Kristi lekamens högtid 2009
Varför har Kristus instiftat
Altarets Sakrament så, att det fordras synlig tillbedjan? Hans offer
sker ju på ett osynligt sätt på altaret i det himmelska tabernaklet, då den
Heliga Mässan firas på ett altare i en kyrka här på jorden. Och hans närvaro
efter offret förblir osynlig, fördold under brödets och vinets gestalter.
Varför faller vi på knä under den eukaristiska bönen? Varför ringer vi
altarklockan då brödet och vinet förvandlas till Kristi kropp och blod? Varför
lyfter vi upp Sakramentet före den Heliga Kommunionen och tilltalar det – ”Herre, jag är icke värdig att Du går in
under mitt tak, men säg blott ett ord så blir jag
helad”? Varför påkallas synlig tillbedjan – genom en knäböjning
eller åtminstone genom att vi bugar oss precis innan vi mottager
hostian från prästen? Varför sjunger vi lovsånger inför Sakramentet? Varför
bränner vi rökelse inför Altarets Sakrament och incenserar det?
Svaret är att läran om Jesu
Kristi objektiva närvaro i Sakramentet hjälper oss att pröva huruvida vi har en
levande tro på Guds människoblivande i Jesus Kristus, hans offerdöd på korset,
och han kroppsliga uppståndelse. Om Gud verkligen blev en människa av kött och
blod för 2000 år sedan, om han verkligen offrade sig för våra synder på korset
för 2000 år sedan, om han verkligen uppstod kroppsligen från de döda för länge
sedan, då kan han också förvandla bröd och vin till sitt kött och blod idag och
låta sig offras för våra synder idag. Men om allt som står i Evangeliet bara är
sagor eller symboler, då skulle han inte kunna vara närvarande på altaret idag
på det sätt som Katolska Kyrkan menar att han är. Det som jag tror att han gör nu
måste rimligen stå i överensstämmelse med vad jag tror att han gjorde då.
Min tro på det under som sker varje gång den Heliga Mässan firas är alltså
oskiljaktig från tron på alla under som beskrivs i hans evangelium.
I dag, då vi firar Corpus
Christi (Kristi Kropps och Blods Högtid), tar vi tillfället i akt, att med
särskild högtidlighet visa vår tro på Jesus Kristus och vår kärlek till honom
med riter, som gör vår tillbedjan av hans närvaro mycket påtaglig. Som herdarna
vid krubban tillber vi den människoblivne Guden i Altarets Sakrament. Liksom
Johannes, den älskade lärjungen vid korset, tillber vi den korsfäste Herren som
offrade sig på Golgata och som offrar sig alltjämt i Altarets Sakrament. Och
som Maria Magdalena vid graven tillber vi den uppståndne Frälsaren i Altarets
Sakrament, ty han är lika visst här som han var där
– utanför graven – fastän fördold under brödets och vinets gestalter, som om
han vore bakom en slöja.
Det är dock inte bara i dag
som vi skall tänka på hur vi hängivet bör tillbedja
vår Herre och Frälsare Jesus Kristus i hans Allraheligaste Sakrament, utan
alltid, och särskilt på söndagar då alla katolska kristna är förpliktade att gå
i den Heliga Mässan. Det finns inget som är viktigare för att återföra
människor till tro i det sekulariserade Europa än vår tillbedjan. Så fort vi ser
Kristi Kropp och Blod på altaret, eller kommer inför ett tabernakel där hans
kropp förvaras, eller deltar i en gudstjänst då det helgade brödet som har
förvandlats till hans kropp lyftes upp i en monstrans, bör vi betrakta det som
ett tillfälle att möta honom med exakt det beteende som vi tänker möta honom
med då han kommer åter vid tidens slut för att döma levande och döda och
upprätta sitt eviga rike. Gör vi detta på allvar så kan vi vinna många för tron
och rädda våra egna själar.
Broder Frans-Eric T.O.R.