsen. Han
är ”En Enda” – JA (precis som judar och muslimer tror) – men han är
också ”Tre”. Läran om den Heliga Treenigheten innebär att Guds
förhållande till sig själv är dynamiskt snarare än statiskt. Man
kan därför inte nöja sig med att endast betrakta Gud som ”den yttersta
orsaken till allt som finns” eller ”den orörliga kraften som sätter allt
i rörelse”, som om dynamiken i Gudomen endast har med Guds förhållande till
sin skapelse att göra, som om Gud skulle sakna något om han inte hade skapat
vårt universum.
Nej,
Gud är komplett i sig själv, också beträffande hans personliga varande, ty han
har ett förhållande till sig själv, och i sig själv äger han en inre dynamik –
den dynamik vi kallar kärleken. Det är givetvis rätt att säga att Gud är
– han är varandets källa – det Stora Varat.
När han uppenbarar sig för Mose och denne frågar efter Guds namn –
svarar Gud med en gåta och säger mitt namn är ”JAG ÄR”, vilket kan tolkas
filosofiskt – ”JAG ÄR DEN JAG ÄR”, men detta gåtfulla namn, som bokstaveras med
fyra konsonanter, som inte fick och inte får uttalas – JHVH – tycks omfatta
betydelsen – ”JAG ÄR DEN I VILKEN ALLT SOM ÄR TILL, ÄR TILL” – alltså – ”Jag
ger upphov till allt som blir till och upprätthåller allt varande”.
Alltså,
vad vi måste förstå är att Gud är en Skapare i egentlig mening, d.v.s. han ger
upphov till något annat än sig själv - till änglarna, till oss, och till
hela universum, allt som synligt och osynligt är. Men vid Jesu dop i
Jordan uppenbarar Gud sitt eget varandes mysterium, som tre personer som
har ett inbördes förhållande. Sonen utgår från Fadern, eftersom han är Faderns
sanna avbild, och således kallas Guds eviga Ord, Guds självuppenbarelse, det
Ord varmed han skapar – skänker – existens åt allt och alla som finns till.
Guds Ande, den Helige Ande, återför sedan till Gud, och förenar med honom alla
rationella varelser, d.v.s. alla varelser som är ande och i sin tur skapade
till hans avbild, så att vi kan säga att genom den Helige Ande erbjuds
människan ”gudomliggörelse”. Denna dynamiska rörelse kan också beskrivas som en
”den gudomliga kärlekens ingjutelse”, ty den kärlek varmed Gud älskar
sig själv i den Heliga Treenigheten, är samma kärlek varmed han älskar andra
personer som han skapar till sin likhet. Således skriver aposteln Paulus i
brevet till romarna: ”Guds kärlek är ingjuten i våra hjärtan genom den
Helige Ande som är oss given” (Rom. 5:20) Och det är denna gudomliga kärlek
som till sist tillåter att vi får se Gud ”som han är” – vilket är målet
med vårt liv.
Således,
när Gud uppenbarar sig som den Heliga Treenigheten vid Jesu dop, uppenbarar han
sig själv inte bara som den ”transcendenta”, den som är upphöjd över
allt och alla och i sig själv otillgänglig, utan också som den ”immanenta”,
den som är verksam i allt och alla, den som i kärlek utblottar sig som en
människa bland människor, Jesus Kristus, den som den tredje personen i Gudomen
sänker sig ned över i form av en duva, då han blir döpt.
Andra delen
För
det andra, då, när Gud uppenbarar sig som den Heliga Treenigheten, så
uppenbarar han sig för oss som den Frälsare, den Räddare, som hela
mänskligheten väntar, den som Gud lovade att sända i världen, den som inte bara
är en annan människa – en lärare, en profet, en konung, en präst, en förebild,
ett moraliskt exempel, ett medium, utan den som är ”Gud med oss” – Immanuel
– Guds personliga varande mitt ibland oss. Han som är upphöjd över oss och
otillgänglig för oss – men som blir en av oss, den som julens budskap berättar
om, den som är julens gåva. Han, den andebärande människan, kommer också att
bli det gudomliga Lammet, offret för hela världens synd.
Avslutning
Och
vilka är de som blir ett med honom, Guds älskade Son? Jo, det är vi som har
blivit döpta i hans namn, d.v.s. i Faderns och Sonens och den Helige Andes
namn, ty man kan inte tala om Sonen utan att tala om Fadern, och man kan inte
tala om dessa två gudomliga personer utan att tala om deras kärlek till
varandra, vilken kommer till uttryck i den Helige Ande – eftersom rösten från
himmelen sade – att han – Jesus – är ”den älskade Sonen”, samtidigt
som Anden sänkte sig ner över honom. Och liksom Jesu dop betecknar hans
förening med Fadern – i Anden – så är vårt dop ett sakramentalt tecken som
åstadkommer vår förening med Fadern genom Honom i den Helige Andes enhet,
vilken är den gudomliga kärleken. Ja, man kan säga att det att lära känna vem
Gud är, den heliga Treenigheten, också är att förstå källan till vår kunskap om
frälsningens väg, vilket är precis vad Jesus sedan sade till sina anhängare: Jag
är vägen, sanningen och livet – sanningens och livets väg.
Broder Frans-Eric T.O.R.