Kristi Himmelsfärd 2009
Inledning
Jesu
jordiska liv avslutades inte med hans död på korset på Golgata, och inte heller
med hans uppståndelse från de döda, utan med hans himmelsfärd från Olivberget.
Aposteln Paulus citerar en av urkyrkans hymner i sitt första brev till
Timoteus, vilken bekräftar det som vi hörde i dagens evangelium.
"Han
som trädde fram i människogestalt,
blev
bekräftad av Anden,
skådades
av änglar, och
blev
förkunnad bland hedningarna;
han
vann människor till tro här i världen, (och)
blev
upptagen i härligheten."
(1 Tim. 3, 16)
Det
är endast evangelisten Lukas som berättar i detalj om Kristi himmelsfärd. I
Apostlagärningarna, som skrevs av evangelisten Lukas, säger han att Kristi
himmelsfärd skedde 40 dagar efter Kristi uppståndelse. Lukas, till skillnad
från de övriga evangelisterna, var alltså mycket angelägen om att förse läsaren
med en kronologi.
Efter
himmelsfärden fick inte någon människa se Kristus i kött och blod. Detta
erkänner också Paulus, som förunnades att se Jesus i en himmelsk syn i samband
med sin omvändelse till den kristna tron. Kristi himmelsfärd skall dock inte
uppfattas som en förlust för den som tror. I sitt brev till församlingen i Efesos
citerar aposteln Paulus psaltarpsalmen 68 och säger:
"Han for upp i höjden,
han tog fångar,
han gav människorna gåvor.”
Och
när det sägs att han ”for upp”, då förutsätter man, att han
först for
ned till dödsriket.
Han som for ned
är densamme som for upp - över alla himlar,
för att han
med sin närvaro skulle uppfylla världsalltet…
Han som är
huvudet (för Kyrkan). Från honom får hela den
(mystiska) kroppen
sin tillväxt, så att den kan uppbyggas i
kärleken..." (Ef. 4,
Kristi
himmelsfärd har alltså mycket mer att göra med vår frälsning och vår salighet
än man till en början kan tro. Att Jesus Kristus sitter på Guds högra sida,
inte bara enligt sin gudomliga natur, utan också enligt sin mänskliga
natur, att han regerar som Guds Messias i himmelen, är en påtaglig andlig vinst
för den som kommer till tro.
Första delen
För
det första innebär Kristi himmelsfärd att han redan har intagit det himmelska
riket. Det är vad som menas med det 1000-åriga riket om vilket
Uppenbarelsebokens 20:e kapitel talar. Många
judar förväntade sig att det 1000-åriga riket som Guds Messias skulle grunda
skulle bli ett jordiskt rike, men så blev det inte. Kristus uppstod och
for upp till himmelen för att regera tillsammans med den kristna trons
första generation av martyrer. Genom Kristi förbön, och martyrernas förbön,
skaffades således en nådatid åt Kyrkan, som skulle verka för människors
frälsning under relativt fredliga omständigheter. Kyrkan fick alltså vara i
fred för djävulens direkta angrepp. Genom
Kristi förbön blev djävulen ”bunden”
för en tid, d.v.s. hans makt begränsades. Men, som det står i
Uppenbarelseboken, djävulen kommer att bli frisläppt igen vid de yttersta
tiderna, vilket är vad än del människor befarar att vi står inför idag – den
tid då själva Kyrkan kommer att skakas av demonernas angrepp.
Andra delen
Kättare
från äldsta tider, och från medeltiden, och även i dag, frestas att hävda
riktigheten i den judiska förväntan på ett 1000-årigt rike på jorden,
ett rike som skulle föregå de yttersta tiderna enligt någon uppdiktad tidtabell.
Men Uppenbarelseboken säger faktiskt inte att det 1000-åriga riket kommer att
byggas upp på jorden. Jehovas Vittnen tror t.ex. att Jesus intog det himmelska
riket, inte i samband sin himmelsfärd, utan först i samband med Första
Världskriget, och den sekten lockar alltjämt folk till sig med tal om ett
jordiskt rike som skall upprättas när som helst.
Idag
vill vi dock inte fästa er uppmärksamhet på sådana irrläror utan på betydelsen
av det himmelska riket som Jesus faktiskt redan har upprättat då han for upp
till himmelen. Att Jesus Kristus sitter på Guds högra sida enligt sin mänskliga
natur innebär att vi, som genom det Heliga Dopet har blivit lemmar i hans
mystiska kropp, har tillgång till övernaturlig andlig kraft och de många
andliga gåvor som Guds Messias förvaltar från himmelen. Vi skall därför inte
betrakta oss själva endast som svaga varelser utan större resurser att vinna
vår dagliga kamp för helgelse. Vår Herre Jesus Kristus har gåvor som han vill
giva. Ibland kallas dessa "gåvor",
”karismatiska" gåvor, ty de är ämnade att hjälpa oss kristna bygga upp
varandra i den gemenskap som kallas trons gemenskap – i församlingen, i
familjen och i klostret. En del av dessa "gåvor" är ämnade att bygga upp den enskilde troende. Dessa manifesterar
sig som andliga dygder och kallas av Paulus ”Andens frukter" – " tro, hopp, kärlek, ödmjukhet, tålamod, frid,
godhet och allt sådant. "
Själva
den Helige Ande är givetvis också just en "gåva". Om Andens ”gåva”
och om Andens olika ”gåvor” och
"frukter" bör vi faktiskt
bedja med iver. "Den som ber, han
får ...”, Säger Jesus.
Tredje delen
För
det andra innebär Kristi himmelsfärd att när du och jag går den kroppsliga
döden till mötes, då vi får uppleva att kroppen och själen skiljs åt, då kommer
vi inte att tvingas leva i någon spökliknade existens fram till dess att
alla de döda uppstår. Vi som är döpta och förblir ståndaktiga i tro och goda
gärningar, kommer att tillhöra Kristi kropp, då, efter döden, då vi inte har
någon egen kropp. Detta löfte gäller inte bara de saliga i
himmelen, utan även de arma själarna i skärselden, de som har
gått igenom en nödvändig rening, men inte de förtappade i helvetet.
För
att skydda oss har Kristus redan avlägsnat djävulen och hans anhang från
skärselden. Den Onde kan inte skada oss under vår färd från tiden in i
evigheten. Såsom det står i Psaltaren, och såsom aposteln Paulus säger, "Kristus for upp i höjden och han tog fångar".
Avslutning
Kom
dock ihåg, att om du ber Jesus Kristus, Konungen över det himmelska riket
alltsedan sin himmelsfärd, om delaktighet i den Helige Andes "gåvor", "frukter" och "kraft"
- och detta är precis vad Katolska Kyrkan gör under den bönenovena som börjar idag
och fortsätter fram till Pingstdagen - så måste du också vara beredd att
göra Jesus Kristus till konung över det lilla rike som ditt eget liv utgör på
jorden. Och om du vill äga visshet om, att när du går döden till mötes, när din
kropp och din själ skiljs åt, du kommer att leva vidare i en intim förening med
Kristus, såsom en lem i hans mystiska kropp, han som har älskat dig och offrat
sitt liv för dig på korset, då måste du hylla honom som Konung redan på jorden
– din egen konung.