MARIE OBEFLÄCKADE AVLELSE 2010
Inledning
När Ängeln Gabriel kom till Jungfru Maria med bud om att hon var utkorad av
Gud till att bli den väntade Messias moder hälsade han henne på ett sätt som är
fullständigt unikt i frälsningshistorien. Han sade: “Hell dig, Maria, full
av nåd!”, “Ave, Maria, gratia plena!” – på grekiska –
(Luk 1:28)
Tyvärr måste man konstatera att många nyare översättningar underlåter att
framhäva det absolut unika i denna hälsning på ett lika tydligt sätt som de
mera traditionella översättningarna gör. Gabriel hälsar ju Maria som den enda
bland människor som är helt uppfylld av den gudomliga nåden, d.v.s. delaktig
till fullo i det gudomliga livet. Katolska Kyrkans Katekes förklarar saken så: “För
att ge sitt fria samtycke som kom ur hennes tro till den kallelse hon fick
kunskap om måste Maria har varit helt och hållet buren av Guds nåd… (hon måste
ha varit överhöljd med Guds nåd) …(vilket innebär) att hon hade blivit återlöst
(från syndens makt) redan från sin tillblivelse. Det är detta som dogmen om den
obefläckade avlelsen, d.v.s. dogmen om Marias utkorelse och fullkomliga renhet,
som proklamerades av Påven Pius IX år 1854, bekänner.” I hans encyklika Ineffábilis Deus står det: “Den saliga
Jungfrun Maria blev från det första ögonblicket av sin tillblivelse genom Guds
den Allsmäktiges, särskilda nåd och ett särskilt privilegium, med hänsyn till
Jesu Kristi, hela människosläktets Frälsares, förtjänster, bevarad fri från
varje fläck från arvsynden.”
Således fortsätter utläggningen av saken i Katolska Kyrkans Katekes med
följande ordalydelse: “Denna ‘strålande, absolut enastående helighet’ som
Maria har ‘fått från första ögonblicket av sin tillblivelse’ kommer henne helt
och hållet till del från Kristus… (ty) det är ‘med hänsyn till sin Sons
förtjänster att hon har blivit friköpt på ett mera upphöjt sätt’. Mer än någon
annan person skapad av Gud, har Fader ‘välsignat henne med all den andliga
välsignelse som finns i himmelen’ (Ef 1:3). Ja, han har
‘utvalt henne före världens skapelse i Kristus till att stå helig och fläckfri
inför sig i kärlek.’ (Ef 1:4)”
Var och en kan givetvis förstå att läran om Marias befrielse från arvsynden
redan vid avlelsen stämmer överens med den inre logiken i tron på Guds
människoblivande i jungfruns sköte som en syndfri människa. Skriften betygar ju
att Jesus Kristus var utan synd och inte på något sätt under syndens, dödens
och djävulens makt. Han var inte endast född på ett mirakulöst sätt av en
jungfru, utan också av en kvinna som inte bar på den fallna mänsklighetens
benägenhet till synd. I Maria gick den förbannelse som Gud uttalade över den
Onde vid syndafallet i uppfyllelse. Jag parafraserar. Gud sade: “Jag skall
sätta fiendskap mellan dig och kvinnan och mellan din säd och hennes säd. (I
Maria) skall kvinnan trampa sönder ditt huvud…”(1 Mos. 3:15) Marias “säd”, d.v.s. "avkomma"
var alltså judarnas väntade Messias – världens Frälsare – han som var och är
både Gud och människa. Eftersom han hade Gud allena
som sin Fader, och enligt sin mänskliga natur, vilken han fick genom sin moder,
Maria, var han utan arvsyndens följder. Han var människa såsom Gud hade skapat
människan till att vara från begynnelsen – utrustad med den heliggörande nåden
och utan benägenhet till synd, precis som hans obefläckade moder, Maria.
Det som många är mindre klara över är vad läran om Marias
fullkomliga renhet från synd betyder för oss, då vi vänder oss till
henne som förebedjerska, men eftertanke visar att det
måste också innebära att hon är en mäktig förespråkerska, en medlerska av
gudomlig nåd, och vår medförlosserska, eftersom hon alltjämt samarbetar med sin gudomlige
Son för vår frälsnings skull.
Utveckling
Det första som måste sägas är alltså att sann helighet, Marias helighet, skapar
inte någon barriär mellan den som har blivit helgad och den som ännu inte har
nått målet, men som eftersträvar det, låt vara med ett kluvet hjärta. Det finns
mycket gamla bilder av Maria klädd i en bred mantel med vilken hon skyddar dem
som anbefaller sig åt hennes omsorg. Hon kallas Refugium
Peccatorum - “Syndares Tillflykt” – men inte
därför att hon kan åstadkomma människors frälsning trots att de inte samarbetar
med Guds nåd, utan just därför att hon kan från Gud utbedja
den hjälpande nåd som vi bäst behöver för att börja samarbeta med Guds nåd
fullt ut och således vinna frälsning.
Men varför är Marias hjälp så betydelsefull – mer betydelsefull än någon
annan människas hjälp – eller något annat
helgons hjälp? Jo, därför att Maria står i ett alldeles särskilt förhållande
till Jesus Kristus och till hans mystiska kropp, hans kyrka. Hon står i ett
alldeles särskilt förhållande till varje lem i Kristi mystiska kropp. Detta är
det andra som jag vill säga idag.
När en människa blir döpt blir hon inympad i Kristi kropp på ett
sakramentalt sätt. När hon blir konfirmerad blir hon smord på ett sakramentalt
sätt med samma Ande, som Jesus Kristus blev smord med – Guds helige Ande.
När hon mottager den Heliga Kommunionen blir Jesu
Kristi kropp och blod hennes andliga spis – och såsom en lem i hans mystiska
kropp får hon andlig näring. Ja, att vi är lemmar i Jesu Kristi mystiska kropp
och att vi genom den sakramentala föreningen äger potentialen för en
fullständig och evig förening med honom i det tillkommande riket, betyder att
Maria vill vara moder på ett lika avgörande sätt som hon blev Jesu
moder. Just därför säger Jesus i hans dödsstund till den älskade lärjungen
Johannes, som står tätt intill korset: “Se, din moder!” och till Maria -
“Se din son!”
Avslutning
Att Maria som har givit allt för Gud, allt för sin
gudomlige Son Jesus Kristus innebär att hon också vill ge allt för oss, som
tillhör hans mystiska kropp. Hon hoppas på oss, och ber för oss, med all den
kärlek som en moders hjärta rymmer för sina barn så fort vi ropar till henne. I
sig själv är detta en maning till radikal omvändelse och strävan efter äkta
helighet. Det är ju vi som avgör till sist om hennes böner skall besvaras
eller ej. Och vem vill vara till besvikelse för en
moder så god som Maria?
Broder Frans-Eric T.O.R.