Vår Herres Jesu Kristi Dop – 2011
Inledning
I Östkyrkan, både hos de ortodoxa och hos de orientaliska kristna, är
firandet av vår Herres Jesu Kristi dop i Jordan av ännu större vikt liturgiskt
än firandet av hans födelse i Betlehem. I den västliga eller latinska delen av
Kyrkan kom firandet av Jesu Kristi födelse i Betlehem i förgrunden på ett sett
som överskuggade allt annat som firas i samband med jul, allt som förknippas
med Epifania. Men själva Epifania blev nästan enbart ett firande av de Tre Vise
Männens besök. I Östkyrkan påbörjas jul också med firandet av Jesu Kristi
födelse, som man skulle vänta sig, men firandet når sin kulmen i firandet av
Jesu dop, som kallas just "epifania" eller "theofania", och
vilket betyder ”uppenbarelse”. Jag nämner detta därför att vi
västerländska kristna har oerhört mycket att hämta från de österländska delar
av Kristi Kyrka nu, då vi nu firar Jesu dop, vilket efter Andra
Vatikankonciliet har blivit avslutningen på Herrens epifania.
Sedan beträffande den egentliga längden av hela säsongen då vi firar Guds
människoblivande kan man resonera på olika sätt. I Sverige talar man fortfarande
om tjugonde dag Knut med tanke på den gamla epifaniaoktaven, och i vissa andra
länder även på Jesu frambärande i templet som firas i början på februari månad.
I den västliga kristendomen betonar vi som oftast Jesu dop främst som en
åminnelse av hans offentliga framträdande som Israels Messias och världens
Frälsare. Jesus blir döpt av Johannes Döparen, den störste och siste av de
gammaltestamentliga profeterna, den som är bron mellan Gamla och Nya
Testamentet. Den Helige Ande sänker sig ned över Jesus i en duvas skepnad och
hans uppdrag som Frälsare blir uppenbarat för Johannes och en del av hans
lärjungar. Johannes säger: Se Guds Lamm som borttager
världens synder.
I den östliga kristendomen lägger man dock ytterligare en mystisk accent på
detta som skedde med Jesus då han blev döpt. Man tänker på Faderns röst hördes
från himmelen, då Jesus blir döpt av Johannes och duvan som sänkte sig ner över
honom. Därmed förtydligades de olika gudomliga personernas relationer i den Treeniga
Gudomen, vilken således blev uppenbarad. Vidare tänker man på Jesus, som
äger både en gudomlig och en mänsklig natur, som blir bärare av en dynamisk
gudomlig princip, ja, den tredje personen i den Heliga Treenigheten. Han
blir Ande-bäraren å hela mänsklighetens vägnar. Johannes dop, vilket är ett dop
enligt det Gamla Förbundet, ett dop som symboliskt betecknar ånger för synd och
vilja till bättring, blir ett nytestamentligt sakrament genom att ett jordiskt
element – vatten – skall förmedla den Helige Ande, och följaktligen,
gudomligt liv och gudomlig kraft, ja, gudomlig vägledning. Därmed förstår man att
alla som är döpta i Jesus Kristi namn, som är döpta i Faderns och Sonens och
den Helige Andes, namn blir bärare av den Helige Ande, vilket tillåter
människan att bli mer än människa – som tillåter henne att gudomliggöras. Ja,
namnet kristen betyder ju inte bara den som följer Kristus, utan även ”den
som är smord" med den Helige Ande i likhet med Kristus.
Utveckling
Hur skall vi kunna begripa logiken i detta mystiska skeende? Ja, budskapet
är egentligen inte baserat på logik utan på analogi – d.v.s. på
en liknelse. Guds människoblivande liknas vid vår gudomliggörelse. Så fort vi
talar om konsekvenserna av Guds varande hos oss människor, eller om hans
handlande med oss människor i tid och rum, i historien, måste vi bruka analogi,
som kommer till uttryck i sådana liknelser. Vi kan alltså inte greppa gudomlig
sanning som när vi får grepp om en matematisk ekvation eller ett logiskt
argument. Vi människor kan endast få en viss insikt i ett mysterium. Det
är endast i det tillkommande livet som vi som inte hör hemma bland Kyrkans
mystiker får se vår Herre och Gud ansikte mot ansikte . Det är i
det tillkommande livet som vi skall få del i det saliga skådandet – om
vi nu använder oss av det tekniska dogmatiska begreppet. Således bör all
undervisning om den kristna tron vara mystagogisk, och inte bara
– pedagogisk.
Nå, ja, hur skall vi då beskriva det sakramentala dopets gåva till den som
tror – den gåva som vi redan äger. Ja, österlandets kyrkofäder säger att han
blev människa just för att vi skulle gudomliggöras, vilket kan låta halvt
heretiskt, eftersom det låter som panteism. Men det är det egentligen inte, ty
man hävdar inte på något sätt, att människan från början är Gud, att hon
alltid har varit Gud, men inte vet om det. Man talar inte om någon
själavandring som slutar i uppgående i det Stora Alltet. Nej. Tvärtom. Kyrkofäderna
hävdar att människan kan förenas med Gud, att hon kan blir bärare
av Gud, inte att hon är Gud. Endast då människan blir buren av Gud i ett
personligt förhållande, i ett sakramentalt förhållande, är hon i stånd att
förenas med honom.
För att skapa mer klarhet om detta mysterium skulle vi kunna likna det som
sker i den sakramentala föreningen med den fysiska föreningen mellan man och
kvinna, vilket ligger till grund för all brudmystik, som vi möter i den
Heliga Skrift, i Höga Visans bok t.ex. I den fysiska föreningen mellan man
och kvinna består de enskilda personerna . Man kan inte säga att de
sammansmälter och upphör att vara man och kvinna. Men ju fullständigare och ju
mera reservationslöst det ömsesidiga "Ja" till varandra blir,
desto större blir den inneboende möjligheten att en man och en kvinna träder in
i ett tillstånd upphöjt över de enskilda personligheternas upplevelse – något
som vi kallar Kärlek med ett stort "K".
Denna kärleksmystik mellan man och kvinna står i ett analogt förhållande
till människans kärleksförhållande till Gud, ty Gud är människans komplement
precis som kvinnan är mannens komplement. I Gud kompletteras – fulländas det
som är mänskligt. Men till skillnad från människan är Gud inte bara KÄRLEK med
ett stort ”K”, utan även ursprunget och målet för all annan kärlek, ty Han är
KÄRLEKEN, som det står i den Heliga Skrift.
Avslutning
Den som blir döpt, också du och jag, – blir havande. Vi är bärare av den
gudomliga kärleken, vilken också är ett annat namn för Guds helige Ande. Den
gudomliga kärleken som vi har tagit emot genom Dopets Sakrament vill födas fram
genom en fullständig omvändelse hos oss – och visar sig under detta livet i ett
leverne som har sin brännpunkt i Gud och i kärleksgärningar, och, i det eviga livet, genom
absolut förening med Gud, i det saliga skådandet – ett evigt tillstånd i
vilket vi får se Gud och njuta av honom utan något jordiskt hinder, utan något
fysiskt eller mänskligt hinder, men väl med en glädje som omfattar våra
djupaste och högsta erfarenheter i den här världen, för den andra världen, den
himmelska världen, är inte den här världens motsats, utan dess fulländning.
Broder Frans-Eric T.O.R.