Kristus
Konungens Högtid 2009
Årg.
B
Inledning
"Mitt rike
är inte av denna världen”, sade Jesus. Pilatus hade egentligen inte behövt veta
mer än detta för att kunna frisläppa Jesus, ty Jesus var uppenbarligen oskyldig
i politisk mening, men Pilatus visste, att de som hade anklagat Jesus aldrig skulle
nöja sig om han gjorde så. Därför lät Pilatus hudflänga Jesus i förhoppningen om
att Jesu anklagare skulle nöja sig med att se hans person förnedrad och hans kropp
nära döden. Men Jesu fiender var inte helt övertygade om att gisselslagen hade
gjort Jesu messianska anspråk helt om intet. De återkom till Pilatus med ett hot
om politiska repressalier om han inte lät avrätta honom: "Om du släpper
honom, är du inte kejsarens vän. Den som gör sig till konung sätter sig upp mot
kejsaren." Pilatus trodde knappt sina öron. Vid andra tillfällen
framhöll fariséerna och de skriftlärda att de endast hade Gud till konung, men
nu passade det att bekänna sig till kejsaren! Pilatus fick göra dem till
viljes, men hans hämnd på dem som manipulerade honom var den slutgiltiga ironin
– han lät sätta upp en skylt överst på Jesu kors. Överskriften lydde: "Jesus
från Nasaret, judarnas konung" och han vägrade att ändra på
ordalydelsen trots deras protester. Meningen med det liturgiska firandet av
Jesus Kristus som Konung är just att få oss alla att inse hur nödvändigt det är
att vi, var och en, öppet och modigt bekänner Jesus Kristus, judarnas Messias,
som världens Frälsare och världsalltets Konung. Den som inte är beredd att
bekänna sin tro på Jesus utesluter ju sig själv från "hans rike".
Men hur gör vi då vi bekänner oss till Jesus Kristus?
Första delen
För det första
skall vi bekänna Jesus Kristus genom att öppet och modigt praktisera vår tro på
honom i den kyrka som han grundade och som i sakramental mening är hans
mystiska kropp – den Heliga, Katolska och Apostoliska Kyrkan – den kyrka som har
varit en enda genom kristendomens hela historia och som är en enda överallt i
världen i dag. En sådan bekännelse till Kristus genom en bekännelse till hans
kyrka – handlar om att hålla fast vid (1) Kyrkans lära, inklusive de Heliga Skrifterna
(2) Kyrkans moral, (3) Kyrkans gudstjänstliv, (4) Kyrkans sakrament och (5)
Kyrkans kärleksgärningar. Att göra så betyder inte att man måste göra sig
skyldig till förakt för andra människors religion eller för de från oss skilda
kristna samfunden, men väl att vi aldrig tappar medvetenheten om att den
kristna tron inte bara är en religion bland andra och att Katolska Kyrkan inte
bara är ett samfund bland många. Det som Jesus Kristus sade till de lärjungar
som utgjorde Kyrkan från början säger han till oss katolska kristna än i dag: ”Den
som hör er, hör mig!” Givetvis handlar dessa ord om Kyrkans läroämbete i
första hand, men vi har alla ett ansvar. Var och en av oss avlägger ett
vittnesbörd vare sig han vill det eller ej. Därför måste man fråga sig själv på
allvar – hur kommer Kristus, som en gång kommer att döma de levande och de
döda, att bedöma värdet av det vittnesbörd jag har avlagt om honom i hans
kyrka?
Andra delen
För det andra
skall vi bekänna Jesus Kristus i ett ihärdigt försök att vinna andra till tro
på honom och på ”det rike som inte är av den här världen”. Visserligen
skall vi först göra Jesus Kristus till konung över vårt eget liv, till konung
över det lilla rike som är vårt eget, men vi får inte vara likgiltiga inför
frågan om vår nästas tro, även om vi samtidigt måste respektera hans
religionsfrihet och hans samvetsfrihet över huvud taget. Inför sin himmelsfärd
och tronbestigning gav ju Jesus sina lärjungar denna befallning: "Gå ut
i hela världen och gör alla folk till mina lärjungar, döpande dem i Faderns och
Sonens och den Helige Andes namn, lärande dem att hålla allt som jag har
befallt er." Eftersom människan har en odödlig själ och kommer att
kroppsligen uppstå från de döda, kan vi inte bara tänka på vår nästas väl i den
här världen. Vi måste också tänka på vår nästas eviga frälsning och underlätta
för honom att komma in i det Gudsrike som kommer att framstå som en
allomfattade verklighet i den tillkommande världen. Var och en av oss kan
faktiskt avlägga ett vittnesbörd på något sätt, antingen det är ett vittnesbörd
i ord eller gärningar – och alla kan bedja för andra människor om deras eviga
frälsning. Att underlåta att göra så är att ge Pontius Pilatus rätt, som var
likgiltig inför blotta tanken på ”ett rike som inte hör till den här världen”.
Han intresserade sig endast för den här världen.
Avslutning
Då Jesus
förklarade för Pilatus att meningen med hans liv och hans lidande var att vittna
om sanningen, frågade denne “Vad är sanning?”. Nej, Pilatus var egentligen
inte någon sökare. Han var agnostiker på både det religiösa, det filosofiska
och det moraliska planet. Det är faktiskt inte alls ovanligt att man kallar sig
för agnostiker, d.v.s. påstår att man inte kan veta något om Gud och ett liv
efter detta, just för att slippa brottas med sitt samvete över existentiella
och moraliska frågor. Man håller sig till det som är politiskt gångbart – det
som är politiskt korrekt – det som majoriteten som man har omkring sig tycks
mena. Det minsta man skulle kunna fordra av en domare som Pilatus vore att han
själv alltid sökte sanningen och handlade i enlighet med sitt samvete. Men
Pilatus tvådde sina händer från fallet Jesus. Jesus, som sade om sig själv, “Jag
är sanningen – Jag är vägen, sanningen och livet” – han fick dö. Men
sanningen, med kravet att bekänna sig till den, uppstår alltid igen. Och Jesus
uppstod igen, för att göra sin korsfästelse till den förlösande sanningen om
Guds kärlek till hela mänskligheten och korset till sin konungsliga tron.
Broder
Frans-Eric T.O.R.